Gå til innhold

Når søsken får barn og juleferie

Anbefalte innlegg

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Jeg har lest hele tråden, og håper inderlig at dette er oppspinn fra ende til annen.

Det er faktisk ikke oppspinn. Mulig det ser verre ut når jeg skriver det enn det er i virkeligheten, for jeg mener virkelig ikke at hun er en dårlig mor. Vi har bare kommet opp i en dårlig sitasjon. Søsteren min er også vandt til at svigerforeldrene tar seg helt av babyen når de er på besøk, men siden de bor i nærheten så det blir kanskje bare 2 timer i slenger, ikke dagevis slik som det blir her.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• Mista nikket

3

• Osiris

2

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er faktisk ikke oppspinn. Mulig det ser verre ut når jeg skriver det enn det er i virkeligheten, for jeg mener virkelig ikke at hun er en dårlig mor. Vi har bare kommet opp i en dårlig sitasjon. Søsteren min er også vandt til at svigerforeldrene tar seg helt av babyen når de er på besøk, men siden de bor i nærheten så det blir kanskje bare 2 timer i slenger, ikke dagevis slik som det blir her.

slenger = slengen. Ble litt for mange skriveleifer :)

Skrevet

slenger = slengen. Ble litt for mange skriveleifer :)

Korrigerer du deg selv med annet nick eller er dere to ulike personer..?

Bare lurer.

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Korrigerer du deg selv med annet nick eller er dere to ulike personer..?

Bare lurer.

Det siste er det registrerte nicket mitt. Jeg glemte å bytte nick da jeg rettet meg selv. Jeg gir opp endel opplysninger i tråden så om noen kjenner familien så er det ikke så vanskelig å legge to og to sammen.

Skrevet

Hun er ikke alenemor, men faren er bortreist på jobb i en måned av gangen.

Hun er virkelig en god mor, det er bare at hun har et litt merkelig syn på bruken av familie. Tror ikke hun behandler pasientene sine på en dårligere måte enn andre leger for hun har omsorgsevne, bare hun ikke helt ser hva hun får oss til å gjøre.

Dere har litt av en jobb foran dere. Det går bare ikke an å lempe ansvaret for egne barn over på familien. Hun er kanskje sliten, ikke bare, bare å være lege idag, men alikevel..Savner nok også mannen sin i jula uten at det skal være en unskyldning for ikke å ta ansvaret selv..

Skrevet

Det siste er det registrerte nicket mitt. Jeg glemte å bytte nick da jeg rettet meg selv. Jeg gir opp endel opplysninger i tråden så om noen kjenner familien så er det ikke så vanskelig å legge to og to sammen.

Det har jeg forståelse for.

Gjest Hyllebæra
Skrevet

Dere har litt av en jobb foran dere. Det går bare ikke an å lempe ansvaret for egne barn over på familien. Hun er kanskje sliten, ikke bare, bare å være lege idag, men alikevel..Savner nok også mannen sin i jula uten at det skal være en unskyldning for ikke å ta ansvaret selv..

Hun har permisjon så hun slipper å tenke på jobben, men hun savner nok helt sikkert mannnen sin og det er jo klart at det er tungt å være alene i måned av slengen.

Nå sitter vi i hver vår stue å spiser sjokolade og skuler på hverandre, men jeg regner med vi får til en ordning tilslutt. Kommer hun med en god grunn så passer jeg såklart småen, men jeg ønsker bare at det blir satt pris på og at det får et mer tidsavgrenset omfang.

Skrevet

Hun har permisjon så hun slipper å tenke på jobben, men hun savner nok helt sikkert mannnen sin og det er jo klart at det er tungt å være alene i måned av slengen.

Nå sitter vi i hver vår stue å spiser sjokolade og skuler på hverandre, men jeg regner med vi får til en ordning tilslutt. Kommer hun med en god grunn så passer jeg såklart småen, men jeg ønsker bare at det blir satt pris på og at det får et mer tidsavgrenset omfang.

Det er jo ikke mange dagene igjen nå, jeg hadde ikke giddet å stille opp mer for dette utakknemlige vesenet.

Gjest Flystripa
Skrevet

Javel. Jeg kan bare si at jeg har også en mann som er på jobb 4-6 uker borte i slengen. Vi har 3 barn. Jeg setter ikke bort ansvaret for mine automatisk når vi er på besøk/ferie! Dette har noe med respekt for andre å gjøre. De andre voksne er flinke med ungene mine, men det er ikke noe _jeg_ krever. De gjør det av eget ønske, og ikke hele tiden. Søstra di er umoden på det punktet. Sett ned foten!

Skrevet

Jeg har lest alle innleggene her og må si jeg er dypt sjokkert... At en godt voksen, legeutdannet søster skal oppføre seg sånn mot sin familie - og sitt eget barn..!

Jeg vet knapt hva jeg skal skrive, men selv hadde jeg glatt ofret husfreden for å fortelle henne akkurat hva jeg mente om bruken av deg som barnevakt. En slik søster ville jeg ikke strøket med hårene.

Kanskje du skal forlange betaling?

Dèt synes jeg var en ordentlig god idè...

Hvor mye er det vanlig å få pr time for et barn da tro? Sikkert noen dolere som vet...?

Regn ut hvor mye du har "tjent" i jula, og ta det opp med søster`n. Skriv gjerne ned regnestykket og vis henne...

Utrolig at noen kan oppføre seg sånn!?!

Skrevet

Ja, det må være tungt å ha ansvaret alene i så lange strekk, og det er derfor deilig med _litt_ avlastning fra bestemor/tante i jula.

Men hun går _langt_ over streken for hva man kan forvente seg!!! En og annen bleieskift og en og annen bæring og dulling og slikt må man vel kunne forvente seg i løpet av noen dagers samkvem, men passing i timesvis av gangen er uakseptabelt å kreve av dere!

Lykke til med å sette foten ned. Du har min største sympati!!

Gjest Debra irl
Skrevet

Vi har to barn og når vi har vært hos svigers samtidig med tante og onkel har de aldri tilbudt seg å stå opp med ungene så vi kan sove lenge. De har heller aldri tilbudt seg å sitte barnevakt på kvelden så vi f.eks kunne gå på kino. Kjipt, men fair nok. Våre barn, vårt ansvar.

Som jeg har fortalt en gang før her...... HURRA jeg har blitt tante. Og _gjett_ hvem som gleeeeder seg til å være på ferie samtidig med dem nå? Da skal jeg bare ha kosen med tantebarnet- akkurat som de har hatt. Stå opp med ungen får de gjøre selv. Våre er såpass store at de klarer seg med barne-tv til vi står opp i halv ti-tiden. (nei- jeg er ikke "større" enn at jeg klarer la være å fryde meg over det) humre humre.

Skrevet

Vi har to barn og når vi har vært hos svigers samtidig med tante og onkel har de aldri tilbudt seg å stå opp med ungene så vi kan sove lenge. De har heller aldri tilbudt seg å sitte barnevakt på kvelden så vi f.eks kunne gå på kino. Kjipt, men fair nok. Våre barn, vårt ansvar.

Som jeg har fortalt en gang før her...... HURRA jeg har blitt tante. Og _gjett_ hvem som gleeeeder seg til å være på ferie samtidig med dem nå? Da skal jeg bare ha kosen med tantebarnet- akkurat som de har hatt. Stå opp med ungen får de gjøre selv. Våre er såpass store at de klarer seg med barne-tv til vi står opp i halv ti-tiden. (nei- jeg er ikke "større" enn at jeg klarer la være å fryde meg over det) humre humre.

He he...

Men man skal ikke se bort i fra at tanter kan ha nokså selektiv hukommelse!! ;-) Da min søster fikk barn noen år etter meg, var hun meget påpasselig med å fortelle høyt i alle sammenkomster med andre folk til stede at hun jammen var glad for at hun hadde "investert" så mye tid på å hjelpe meg, for nå kunne hun høste fruktene av det i form av gjenytelse!!

Snakk om historieforfalskning a'gitt! ;-) "Avlastningen" besto av temmelig korte og sporadiske og sjeldne perioder med bæring og/eller dulling, og kanskje 2x barnevakt på 3 år!! ;-)

Skrevet

Håper dere finner en løsning som passer alle parter. Lykke til :-)

Gjest Debra irl
Skrevet

He he...

Men man skal ikke se bort i fra at tanter kan ha nokså selektiv hukommelse!! ;-) Da min søster fikk barn noen år etter meg, var hun meget påpasselig med å fortelle høyt i alle sammenkomster med andre folk til stede at hun jammen var glad for at hun hadde "investert" så mye tid på å hjelpe meg, for nå kunne hun høste fruktene av det i form av gjenytelse!!

Snakk om historieforfalskning a'gitt! ;-) "Avlastningen" besto av temmelig korte og sporadiske og sjeldne perioder med bæring og/eller dulling, og kanskje 2x barnevakt på 3 år!! ;-)

Vel, når det gjelder min søster skal jeg ikke se bort fra at hun kan ha krav på en del gjentjenester, for makan til søster jeg har. Hun har virkelig stilt opp! I barselgave fikk jeg begge ganger mange nattevakter. Dvs at hun kom og var hos oss om natten, la inn den nyfødte til meg for å få mat, hentet den igjen og bysset den i søvn igjen og skiftet bleie osv. Helt utrolig herlig. I tillegg har hun vært masse barnevakt og funnet på masse med de små, både sammen og hver for seg. Et funn av en søster. Men min svoger og svigerinne? Njaaa, ikke fullt så mye for å si det sånn. Men de klarer seg nok.

Skrevet

Det virker jo ikke helt som om søsteren din har forstått hva det innebærer å ha barn.

Man har faktisk ikke ferie når man har fått barn!!! Man kan få avlastning nå og da. Men å forlange at andre skal stå opp, underholde og passe barnet hver dag - det er rett og slett uhørt, synes jeg.

Har du hørt at man lærer folk hvordan de kan behandle deg? Du har blitt fullstendig overkjørt. Du skulle sagt i fra med en gang at det ikke var aktuelt for deg å leke mor mens hun var der. Greit å stå opp en morgen eller to. Greit å passe litt nå og da. Men det er søsteren din som har ansvaret for barnet sitt, ikke du.

Skrevet

Kl 16 spiste vi middag og da fikk jeg beskjed om hva jeg somlet med fordi jeg skulle sette meg ned i gulvet å leke med babyen slik hun fikk se på hopprenn. Jeg nektet å sa hun fikk ta ansvar for sin egen unge og at nå hadde jeg ferie. Da slengte hun babyen hylgrinende ned i gulvet og forlot huset. Jeg ble derfor sittende fra 16-19 med alene babyen. Da kom min far så nå ha han fått ny bleie, kveldsgrøt og puttet i seng. Hvor min søster er har jeg ikke aning om.

Hun er en veldig god mor til vanlig og er svært høyt utdannet innen helsevesenet, det er bare denne forstillingen om at når hun er hos familien så skal hun ha fri og vi ta ansvar.

I morgen skal foreldrene mine jobbe, så planen er å nekte å stå op når hun banker på døra. Så får jeg se hvordan det går.

Har søsteren din kanskje barselesdepresjon?

Skrevet

Skjønner godt du blir irritert jeg! Jeg hadde aldri krevd av søstera mi at ho skulle være barnevakt hele tida bare fordi vi tilbringer tid sammen! Ikke bare blir det, som du sier, verdens beste prevensjon for henne, men ho kommer garantert ikke til å gidde å være så mye sammen med oss heller... og det er jo trist for alle sammen!! Jeg kjenner andre, søskenbarn av meg f.eks.som er sånn som søstera di, og "krever" eller i hvertfal finner det dødsnaturlig at familien er sammen med ungene hele tida når de er på besøk, for det er liksom en tantes "plikt"... for de har jo ungene alltid ellers liksom, og nå skal de slappe litt mere av... Jeg synes det er uhørt! Å spørre pent om du kanskje orker å stå opp en og annen morgen er jo greit synes jeg... men utover det synes jeg søstera di er helt på bærtur! Søstera mi sa klart fra til meg her en gang at "det er din unge! Det er du som har valgt å bli mor. Det har jeg valgt å ikke bli ennå!" Synes kanskje ho var litt på grensa andre veien en periode... men etter noen gode samtaler fant vi ut av det, og nå går ting såå flott når vi er sammen!

Snakk med henne om det du! Det er mitt råd.

Hilsen

Skrevet

Vel, når det gjelder min søster skal jeg ikke se bort fra at hun kan ha krav på en del gjentjenester, for makan til søster jeg har. Hun har virkelig stilt opp! I barselgave fikk jeg begge ganger mange nattevakter. Dvs at hun kom og var hos oss om natten, la inn den nyfødte til meg for å få mat, hentet den igjen og bysset den i søvn igjen og skiftet bleie osv. Helt utrolig herlig. I tillegg har hun vært masse barnevakt og funnet på masse med de små, både sammen og hver for seg. Et funn av en søster. Men min svoger og svigerinne? Njaaa, ikke fullt så mye for å si det sånn. Men de klarer seg nok.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...