Gå til innhold

Hjelp til steking av lammelår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal ha lammelår i morgen og har kjøpt inn et på litt over 4 kg. Har laget lammelår før, men aldri så stort. Sett på noen oppskrifter at det skal stå ca 2-3 timer om det veier 2 kg, men hva gjør dere når det er 4 - dobler dere tiden i ovnen eller er det ikke sånn det funker? Glad om noen kan hjelpe meg, får svigers på besøk og det hadde vært greit å beregne tiden sånn nogenlunde.

Og mens jeg er igang - noen forslag til hva slags poteter som er best til lammelår? Har laget potetmos før men kanskje noen har tips om noe annet godt?

På forhånd tusen takk.

Skrevet

Ikke doble tiden. Bruk steketermometer. Lammelår skal ha 75 grader inne ved kjernen. Det vil nok ta 3 timer eller så.

Skrevet

Som Glimtipper sier - bruk steketermometer. 3-3,5 timer ville jeg beregnet.

Potetmos er å håne lammelåret, det eneste som duger er fløtegratinerte poteter. Lag til potetene og stek dem så godt som ferdig før du setter inn lammelåret. La potetene stå i formen sin til lammelåret er ferdig, legg på ost på potetene og putt dem inn i ovnene igjen til osten har smeltet. La lammelåret hvile den tiden det tar å få ferdig potetene.

Det blir fullstendig digg, nam-nam!

Skrevet

Fløtegratinerte poteter er best til, synes jeg.

Helst bør de lages fra bunnen og få god tid i ovnen. Men ferdigpakkan man får kjøpt er faktisk "skuffende" god, og grei å ty til om du vil gjøre det litt enkelt.

Skrevet

Eller du kan koke mandelpoteter!

Kjøtt kan hvile lenge, pakk det inn i aluminiumsfolie og et håndkle rundt, så kan det ligge en time og vel så det. Steketid kan være utrolig vanskelig å beregne, så begynn i god tid!

Jeg elsker gratinerte poteter og forslaget til mom33 er glimrende, men nå kan du jo velge...

Skrevet

Potetmos er å håne lammelåret, det eneste som duger er fløtegratinerte poteter. Lag til potetene og stek dem så godt som ferdig før du setter inn lammelåret. La potetene stå i formen sin til lammelåret er ferdig, legg på ost på potetene og putt dem inn i ovnene igjen til osten har smeltet. La lammelåret hvile den tiden det tar å få ferdig potetene.

Fløtegratinerte poteter blir for dominerende synes jeg.. Det stjeler den gode smaken fra kjøttet. Dessuten er det jo nyttårsaften og da bør man ha litt mere sofistikerte potetvarianter. Hva med hasselbackpoteter eller honningstekte mandelpoteter?

En purè med potet og sellerirot er også godt!

Skrevet

Fløtegratinerte poteter blir for dominerende synes jeg.. Det stjeler den gode smaken fra kjøttet. Dessuten er det jo nyttårsaften og da bør man ha litt mere sofistikerte potetvarianter. Hva med hasselbackpoteter eller honningstekte mandelpoteter?

En purè med potet og sellerirot er også godt!

Helt uenig! :-)

Synes de to tingene utfyller hverandre perfekt, det blir helt nydelig!

Hasselback- eller honning-varianten blir liksom feil for meg, men heldigvis er vi forskjellige.

:-)

Skrevet

Hehe...jeg regnet med at den om potetmosen kom.;-) Det er bare det at jeg eeelsker hjemmelaget med godt med smør, fløte og hvitløk. Men jeg er overbevist - det blir hjemmelagede fløtegratinerte for det hørtes så veldig godt ut. Takk til dere alle som svarte, godt man kan spørre om det meste her. Avslutter med å ønske alle Godt Nytt År. :-)

Skrevet

Hehe...jeg regnet med at den om potetmosen kom.;-) Det er bare det at jeg eeelsker hjemmelaget med godt med smør, fløte og hvitløk. Men jeg er overbevist - det blir hjemmelagede fløtegratinerte for det hørtes så veldig godt ut. Takk til dere alle som svarte, godt man kan spørre om det meste her. Avslutter med å ønske alle Godt Nytt År. :-)

Ikke stygt ment sånn generelt om potetmos, altså, men ikke til lammelår... Det fortjener bedre! :-)

Nyt maten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...