Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri gjort det selv, det må jeg innrømme, men når jeg har fått kalkun har den alltid vært veldig tørr. Og det er ikke særlig godt. Nå har jeg lyst til å prøve selv, men hva kan jeg gjøre for å unngå at den blir tørr? Er termometeret som følger med pålitelig?

Skrevet

Nok saus! ;)

Nei, stekepose er visst cluet sier min mor. Andre sier smørklatter innunder skinnet...

Skrevet

Spiser kalkun hver jul og nyttår, og aldri er den tørr. Det beste trikset er vel å alltid ha vann i bunnpannen, ikke for høy temperatur og å snu kalkunen etter 3/4 steketid.

Skrevet

Spiser kalkun hver jul og nyttår, og aldri er den tørr. Det beste trikset er vel å alltid ha vann i bunnpannen, ikke for høy temperatur og å snu kalkunen etter 3/4 steketid.

Glemte å skrive det viktigste: Etter rundt halv steketid smører du kalkunen med smør, krydder etc.

Skrevet

Sett den inn i ovnen på morgenen og glem den...

Kalkun egner seg ypperlig til langtidssteking, men da bør du enten stuffe den med frukter (f.eks. bare masse svisker) eller ingen ting.

Kalkunkjøtt har en kjernetemperatur på 70 - 72 grader.

Stikk et steketermometer i den mest kjøttfulle delen uten å støre borti ben. Setter du ovnen som samme temperatur som ønsket kjernetemperatur, 70 - 72 grader, kan du bare glemme hele fuglen og la den stå og godgjøre seg i timevis. Når kjernetemperaturen er nådd, blir den ikke høyere enn hva termostaten på stekeovnen er innstilt på.

Du kan også "langtidssteke" ved 100 grader, og beregne dobbel steketid som for steking ved 160 grader. Her må du følge med.

La fuglen hvile 20 min. før oppskjæring.

Innmaten legger du i en gryte med lettsaltet vann som dekker. Tilsett løk, laurbærblad, pepperkorn, et par gulrøtter, og ønsket krydder, pluss litt vin. La småkoke under lokk i flere timer. Sil av og reduser, det vil si kok inn uten lokk. Smak til med portvin, sherry, madeira eller appelsin. Jevn evt. med litt fløte.

Skrevet

Kalkun er tørt. That's it.

Sausen er halve hemmeligheten, den må være feit og fin.

Kok grønnsakene og potetene litt mørerere.

Tynne skiver med kjøtt.

Skrevet

Trikset er å stappe kalkunen fullstendig full av appelsiner (oppdelte, selvsagt) innvendig, og gni fuglen med smør før du setter den inn.

Den bør stekes på omlag 120 grader. Bruk et eget termometer så du kan følge med på temperaturutviklingen, og beregn god tid. Kjernetempen skal være på noenogsøtti, husker ikke helt nøyaktig akkurat det.

Når den langtidsstekes på denne måten, blir den saftig og fin. Men de siste minuttene bør du kjøre den under grillelementet, sånn at skinnet blir sprøtt og fint, samtidig som fuglen bevarer saftigheten.

Skrevet

Stapp den med appelsiner og ev. et par hvitløksbåter. Krydderer fuglen.

Ha litt vann + smør i panna under. Pensle jevnlig under steking med vann + kraft fra panna under.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...