Gå til innhold

Mennesker som dyrker sykdom hva slags diagnose har de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har en kusine som alltid er syk. Ikke er hun bare syk, men det er alt hun snakker om. Hun klarer alltid å fa samtalen inn på sykdommer som hun har eller har hatt. sist gang hadde hun en operasjon " den største som noensinen har vært gjort i Norge". Men hun fikk lov til å dra hjem samme dag da. utrolig nok.

Uansett hvilken sykdom det er snakk om , så har hun den.

Hele familien hennes er også syke. Hennes mann har en svært alvorlig og kronisk rygglidelse. Men han går lange turer i marka i hver helg.

begge barna er trygdede og svært syke i følge moren.

Jeg begynner å bli smårar ved å omgås dette mennesket. Hvordan orker noen å prate konstant om sykdom?. Og hvis hun ikke prater om sine egne sykdommer så klarer hun å vri samtalen over til sine egne barn og sykdommene deres.

Til og med på julekortet vi fikk sto det ". God jul ønskes fra familen x. Her har vi alle vært syke....

Kan hun ha en form for Munchausen syndrom?

Skrevet

Det er da en ganske vanlig forstyrrelse?

Få oppmerksomhet gjennom empati.

Skrevet

Hypokonderi...Ville jeg tro.

Slike mennesker er utrolig slitsomme, forsøk å begrense tiden sammen.

Skrevet

Hypokonderi...Ville jeg tro.

Slike mennesker er utrolig slitsomme, forsøk å begrense tiden sammen.

Jeg forstår hypokonderi som en angst for å ha sykdommer, ikke at man dyrker dem og lever for dem.

Når alt man snakker om er sine egne og andre sykdommer og hvor ille man har det etc, så er vel det en forskjell fra hypokonderi?

Skrevet

Det er graden av dette som jeg reagerer på. Vet også om andre som prater mye om sykdom for å få empati Kanskje har det også behov for det i perioder av livet sitt.

. Men dette er så voldsomt at jeg mistenker at noe må være fullstendig galt i hodet på denne dame. i følge andre familiemedlemmer så har hun dyrket sykdom i snart 30 år.

Skrevet

Det er graden av dette som jeg reagerer på. Vet også om andre som prater mye om sykdom for å få empati Kanskje har det også behov for det i perioder av livet sitt.

. Men dette er så voldsomt at jeg mistenker at noe må være fullstendig galt i hodet på denne dame. i følge andre familiemedlemmer så har hun dyrket sykdom i snart 30 år.

Da er hun veldig forstyrra.

Det fins grader av alt.

Men å framheve og presentere -andres- sykdommer i tillegg er uvanlig.

Jeg tipper du må leve med det.

Skrevet

Å få oppmerksomhet gjennom empati, -hvilken forstyrrelse er det du tenker på?

Skrevet

Münchausen syndrom er vel å påføre seg selv skader for å virke syk, og få oppmerksomhet rundt sykdommen.

Skrevet

Münchausen syndrom er vel å påføre seg selv skader for å virke syk, og få oppmerksomhet rundt sykdommen.

Hva om man gjør seg sykere enn man er for å få oppmerksomhet?.Feks skaffer seg en rullestol for at andre skal se at en er syk?.

er ikke dette veldig likt Munchausen?

Skrevet

Å få oppmerksomhet gjennom empati, -hvilken forstyrrelse er det du tenker på?

Det er jo hyggelig å få medlidenhet for seg og sine for en deprimert sjel?

Eller hva mener du?

Skrevet

Det er jo hyggelig å få medlidenhet for seg og sine for en deprimert sjel?

Eller hva mener du?

Nei, jeg mener ikke at det nødvendigvis trenger å være hyggelig.

Men jeg lurte på hvilken alvorlig forstyrrelse du sikter til når du snakker om denne personen?

Skrevet

Nei, jeg mener ikke at det nødvendigvis trenger å være hyggelig.

Men jeg lurte på hvilken alvorlig forstyrrelse du sikter til når du snakker om denne personen?

Jeg syns jeg aner en undertone av noe.

Skrevet

Lystløgner og hypokonder!

Munschhausen går litt lenger enn bare å lyve om det tror jeg.

Skrevet

Hun trenger vel ikke å ha noen lidelse eller diagnose, vil jeg tro. Noen er bare sånn. Men som keinstein sier er det glidende overganger.

Noen har også en dragning mot andres sykdom. F. eks. kjenner jeg ei som kan høre om en fjern bekjent som har blitt alvorlig syk, og hun tar da øyeblikkelig kontakt og har plutselig blitt dennes nærmeste pårørende omtrent. Men på en selvsentrert måte.

Og det er som om hun nyter situasjonen.

Skrevet

Jeg forstår hypokonderi som en angst for å ha sykdommer, ikke at man dyrker dem og lever for dem.

Når alt man snakker om er sine egne og andre sykdommer og hvor ille man har det etc, så er vel det en forskjell fra hypokonderi?

Mulig det.Men det du nevnte (klarer ikke å skrive navnet), går med ut på å skade noen, og så få oppmerksomhet.

Dama har ikke skadet noe, men snakker sykdom om alt og alle...

Psykisk syk er hun definitivt! Jeg hadde blitt gal av slikt prat...

Skrevet

Jeg syns jeg aner en undertone av noe.

Jeg syns ikke det er nok å ha en anelse av noe for å påstå at noen er forstyrret. Det er ganske mange kriterier som må være tilstedet for å få diagnosen pf. Derfor reagere jeg på at andre kaller noen for alvorlig forstyrra.

Skrevet

Mulig det.Men det du nevnte (klarer ikke å skrive navnet), går med ut på å skade noen, og så få oppmerksomhet.

Dama har ikke skadet noe, men snakker sykdom om alt og alle...

Psykisk syk er hun definitivt! Jeg hadde blitt gal av slikt prat...

ja etter en time med henne blir man ganske rar i hodet for å si det mildt. Men jeg velger å se humoristisk på det ;).

Skrevet

Jeg syns ikke det er nok å ha en anelse av noe for å påstå at noen er forstyrret. Det er ganske mange kriterier som må være tilstedet for å få diagnosen pf. Derfor reagere jeg på at andre kaller noen for alvorlig forstyrra.

Jeg tror nok du overreagerer. Dette er et forum. Vi mangler mange opplysninger.

Den som roper i skogen får svar. Fra mange kanter. Den som ønsker behandling bør nok gå til fagfolk. Den som ønsker strø kan kan komme hit. Og de får strø.

Du er også bare strø.

Skrevet

Jeg tror nok du overreagerer. Dette er et forum. Vi mangler mange opplysninger.

Den som roper i skogen får svar. Fra mange kanter. Den som ønsker behandling bør nok gå til fagfolk. Den som ønsker strø kan kan komme hit. Og de får strø.

Du er også bare strø.

Jeg skrev det jeg mente og reagerte på. Selv om dette er forum. Akkurat som deg.

*strør*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...