Gå til innhold

Fyrverkeri

Gjest nattmennesket

Anbefalte innlegg

Gjest nattmennesket
Skrevet

Altså. Jeg har aldri før fyrt opp raketter. Relativt nysingel.

Har kjøpt inn pakker med raketter i ulike størrelser og varianter. For barna, som selvsagt må få ha raketter på nyttarsaften.

Hjeeelp.., hvordan kommer jeg/vi oss helskinnet igjennom dette?

Jeg er av typen som drar barna milevis langt unna "minefeltet". Men vet ikke om akkurat det blir så lett denne gang. Siden jeg selv skal stå for oppskyting.

Tips, anyone, til trygg oppskyting?

Skrevet

Er det ikke da man setter rakettene i flaske i "snøen", tenner på og holder seg langt unna.

Helt ærlig, jeg har aldri skutt opp noen, jeg bare ser på når andre gjør det og ungene har aldri fått noe annet enn stjerneskudd.

Gjest nattmennesket
Skrevet

Er det ikke da man setter rakettene i flaske i "snøen", tenner på og holder seg langt unna.

Helt ærlig, jeg har aldri skutt opp noen, jeg bare ser på når andre gjør det og ungene har aldri fått noe annet enn stjerneskudd.

He-he, høres ut som meg dette her;-)

Joda, det er slik jeg _tror_ det skal være også!

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg ville kjøpt en slik kasse, som har litt forskjellig i seg, men bare en lunte.

Er veldig dårlig til og forklare, men en sånn som ikke skal bli forbudt. Flottere er di også.

Tent på og skygga banene :o)

Om det er mye raketter der dere bor, ville jeg som hysterisk redd for fyrverkeri, kun nytt andres, også stått med stjerneskudd selv.

Ha en flott nyttårsaften, dette ordner seg :o)

Klem fra

Skrevet

Det står mye om dette i aviser mm. om dagene.

Det du gjør er:

Har du kjøpt større pakker så er det gjerne med et "oppskytningsrør" i pakken. Dette skal festes godt ned i bakken i svak helling FRA hus, trær, hvor dere skal stå.

For mindre raketter så tar du en brusflaske og fester i bakken.

Ha beskyttelsesbriller på, det skal egentlig følge med fyrverkeriet, gjorde det ikke det så finn noe du kan beskytte øynene med.

Ha klart en lite bøtte vann.

Plasser barna på trygg avstand, gjerne i nærheten av husvegg eller annet de kan "gjemme seg bak".

Se over rakettene du skal skyte opp slik at du "blir kjent med" hvor veken sitter, hvor lang den er osv.

Reglene sier at hvis en rakett ikke går av etter at lunten er brent opp så skal du ikke prøve å tenne den på nytt. (noen av rakettene har ekstralunter)

Da skal du kaste litt vann over og ikke røre raketten på minst en halv time.

Skjønner engstelsen din for jeg har vært i en sånn situasjon selv at jeg er ansvarlig for oppskytning selv om jeg har voldsom respekt for dette.

Men følger du "reglene" til punkt og prikke og prøver å forholde deg roligst mulig så går nok dette bra. Det gjør aller helst det heldigvis.

Lykke til. Håper dere får en flott feiring.

Skrevet

La en av ungene få ansvaret, du kan sove. :)

(Nei, bare kødder.... virker som noen i nabolaget har gjort det på den måten siste uka...)

Skrevet

Den tradisjonelle oppskytningsmåten i Norge, er vel å holde styrepinnen i hånda, tenne på med lighter, veive med armene og lissomsikte på naboen mens du skriker hysteriske ønsker om godt nytt år til alle rundt deg, før raketten slippes lodrett langs bakken, klar til å eksplodere i folkehavet 100 meter lengre framme.

Skrevet

Den tradisjonelle oppskytningsmåten i Norge, er vel å holde styrepinnen i hånda, tenne på med lighter, veive med armene og lissomsikte på naboen mens du skriker hysteriske ønsker om godt nytt år til alle rundt deg, før raketten slippes lodrett langs bakken, klar til å eksplodere i folkehavet 100 meter lengre framme.

Kunne ikke vært sagt bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...