Gå til innhold

Hvordan lage brun saus uten buljong eller sukkerkolør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage brun saus til kalkunen, og jeg har funnet ut at jeg ikke har sukkerkulør. Jeg har ikke mulighet til å komme meg til noen butikk de nærmeste timene heller.

Er det noe jeg kan gjøre for at den skal se brun ut? ps: den skal være spiselig også ;).

Fortsetter under...

Skrevet

Du smelter smør og mel i pannna på middels varme. Rør rundt og pass litt på. Blandingen skal bli nesten nøttebrun, men ikke svidd.

Det blir den beste sausen... Det tar litt tid, men det er vel verdt det.Så sper du ut med vann og krydrer etter behag. Har du kraftterninger fra Toro blir det ekstra godt...

Rør godt under speingen mens du tilsetter litt vann/kraft etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

Jeg vokste opp i et overmøblert hjem der det var ansett for juks å bruke sukkerkulør.

:)

Så om jeg vil være flink, lager jeg brun saus uten. Vitsen er bare å holde på lenge, ha svak varme og røre og røre. Så blir det brunere og brunere (melet og smøret).Før det blir svidd, heller du oppi varmt/kokende vann og rører som bare f. mens du passer på å ikke svi deg på dampen.

Buljongmanglen er det verre med. Har du noe kraft? Eller klar posesuppe? Litt seint å begynne å koke kraftbein, men om du ikke har NOE, så kok en liter vann med persille og timian og slikt, litt løk og en gulrot. Kok det i en time, og bruk det til å spe sausen med.

Skrevet

Jeg vokste opp i et overmøblert hjem der det var ansett for juks å bruke sukkerkulør.

:)

Så om jeg vil være flink, lager jeg brun saus uten. Vitsen er bare å holde på lenge, ha svak varme og røre og røre. Så blir det brunere og brunere (melet og smøret).Før det blir svidd, heller du oppi varmt/kokende vann og rører som bare f. mens du passer på å ikke svi deg på dampen.

Buljongmanglen er det verre med. Har du noe kraft? Eller klar posesuppe? Litt seint å begynne å koke kraftbein, men om du ikke har NOE, så kok en liter vann med persille og timian og slikt, litt løk og en gulrot. Kok det i en time, og bruk det til å spe sausen med.

takk for tipsene. Skal se om jeg ikke har noe posesuppe liggende.

Skrevet

Hvorfor i huleste skal du ha brun saus til kalkun?

Lag den slik:

Brun innmaten fra kalkunen sammen med noen halve småløk og gulrtotbiter -hell det over i kjele og tømm vann i stekepanna og hell alt vannet over i kjelen - så lar du det putre mens kalkunen står i ovnen - flere timer - med en biljongterning i.

Så siler du krafta -og sper på med det som ligger i langpanna etter kalkunen. Kalkunen skal hvile når den er stekt -så du rekker fint å lage sausen da.

Så måler du opp kraften;

til 8 dl kraft

6 ss hvetemel

4 dl fløte

salt og hvit pepper

Kok opp kraften i en kjele og tilsett melet rørt godt ut u litt vann. La sausen koke i 10 minutter for å få vekk melsmaken. Ha i fløten og smak til med salt og pepper.

Du får ikke bedre saus til kalkun - jeg LOVER!!! :)

Skrevet

Lag den slik:

Brun innmaten fra kalkunen sammen med noen halve småløk og gulrtotbiter -hell det over i kjele og tømm vann i stekepanna og hell alt vannet over i kjelen - så lar du det putre mens kalkunen står i ovnen - flere timer - med en biljongterning i.

Så siler du krafta -og sper på med det som ligger i langpanna etter kalkunen. Kalkunen skal hvile når den er stekt -så du rekker fint å lage sausen da.

Så måler du opp kraften;

til 8 dl kraft

6 ss hvetemel

4 dl fløte

salt og hvit pepper

Kok opp kraften i en kjele og tilsett melet rørt godt ut u litt vann. La sausen koke i 10 minutter for å få vekk melsmaken. Ha i fløten og smak til med salt og pepper.

jeg skal ha med meg en saus til dit vi skal. Og jeg synes rett og slett det ser dumt ut med hvis saus til kalkun. Eller?

Annonse

Skrevet

jeg skal ha med meg en saus til dit vi skal. Og jeg synes rett og slett det ser dumt ut med hvis saus til kalkun. Eller?

De fleste bruker fløtesaus til kalkun.

Jeg bruker lys saus laget av krafta fra kalkunen/stekesjyen samt kokekraft fra brunet innmat, hvetemel, smør og krydder. Helt utrolig god.

Har aldri sett noen servere brun saus til kalkun ;)

Skrevet

De fleste bruker fløtesaus til kalkun.

Jeg bruker lys saus laget av krafta fra kalkunen/stekesjyen samt kokekraft fra brunet innmat, hvetemel, smør og krydder. Helt utrolig god.

Har aldri sett noen servere brun saus til kalkun ;)

Samme som meg.

Skrevet

Jeg hadde dånt om noen tok med seg brun saus til kalkunen. *grøss* Har du smakt det?

Jeg snakker ikke om hvit saus -men fltesaus laget på stekesjyen.

Har du ikke innmat så brun løk og gulrot og kok ut panna med en biljonterning -og lag kraft av det.

Skrevet

Lag den slik:

Så måler du opp kraften;

til 8 dl kraft

6 ss hvetemel

4 dl fløte

salt og hvit pepper

Åh, den sausen hørtes nydelig ut! :)

Skrevet

Samme som meg.

Du putter fløte i gjør du ikke? Det gjør svigermor også, det blir også kjempegod saus.

Min er uten fløte, liker ørlite grann bedre enn den med.

Skrevet

Du putter fløte i gjør du ikke? Det gjør svigermor også, det blir også kjempegod saus.

Min er uten fløte, liker ørlite grann bedre enn den med.

Ja masse fløte! :)

Annonse

Gjest Aviaana
Skrevet

Jeg hadde dånt om noen tok med seg brun saus til kalkunen. *grøss* Har du smakt det?

Jeg snakker ikke om hvit saus -men fltesaus laget på stekesjyen.

Har du ikke innmat så brun løk og gulrot og kok ut panna med en biljonterning -og lag kraft av det.

Vi er tydeligvis ulike. Både i familien min og dit jeg var der nå, så fikk vi brun saus til kalkunen. Hvit saus til kalkun har jeg aldri vært borti.

Skrevet

Vi er tydeligvis ulike. Både i familien min og dit jeg var der nå, så fikk vi brun saus til kalkunen. Hvit saus til kalkun har jeg aldri vært borti.

Den er ikke hvit - den er lysebrun.

Gjest girasol
Skrevet

Den er ikke hvit - den er lysebrun.

He, he, jeg skjønner godt åssen saus du mener :) Og den kan veeldig gjerne brunes, da blir den så ekstremt god at man ikke trenger noe tilbehør :o) Så brun hvetemel, smør og kraft fra kalkun/grønnsaker skikkelig i jerngryte, da blir den brun av seg selv, og lukter og smaker himmelsk!! Sukkerkulør er noe tull! Og spe den så med kraft og fløte. Nyydelig lysebrun saus som passer fenomenalt til kalkun!

Skrevet

He, he, jeg skjønner godt åssen saus du mener :) Og den kan veeldig gjerne brunes, da blir den så ekstremt god at man ikke trenger noe tilbehør :o) Så brun hvetemel, smør og kraft fra kalkun/grønnsaker skikkelig i jerngryte, da blir den brun av seg selv, og lukter og smaker himmelsk!! Sukkerkulør er noe tull! Og spe den så med kraft og fløte. Nyydelig lysebrun saus som passer fenomenalt til kalkun!

Nikker veldig

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...