Gå til innhold

Trist - terror i bangkok

Anbefalte innlegg

Skrevet

8 bomber har eksplodert i bangkok.Tror ikke så mange har blitt drept eller skadet.

Men nyttårsfeiringer er avlyst og folk blir bedt om å ikke samle store folkemengder på en plass.

Er så trist at det er blitt sånn.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

12

• Sør

9

• ShitDiddelyDo

9

• stone

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, det er nitrist at gærningene igjen gjør slikt.

Horribelt!

Skrevet

Nok et eksempel på fundamentalistiske islamitters hensynsløshet og galskap.....

Skrevet

Ja.

Så er spørsmålet om vi skal forholde oss til Menneskerettighetene, eller om vi skal gjøre knefall for terroristene og bruke deres hat og metoder.

Skrevet

trist at de avlyser nyttårsaften og ber folk ikke samle seg.De skulle sagt det totalt motsatte. Ut i gatene og feire nyttår og vis at vi ikke lar oss skremme og sånn.

Skrevet

trist at de avlyser nyttårsaften og ber folk ikke samle seg.De skulle sagt det totalt motsatte. Ut i gatene og feire nyttår og vis at vi ikke lar oss skremme og sånn.

Helt enig!

Skrevet

Ja.

Så er spørsmålet om vi skal forholde oss til Menneskerettighetene, eller om vi skal gjøre knefall for terroristene og bruke deres hat og metoder.

Hvor kommer alt dette hatet ditt fra Sør?

Skrevet

Ja.

Har det ikke vært kupp i thailand? Eller roter jeg fælt nå?

Vet de har vært plaget med terrorhandlinger , men det har vel ikke skjedd så ofte i bankkok før?

Skrevet

Det som er galt er hvis de muslimske opprørerne som har holdt til helt andre plasser i Thailand nå har spredd terroren sin til resten av Thailand. På sikt vil det skape frykt og få store konsekvenser for den thailandske økonomien.

Hvis dette er starten på terroraksjoner i Thailand vil turistene svikte landet. Men eg har tro på at thailandske myndigheter slår ned på terroristene, og da plasseres de ikke i fengsel!

Skrevet

Har det ikke vært kupp i thailand? Eller roter jeg fælt nå?

Vet de har vært plaget med terrorhandlinger , men det har vel ikke skjedd så ofte i bankkok før?

Det sydlige Thailand har vært plaget av terrorhandlinger fra islamitter i mange år, men de har (før i dag) kun gjennomført disse der de selv holder til.

Når det gjelder militærkuppet så var det noe som ble gjennomført (fredlig) for å få fjernet Statsministeren (en korrupt person som det nok ikke var så dumt å kvitte seg med) - og få gjennomført demokratiske valg så snart som mulig. Aksjonen ble støttet av kongen, og hvis kuppmakerne holder hva de lovet (hvilket det for en gangs skyld sansynligvis kan antas at de vil gjøre) så er det en positiv utvikling for Thailand.

Skrevet

Det som er galt er hvis de muslimske opprørerne som har holdt til helt andre plasser i Thailand nå har spredd terroren sin til resten av Thailand. På sikt vil det skape frykt og få store konsekvenser for den thailandske økonomien.

Hvis dette er starten på terroraksjoner i Thailand vil turistene svikte landet. Men eg har tro på at thailandske myndigheter slår ned på terroristene, og da plasseres de ikke i fengsel!

Jeg tror også at islamistene har gjort noe "dumt" nå. For Thailand vil reagere sterkt på dette, og vil benytte anledningen til å slå hardt ned på disse - hvilket sansynligvis også vil være helt nødvendig for Thailands økonomiske vekst og fremtid.

At de så vil gå frem vesentlig hardere mot disse terroristene enn hva mange vil synes er akseptabelt, får heller være.

Personlig har jeg i så fall full forståelse for fremgansmåten.....

Skrevet

Jeg tror også at islamistene har gjort noe "dumt" nå. For Thailand vil reagere sterkt på dette, og vil benytte anledningen til å slå hardt ned på disse - hvilket sansynligvis også vil være helt nødvendig for Thailands økonomiske vekst og fremtid.

At de så vil gå frem vesentlig hardere mot disse terroristene enn hva mange vil synes er akseptabelt, får heller være.

Personlig har jeg i så fall full forståelse for fremgansmåten.....

Jepp, thailenderne er ikke forståelsesfulle med terroristene. Det blir en kjapp rettsak og liten tid i fengsel. Like det eller ei, jeg forstår myndighetene.

Som en sammenligning, og ikke noe annet, er det som om nordlendinger skulle gjort tilsvarende i sørnorge. Lurer på hvordan norske myndigheter da hadde reagert...

Skrevet

Jepp, thailenderne er ikke forståelsesfulle med terroristene. Det blir en kjapp rettsak og liten tid i fengsel. Like det eller ei, jeg forstår myndighetene.

Som en sammenligning, og ikke noe annet, er det som om nordlendinger skulle gjort tilsvarende i sørnorge. Lurer på hvordan norske myndigheter da hadde reagert...

Men er ikke store deler av folka bak terroren i Thailand fra Malaisia?

Skrevet

Sørlendingene hadde vel vist forståelse, og forsøkt å funnet ut av hva som kunne gjøres for å hjelpe de "stakkars terroristene"...

Det hadde sikkert fungert bra - for de "stakkars terroristene".

Men heller dårlig for alle andre.....

Skrevet

Tror de fleste kommer fra sør-Thailand (bosatt der), men det kan godt være at de får bistand fra islamitter i Malaysia.

Det de ønsker seg er jo en egen islamittisk stat frigjort fra Thailand, og styrt av sharialover - hvilket vel er det samme målet som de fleste islamitter har verden over.....

Skrevet

Klippet fra NRK.no:

"Bombeserier er uvanlig i Bangkok. Sør i Thailand, i de tre muslimskdominerte sørligste provinsene, er slike bombeserier, hvor en rekke bomber går av med få minutters mellomrom, kjennetegnet til militante muslimer."

Skrevet

Klippet fra NRK.no:

"Bombeserier er uvanlig i Bangkok. Sør i Thailand, i de tre muslimskdominerte sørligste provinsene, er slike bombeserier, hvor en rekke bomber går av med få minutters mellomrom, kjennetegnet til militante muslimer."

Jepp. De er rimelig brutale og tar visst også livet av svake grupper, som kvinner, barn, lærere, munker, osv.

Myndighetene er naturligvis nødt til å slå knallhardt ned på dette, for en spredning av konflikten vil ramme turistnæringa enormt.

Leste på et thaiforum at det også er økt sikkerhet rundt bargatene i Patong i kveld.

Skrevet

De prøvde å "slå hardt ned på" før (og drepte flere titalls muslimer); resultatet var selvsagt at fundamentalistene fikk større støtte, og regjeringen/politi ble mindre og mindre populær.

Med vennlig hilsen

Skrevet

De prøvde å "slå hardt ned på" før (og drepte flere titalls muslimer); resultatet var selvsagt at fundamentalistene fikk større støtte, og regjeringen/politi ble mindre og mindre populær.

Med vennlig hilsen

Hva er din løsning da, Sør?

Skrevet

Hva er din løsning da, Sør?

I hvert fall ikke å kaste Menneskerettighetene ut vinduet.

Årsaken til at muslimene i de 2-3 sydlige provinsene gjør opprør er også politiske; fattigdom, osv. Perfekt grobunn for fundamentalisme, og hat mot politiet som ofte er "heavy-handed".

Folk som har noe å tape blir vanligvis ikke terrorister; investeringer, utvikling, og slikt er den eneste veien fremover. Selvsagt skal terrorister arresteres, stilles for retten, og fengsles. Men det må være veldig klart at vi ikke gjør knefall for terroristenes metoder og "tar uskyldige". Da er vi ikke bedre enn terroristene, og da har terroristene langt bedre argumenter.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...