PetterB Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg er en mann på 30 år som er ved god fysisk helse. Jeg har aldri vært alvorlig syk. Jeg er fysisk aktiv og har trent siden jeg var barn. Treningen min er på mosjonsnivå, en optimal treningsuke er to kondisjonsøkter på ca. 45 minutter med moderat intensitet samt to korte intensive styrkeøkter på ca. 30 minutter. Jeg tilstreber å ha et kosthold mer i retning av steinalderprinsippene. Jeg sover normalt, røyker ikke og er inntar sjeldent alkohol. Den optimale treningsuken blir ofte spolert på grunn av følgende problem: Etter treningsøkter opplever jeg ofte (tidvis opp mot en av tre økter) en tilstand av påbegynnende sykdom. Dette arter seg ved at jeg fryser, muskelubehag som ikke er treningsstølhet og andre symptomer på forkjølelse eller influensa i startfasen. Sykdom bryter sjeldent ut, og jeg antar dette skyldes at jeg tar det med ro og hviler til symptomene er borte. Dette problemet har jeg hatt i varierende grad siden slutten av tenårene. Perioder med mye psykisk stress forverrer ofte problemet. Jeg har en oppfatning av at problemet hovedsakelig er av psykosomatisk karakter. Jeg sliter med sosial fobi, og er nok også mer en vanlig nevrotisk. Min psykiske stressterskel opplever jeg som lav. Jeg har drøftet problemet med en psykolog. Han mente dette utelukkende var et psykisk problem. Jeg har også oppsøkt en alternativrettet lege som mente jeg hadde sinkmangel. Vedkommende lege foretok en sinksmakstest. Ifølge denne hadde jeg betydelig sinkmangel. Tilførsel av sink over en periode løste ikke problemet. Det vil i første omgang være viktig for meg å utelukke en fysiologisk årsak. Hvordan anbefaler du at jeg griper fatt i problemet videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260270-trening-og-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 For det første vil jeg gi deg ros for din bevisste livsførsel og du har et fornuftig treningsopplegg der du burde få maksimalt utbytte i forhold til innsatsen uten å være ovetrent. Av og til ser vi nemlig at personer som er overtrente eller utbrente kan reagere med unormale og influensaliknende symptomer på trening. For å kartlegge ernæringsstatus har jeg erfaring med å bruke en kombinasjon av serumprøver (tas hos vanlig lege) og fullblodprøver (tas hos et lite utvalg leger med interesse for biologisk medisin). Prøvene tas fastende og gir en brukbar oversikt, men måling av sinkstatus og magnesium er vanskelig da det meste finnes inne i cellene og ikke i blodet. Smakstesten du beskriver kalles "Bryce-Smith taste test" oppkalt etter legen som første gang beskrev den i et medisinsk tidsskrift. Her brukes en uttynnet sinkoppløsning for å teste smakssansen som igjen er avhengig av vår sinkstatus for å fungere optimalt. Det er jo en mulighet at du faktisk hadde sinkmangel, men at dette ikke var årsaken til dine problemer. Jeg vil også anbefale deg en vanlig legesjekk med måling av blodtrykk og blodsukker blant annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260270-trening-og-sykdom/#findComment-2083884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.