Gå til innhold

Instruktør ved første besøk på treningssenter

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Er det obligatorisk på alle treningsentre at man må ha første timen med instruktør? Er ikke interessert i det jeg. Da får jeg heller sykle på egenhånd hjemme:P

Gjest sikkerhet
Skrevet

Ja, det er mange skader osv som kan oppstå på et treningssenter, så en viss innføring i apparatur og regler tror jeg alle slike steder vil at brukerne skal ha fått.

Caloni Makaroni
Skrevet

"Er det obligatorisk på alle treningsentre at man må ha første timen med instruktør?"

Nei. Om det er slik på noen treningssentre vet jeg ikke, men det gjelder ikke alle.

Skrevet

Tror ikke de kan tving deg til det da, det er bare å si at du ikke er interessert ;)

Vanligvis må man vel egentlig ta initiativet til det selv hvis man vil ha instruksjon, men spørs hvilket treningssenter det er snakk om.

candyqueen_83
Skrevet

Tror ikke de kan tving deg til det da, det er bare å si at du ikke er interessert ;)

Vanligvis må man vel egentlig ta initiativet til det selv hvis man vil ha instruksjon, men spørs hvilket treningssenter det er snakk om.

Var egentlig Nautilus jeg var interessert å starte på. Står det er obligatorisk med instruktør. Hater sånt jeg :P Lyst til å klare meg selv. Hehe.

Føler meg ikke særlig vel på et treningssenter fra før av, om ikke en veltrent dame/fyr skal stå å se på meg i tillegg :P

kjerringskinn
Skrevet

Var egentlig Nautilus jeg var interessert å starte på. Står det er obligatorisk med instruktør. Hater sånt jeg :P Lyst til å klare meg selv. Hehe.

Føler meg ikke særlig vel på et treningssenter fra før av, om ikke en veltrent dame/fyr skal stå å se på meg i tillegg :P

Det kan absolutt anbefales å få veiledning fra en instruktør. Jeg går på Nautilus og skjønner veldig din skepsis for jeg fikk utdelt en megaatlet ved første besøk.

Han viste seg å være superhyggelig og hadde god peil på det han drev med. Veldig opptatt av motivasjon og at man ikke får mer enn man klarer å takle til man er varm i trøya, samt veldig oppmerksom på at man utfører øvelsene rett og får trent alle deler av kroppen på en riktig måte.

Jeg hadde neppe klart å få til et like effektivt program på egen hånd og selv om jeg ser ut som en sakkosekk i forhold til instruktør-bodyen så føltes det aldri ekkelt. Tvert i mot så følte jeg meg veldig velkommen, så instruktørtime anbefales!

Gjest Torjer
Skrevet

Du skriver at det er snakk om Nautilus.

Her er det obligatorisk med instruktør i begynnelsen fordi de har sitt eget opplegg for styrketrening som de vil at ALLE skal kjøre. Å være instruktør på Nautilus innebærer at du må akseptere en enkelt metode for styrketrening, som skiller seg en del fra andre:

-Kun ett sett pr. øvelse....

-Utførelsen skal foregå treigt. IKKE eksplosivt under konsentriske fasen, og i tillegg meeeeget sakte under den eksentriske fasen.

Disse prinsippene er ufravikelige når man er instruktør på Nautilus, og det er niks og nada mulighet for andre prinsipper. Kjeden skal nemlig ha dette som "sin" metode, og som en del av sitt felles ansikt utad. De vil for eksempel ikke ha noe av at instruktørene sjøl kjører et annet opplegg når de trener...

Du vil bli forsøkt indoktrinert i dette systemet.

Jeg utelukker slett ikke at disse prinsippene virker for en del, for det gjør de tydeligvis, men å ikke gi rom for individuelle ønsker etter type idrett etc., synes jeg blir feil. Jeg har drevet med idrett i mange år, og jobbet en stund som instruktør på Nautilus, men blei til slutt lei av mangel på fleksibilitet. F.eks. fikk jeg en gang irettesettelse når jeg hadde satt opp et program for en skiløper som gikk på 4-6 reps. på 85 % av 1RM, basert på nyere forskning. Slik trener alle skiløpere på internasjonalt nivå i dag. Men nei, her skulle det kjøres som alle andre.

De fleste av mine kolleger hadde også veldig lite peiling på kondisjonstrening. Masse svadaråd.

Nå ble jeg kanskje litt overivrig her. Sorry. Mange av kundene på Nautilus er fornøyde, bare så det er sagt. Og mange opplever fin framgang. Men jeg står for det jeg har sagt.

Til slutt: Det er ingen som kaster deg ut om du trener annerledes på egen hånd etter introduksjonstimen!! :-)

candyqueen_83
Skrevet

Du skriver at det er snakk om Nautilus.

Her er det obligatorisk med instruktør i begynnelsen fordi de har sitt eget opplegg for styrketrening som de vil at ALLE skal kjøre. Å være instruktør på Nautilus innebærer at du må akseptere en enkelt metode for styrketrening, som skiller seg en del fra andre:

-Kun ett sett pr. øvelse....

-Utførelsen skal foregå treigt. IKKE eksplosivt under konsentriske fasen, og i tillegg meeeeget sakte under den eksentriske fasen.

Disse prinsippene er ufravikelige når man er instruktør på Nautilus, og det er niks og nada mulighet for andre prinsipper. Kjeden skal nemlig ha dette som "sin" metode, og som en del av sitt felles ansikt utad. De vil for eksempel ikke ha noe av at instruktørene sjøl kjører et annet opplegg når de trener...

Du vil bli forsøkt indoktrinert i dette systemet.

Jeg utelukker slett ikke at disse prinsippene virker for en del, for det gjør de tydeligvis, men å ikke gi rom for individuelle ønsker etter type idrett etc., synes jeg blir feil. Jeg har drevet med idrett i mange år, og jobbet en stund som instruktør på Nautilus, men blei til slutt lei av mangel på fleksibilitet. F.eks. fikk jeg en gang irettesettelse når jeg hadde satt opp et program for en skiløper som gikk på 4-6 reps. på 85 % av 1RM, basert på nyere forskning. Slik trener alle skiløpere på internasjonalt nivå i dag. Men nei, her skulle det kjøres som alle andre.

De fleste av mine kolleger hadde også veldig lite peiling på kondisjonstrening. Masse svadaråd.

Nå ble jeg kanskje litt overivrig her. Sorry. Mange av kundene på Nautilus er fornøyde, bare så det er sagt. Og mange opplever fin framgang. Men jeg står for det jeg har sagt.

Til slutt: Det er ingen som kaster deg ut om du trener annerledes på egen hånd etter introduksjonstimen!! :-)

Tusen takk for langt svar :)

Men hvordan foregår introduksjonstimen? Det er i salen blant masse andre folk som trener vanlig? Syns sånt er så lite morsomt jeg. Føler at alle glor :P

Gjest Torjer
Skrevet

Tusen takk for langt svar :)

Men hvordan foregår introduksjonstimen? Det er i salen blant masse andre folk som trener vanlig? Syns sånt er så lite morsomt jeg. Føler at alle glor :P

Ja, det foregår offentlig, slik at du utsettes for alles spott og spe! De titter diskrét, men vær du sikker på at inni seg ler de og tenker "herregud, for ei krøkke". :-)

Neida.. Du er ikke den eneste som føler det sånn. Det er tvert imot maaaange som har det som deg. Før jeg begynte der, var jeg vant med å instruere topp motiverte, og allerede godt trente, utøvere fra 16-35, sånn ca., og innså derfor raskt at på treningssenteret måtte jeg lære meg å se an vedkommende og kommunisere deretter. Det var også arbeidsgiveren veldig nøye på. Plusspoeng der, om ikke annet.

Klientellet er ganske variert, da.. De fleste er i moderat form, for å si det slik.. :) De fitteste er gjerne i frivektsavdelinga (hvor alle egentlig bør være...). Det er nok forskjell på Harals Gym og Nautilus på den måten.

Still instruktøren spørsmål!!! Jeg synes kundene jevnt over var altfor lite kritiske, de fleste slukte alt rått, jeg kunne sikkert fått dem til å spise blodpudding mellom øvelsene om jeg ville. Generelt sett i samfunnet finnes dumme spørsmål, men ikke i denne settingen! Tro meg, det mener alle instruktørene, og ingen har noe imot at du stiller masse spørsmål. Jeg likte godt å "skolere" kundene litt i teori, og mange med meg.

Slapp av og ha fokus på arbeidsoppgavene dine. Du er der for deg sjøl, din form og din helse, ingen andre. Og det er der som ellers i samfunnet, de fleste bryr seg lite om hva andre gjør... Men det er jo lett å innbille seg noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...