Gå til innhold

Bytte av sølvtøy hos gullsmed?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samlet Odel kaffeskjeer til ungene og meg, fått en del i gaver også så tilsammen har vi vel rundt 30 skjeer kanskje.

Men de er jo så små at de ikke blir brukt jo! Noen som vet om det er mulig å få levert dem inn hos gullsmeden og få byttet dem i f.eks. dessert-skjeer? Det blir selvfølgelig ikke like mange skjeer, det skjønner jeg jo.

Har sendt mail til den ene forhandleren i Trondheim og venter på svar, men tenkte kanskje noen her inne visste også.

Fortsetter under...

candyqueen_83
Skrevet

Er det ikke du selv som har samlet da? Da visste du vel hvor store de var? Har du kvitteringer går det vel an å bytte men.

Skrevet

Er de nye og uten riper, går det nok helt fint å bytte dem uten kvittering. Hvis det er riper, kan det bli vanskeligere, men jeg tror flere gulsmeder kjøper inn brukt sølvtøy.

Vi byttet uten problemer og uten kvittering sølvtøy vi fikk i bryllupet hos Ole Aas.

Skrevet

Er det ikke du selv som har samlet da? Da visste du vel hvor store de var? Har du kvitteringer går det vel an å bytte men.

Kvitteringer nei - dette er jo samlet opp gjennom 8 år og en del av det er gaver også.

Joda, jeg burde selvfølgelig sett hvor små de er, men...

Gjest Jentemammaen
Skrevet

Hvorfor samler du 30 (!) skjeer før du finner ut at du ikke kan bruke dem? Og hva skulle du egentlig med 30 skjeer i utangspunktet?

Folk er jammen snåle.....

Skrevet

Det sies at i det øyeblikket du går over dørstokken ut fra gullsmeden så har sølvtøyet halvert seg i verdi! ;-)

Men nytt og ubrukt sølvtøy er normalt lett å bytte, selv uten kvittering.

Åtte år gamle kvitteringer ville ikke ha hjulpet, så enten må du satse på at gullsmeden tror at du fikk dette i gave i fjor og derfor tar sakene imot som " nytt innbytte".

Hvis ikke får du satse på bruktmarkedet. Vet ikke noe om dette i Tr.heim, men i Oslo kjøper bl a Esaias Solberg sølvtøy som man ikke får byttet i butikk.

Annonse

Skrevet

Hvorfor samler du 30 (!) skjeer før du finner ut at du ikke kan bruke dem? Og hva skulle du egentlig med 30 skjeer i utangspunktet?

Er nå det så rart da? De er tre stykker og de fleste samler jo til de har til 12. Jeg kjøper sølv til tanteungene mine og har absolutt tenkt å holde på til de har 12 kaffeskjeer, 12 spiseskjeer, 12 gafler etc.

Skrevet

Ja, så lenge det er ubrukt er det bare å bytte det. Har gjort det flere ganger.

Skrevet

De som er ubrukt er ikke noe problem å bytte. Du får forresten cirka en dessertskje mot to teskjeer.

Skrevet

Er nå det så rart da? De er tre stykker og de fleste samler jo til de har til 12. Jeg kjøper sølv til tanteungene mine og har absolutt tenkt å holde på til de har 12 kaffeskjeer, 12 spiseskjeer, 12 gafler etc.

Ikke glem hummergafler da, jeg er 12 hummergafler faktisk og de er ubrukt ;o)

Skrevet

Ikke glem hummergafler da, jeg er 12 hummergafler faktisk og de er ubrukt ;o)

hehe, jeg tror ikke hummergafler er noe jegkommer til å kjøpe til tanteungene mine.:)

Skrevet

hehe, jeg tror ikke hummergafler er noe jegkommer til å kjøpe til tanteungene mine.:)

De hunnergaflene er noe jeg viser fram innimellom som en kuriositet ;o)

Det som derimot er kjekt er paikniv, den har saget blad og er fin som kakespade.

Mary Poppins
Skrevet

Det spørs om butikken anser varen du vil bytte som kurant. Jeg jobber litt på mestergull i juletider og vi er ganske strenge på at man må ha kvittering/byttelapp for å bytte.

Annonse

Skrevet

De hunnergaflene er noe jeg viser fram innimellom som en kuriositet ;o)

Det som derimot er kjekt er paikniv, den har saget blad og er fin som kakespade.

Ja paikniv er kjekt.Det har jeg kjøpt til den eldste av de. De andre skal også få det.

Skrevet

*Hehe* Jeg og eksen samlet til oss og så begynte jeg likegodt å samle til ungene i samme mønster da vet du.

Skrevet

Det spørs om butikken anser varen du vil bytte som kurant. Jeg jobber litt på mestergull i juletider og vi er ganske strenge på at man må ha kvittering/byttelapp for å bytte.

Hmmm... Jaja, får jeg ikke byttet så får jeg vel alltids solgt dem på Riibe mynthandel, de har masse sølv i vinduene i alle fall.

Skrevet

Jeg har iallefall byttet en kakespade av feil sort til en serveringsskje i den serien jeg samler på. Ikke noe problem, jeg måtte bare betale mellomlegget.

Hvis skjeene er ubrukt får du sikkert byttet uten spm, hvis de er brukt tar de dem inn mem jeg tror ikke du får full pris for dem.

Mary Poppins
Skrevet

Hmmm... Jaja, får jeg ikke byttet så får jeg vel alltids solgt dem på Riibe mynthandel, de har masse sølv i vinduene i alle fall.

Det er jo bare å prøve :)

Mary Poppins
Skrevet

Det er jo bare å prøve :)

Mary Poppins
Skrevet

Jeg har iallefall byttet en kakespade av feil sort til en serveringsskje i den serien jeg samler på. Ikke noe problem, jeg måtte bare betale mellomlegget.

Hvis skjeene er ubrukt får du sikkert byttet uten spm, hvis de er brukt tar de dem inn mem jeg tror ikke du får full pris for dem.

"Hvis skjeene er ubrukt får du sikkert byttet uten spm, hvis de er brukt tar de dem inn mem jeg tror ikke du får full pris for dem."

Det er isåfall bare noen gullsmedbutikker som gjør for mestergull gjør det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...