Gjest sulten og uvitende Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Jeg har lyst til å ha dette ved siden av middagen i dag, men er usikker på hva det heter. Det er flatt, loffaktig med havsalt oppå. Noen som vet? Og hvis dere har en oppskrift også, blir jeg kjempeglad! 0 Siter
....AV Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Forcaccia. F.eks. her: http://matoppskrift.no/sider/oppskrift17050.asp 0 Siter
Speak Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Det heter Fugassabrød: Fugassa (brød) 4,5 dl vann 700 gr. hvetemel 2ss olje 1 pk tørrgjær 20gr. salt 1 ts sukker Heves. 1 dl olivenolje 4 ss fersk basilikum 2 hvitløkfedd 1ts grov salt (blandes i morter) Toppingen kan varieres med andre urtekrydder, soltørkede tomater, oliven m.m. Stekes på 230 grader. Jeg synes det er himmelsk godt:-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Det heter Fugassabrød: Fugassa (brød) 4,5 dl vann 700 gr. hvetemel 2ss olje 1 pk tørrgjær 20gr. salt 1 ts sukker Heves. 1 dl olivenolje 4 ss fersk basilikum 2 hvitløkfedd 1ts grov salt (blandes i morter) Toppingen kan varieres med andre urtekrydder, soltørkede tomater, oliven m.m. Stekes på 230 grader. Jeg synes det er himmelsk godt:-) Fugassa? Det heter vel Foccacia? Det er utrolig godt ja 0 Siter
Speak Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Fugassa? Det heter vel Foccacia? Det er utrolig godt ja Ja, ja, jeg har vel et veldig fornorsket navn på min oppskrift. Godt er det uansett:-) 0 Siter
Atene Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Ja, ja, jeg har vel et veldig fornorsket navn på min oppskrift. Godt er det uansett:-) Fougasse er det franske navnet på focaccia. 0 Siter
Speak Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Fougasse er det franske navnet på focaccia. Og på norsk heter det nå altså fugassa *ler* Men det var jo nærmere fransk. 0 Siter
Mañana Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Og på norsk heter det nå altså fugassa *ler* Men det var jo nærmere fransk. Hvorfor kan ikke focaccia hete focaccia? På samme måte som pizza heter pizza:) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Ja, ja, jeg har vel et veldig fornorsket navn på min oppskrift. Godt er det uansett:-) Neida, det er ikke bare på norsk det heter fugassa. Det er en variant av foccaccia - og brukes også på italiensk.) http://www.gennarino.org/fugassa.htm 0 Siter
Mañana Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Neida, det er ikke bare på norsk det heter fugassa. Det er en variant av foccaccia - og brukes også på italiensk.) http://www.gennarino.org/fugassa.htm Slik jeg forstår det er fugassa dialektordet fra Genova på den opprinnelige focacciaen...? 0 Siter
Åsemor Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Hvorfor kan ikke focaccia hete focaccia? På samme måte som pizza heter pizza:) Nei nei, nå skrives det pitsa. ;o) 0 Siter
Speak Skrevet 2. januar 2007 Skrevet 2. januar 2007 Hvorfor kan ikke focaccia hete focaccia? På samme måte som pizza heter pizza:) Jeg visste ikke bedre:-) Men det viser seg jo at det er flere navn på dette brødet i forskjellige land, så det var ikke så ille alikevel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.