Poetica Skrevet 28. april 2001 Del Skrevet 28. april 2001 Legen (forøvrig også nevrolog) på barneavdelingen er nå temmelig overbevist om at min datter på 13 har migrene, og jeg er enig i at det nok er korrekt. Hun har i uka som gikk, hatt nesten 3 sammenhengende dager med hodepine, så kraftig at hun ikke kunne gå på skolen, hun var kvalm og meget lyssky, og så ikke bra ut. Hodepinetablettene (Paracet) hjelper ikke alltid, så nå har legen skrevet ut en resept på Napren til henne. På blåresepten står: Napren 500 mg stikkpiller: 1 stikkpille ved begynnende migreneanfall. Kan evt gjentas etter 30 min. Max 2 pr døgn. Napren tbl 250 mg: dssn 2-3 tbl ved begynnende migreneanfall, deretter 1 tbl etter 30 minutter v/behov. (Brukes istedet for Napren stikkpiller) max 4-5 pr døgn. Jeg lurer på følgende: Virker de så fort at hun etter 30 minutter vil merke om de har effekt?? Bivirkninger? (Vet at de ikke er søvndyssende, og at de kan være sterke for magen.) Bør jeg informere læreren hennes om dette? Vil det tas hensyn til dette ved f eks en tentamen? Hun går på ungdomsskolen. Bør hun fritas i gymnastikken ved migreneanfall, selv om hun har tatt tablettene? Er det andre ting jeg bør vite om migrene hos barn, for å best kunne følge henne opp og dekke hennes behov? Hvordan stiller man egentlig en sikker diagnose på migrene? Kan det måles på noe vis, eller er symptomer diagnostiserende? Hun har blitt undersøkt med MR og EEG - funn normale. Kan hun vokse seg av det, eller vil det forsterkes eller bli mindre plager når hun begynner å menstruere? Er det noensinne hormonelt betinget? Hun har hatt symptomene i flere år nå. Hun har oftere og oftere en slags matthetsfølelse i dehn ene armen under disse anfallene, og hun har også tendens til å bli vanskelig å få kontakt med, som om hun sover i våken tilstand, mens det står på. Hun får også lettere plager ved fysiske anstrengelser og psykisk stress. Er dette typisk for migrene? Håper legen kan svare på dette, da jeg må innrømme at jeg ikke vet noenting utover almennkunnskap om migrene, egentlig. På forhånd takk for svar! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26035-migrene-hos-barndr-salvesen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 29. april 2001 Del Skrevet 29. april 2001 Det var mange spørsmål, jeg svarer ett for ett : Nei, de trenger oftest mer enn 30 minutter før de virker. Hvor raskt hun skal ta neste dose, vil hun etterhvert opparbeide seg erfaring med. I begynnelsen kan hun kanskje vente en times tid før dose nr 2. Bivirkninger : Særlig vondt i magen, evt magesår og blødning i magen ved hyppig og langvarig bruk. Det er en fordel for både lærer og elev at læreren er informert om at eleven har migrene. Fysisk aktivitet under anfall forverrer oftest smerten. Gymnastikklæreren bør derfor vite om at hun har migrene. Hun bør ikke fritas for gymnastikk generelt. Diagnosen stilles utelukkende på symptomene, og eventuelt på at alle tester som MR, EEG osv er normale. De symptomene du beskriver i nest siste avsnitt kan godt forekomme ved migrene, det kan være såkalte aura symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26035-migrene-hos-barndr-salvesen/#findComment-107554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.