Gå til innhold

"Vond lukt" - innlært eller medfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud - fra nå av går jeg altså rundt og vet at en hofteoperasjon lukter verre enn en tarmoperasjon - hehehe - det skal jeg bruke for alt det er verdt! :)

Jeg har vært med på flere hofteoperasjoner og det lukter ikke så mye. Det lukter mest når de bruker er verktøy som brenner bort vev istedet for å skjære. Da lukter det brendt hud, men lukta går fort bort på grunn av effektiv ventilasjon.

Skrevet

Men så kjipt i mange andre situasjoner. Mat smaker vel heller lite om man ikke har luktesans? Hvis jeg husker riktig, så smaker vi bare hovedlinjene som søtt, salt, surt eller bittert. Alt annet er forbundet med luktesansen, tror jeg?

Og det må jo også være litt dumt i en del andre sammenhenger å ikke ha luktesans?

Men helt klart en fordel om man har en "stinkende" jobb.... :)

Det må helt klart være en ulempe ved gassutslipp.

Skrevet

Jeg har vært med på flere hofteoperasjoner og det lukter ikke så mye. Det lukter mest når de bruker er verktøy som brenner bort vev istedet for å skjære. Da lukter det brendt hud, men lukta går fort bort på grunn av effektiv ventilasjon.

Verste lukt i helsevesensammenheng; blodig diare. Ingen lukt over ingen lukt ved siden...

Skrevet

Verste lukt i helsevesensammenheng; blodig diare. Ingen lukt over ingen lukt ved siden...

Jupp, den sitter brendt fast i hukommelsen for evig tid.

Skrevet

Jupp, den sitter brendt fast i hukommelsen for evig tid.

Ikke sant:-) Det verste er at jeg nesten forbinder lukten av vademekum med noe jæ... fordi vi alltid brukte vademecum på munnbindet når vi dreiv med ekle ting i studietida (som å være inne på stuer med slike lukter). Jeg brekker meg nesten av min kjæres pust når han har skyllet munnen med gugga. Hehe. Luktesansen er gøyal.

Skrevet

Ikke sant:-) Det verste er at jeg nesten forbinder lukten av vademekum med noe jæ... fordi vi alltid brukte vademecum på munnbindet når vi dreiv med ekle ting i studietida (som å være inne på stuer med slike lukter). Jeg brekker meg nesten av min kjæres pust når han har skyllet munnen med gugga. Hehe. Luktesansen er gøyal.

Vi brukte ikke munnbind engang! Jeg klarer ikke lukta på en spesiell luftfrisker som blir brukt etter store toalettbesøk i helsevesenet. Klarer heller ikke lukta av dove såpe siden endel eldre bruker den :) Merkelig hvor stor innvirkning lukter egentlig har...

Gjest Så ekkelt
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er innebygd og hva som er lært, men jeg må bare ytre en del ekle ting, siden vi er så godt i gang...

Det definitivt verste jeg lukter, er når jeg kommer inn på et offentlig toalett, hvor det har sittet et urenslig kvinnfolk med menstruasjon.

Sorry folkens, det slår alt. Det er ikke spor etter dama, men eimen henger igjen bak avlukket. Grøss! Da MÅ jeg bare rygge ut igjen.

Skrevet

Nå har vel ingen tatt med et spedbarn inn på en utedo heller. :) Jeg mener vondt lukt ligger naturlig for oss. Selvfølgelig er det forskjllig hvilke lukter vi reagerer på og liker og ikke liker.. Samme som med smaken det, noen liker erter, mens andre ikke orker det.

Da gutten min var 8 mnd. og oldemoren hans snakket helt oppi ansiktet hans med dårlig ånde rynket han på nesen og snudde seg vekk faktisk. :) Prøvde for moro skyld og blåse litt forsiktig på han og han reagerte igjen. :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Vi brukte ikke munnbind engang! Jeg klarer ikke lukta på en spesiell luftfrisker som blir brukt etter store toalettbesøk i helsevesenet. Klarer heller ikke lukta av dove såpe siden endel eldre bruker den :) Merkelig hvor stor innvirkning lukter egentlig har...

Dove-såpe liker ikke jeg heller! I utgangspunktet var jeg ikke spesielt glad i den, men etter å ha jobbet med mange som bruker den, så liker jeg den mindre og mindre. Jeg har et par dusjsåper stående hjemme (økonomipakninger, takk skal du ha, tante! ;) ), det blir vel til at jeg bruker dem en dag, kan jo ikke kaste dem heller. Kanskje jeg kan gi dem bort, though.

Gjest girasol
Skrevet

He,he, interessant tanke! Guttungen her i huset på snart 3, synes promp lukter godt :) "Å det lukta godt her no mamma" kan han si hvis han eller noen andre har sluppet en... Men det kan jo hende at han egentlig bare kommenterer lukta, uten at han egentlig mener det lukter "godt" ;-)

Caloni Makaroni
Skrevet

He,he, interessant tanke! Guttungen her i huset på snart 3, synes promp lukter godt :) "Å det lukta godt her no mamma" kan han si hvis han eller noen andre har sluppet en... Men det kan jo hende at han egentlig bare kommenterer lukta, uten at han egentlig mener det lukter "godt" ;-)

Det fikk meg til å tenke på lillebroren min. Da han var liten, rundt 2-3 år, så var han begynt å bli så glad i egg. Hver gang det luktet promp (stort sett egenprodusert ;) ), så var han like henrykt: "Det lukter ekk!!" (litt problemer med G-lyden)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...