Gå til innhold

Hjelp til å ordne opp i gjelds problemer

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelp...Help
Skrevet

Saken er sånn:For noen år tilbake skadet mannen den ene foten sin og var sykemeldt i 3 år og det gikk utover økonominen og vi klarte ikke å betale regningene og i dag har vi en del inkasso.Jeg sover dårlig,spiser lite,tenker mye på dette.Vil gjerne orden opp i dette mest av alt pga av sønnen våres og at vi kan kjøpe en leilighet snart.Har hørt om gjeldsordning men jeg veit ikke helt om jeg vil det pga av at dem tar alle pengene vi har til overs etter at regninger er betalt og dem tar feriepenger også og det betyr at sønnen vår ikke får noen ferie på 5 år.Han begynner på skolen til høsten.Spørsmålet mitt er om vi kan søke lønn i kommunen/sosialen og betale ned alle inkassoene.Jeg har fast 100% stilling og mannen min har fast 50% stilling.Jeg vil gjerne orde dette fordi det går utover helsa mi.Jeg er deppa og er redd at det klikker snart vist jeg må tenke på dette mere.Og ja jeg veit at det er min egenskyld at jeg har dette problemet

Gjest Help...Help
Skrevet

Søke lån skulle det det stå.Sorry

Gjest verdt å forsøke
Skrevet

Hvis dere søker gjeldsordning og får innvilget dette, vil det jo på sikt være aller best - da blir dere helt gjeldfri etter 5 år! Selv om man må leve på et stramt budsjett i 5 år, så følger den offentlige gjeldsordningen stort sett et budsjett basert på hva en familie bør kunne klare seg med, og jeg mener å huske at en viss sum til ferier også var tatt med her (husker ikke hva budsjettet heter). Dere burde i alle fall undersøke denne muligheten ordenltig før dere slår den fra dere!

En venn av meg var gjennom gjeldsordning for noen år tilbake så han fortalte at selv om det var stramt, så gikk det an å leve på det for familien.

Dere får velge andre typer ferier i noen år da vet du, feks låne hytte av venner eller bruke skog og mark der dere bor, framfor dyre sydenturer. Det viktigste for barnet deres er vel at dere har tid SAMMEN?

Skrevet

Ja, jeg synes du absolutt bør undersøke gjeldssanering. Kontakt kommunen, de har ofte gjeldsrådgivning på sosialkontoret, eventuelt kan du kontakte gjeldsofferalliansen.

Busjedet vedkommende over her referer til er sikkert SIFO sitt.

Uansett bør dere søke hjelp om hvordan dere skal få betalt ned.

Grunnen til at du nå føler deg dårlig er sikkert for at du ikke ser noen lys i tunnelen. Håper derfor at litt økonomisk rådgivning kan hjelpe dere med det.

Skrevet

Søk om hjelp. Sønnen din er 5 år, og noen form for ferie får dere jo, om det så "bare" er hjemmeferie (som jeg syns er deilig jeg da). Som kompensasjon for ikke å reise på ferie i de årene det er snakk om, får han en mor og far som sover om natten.

Dere er sikret et visst minstebeløp i måneden å leve for som skal være rimelig å klare seg for på en familie på tre.

Vi var også oppi et helvete av økonomisk rot, og ryddet opp ved at vi inngikk avtaler med kreditorer og cashet ut absolutt alt av ferie- og skattepenger to år på rad. Hardt, men verdt det.

Økonomisk rot kan ta knekken på en hver, og grunnen til at man ikke klarer å betale kan være mange. Men vis vilje til å rydde opp, så får man til ordninger som gjør at man overlever.

Gjest Help...Help
Skrevet

Ja, jeg synes du absolutt bør undersøke gjeldssanering. Kontakt kommunen, de har ofte gjeldsrådgivning på sosialkontoret, eventuelt kan du kontakte gjeldsofferalliansen.

Busjedet vedkommende over her referer til er sikkert SIFO sitt.

Uansett bør dere søke hjelp om hvordan dere skal få betalt ned.

Grunnen til at du nå føler deg dårlig er sikkert for at du ikke ser noen lys i tunnelen. Håper derfor at litt økonomisk rådgivning kan hjelpe dere med det.

Takk for svar.Jeg føler meg ikke bra og gråter for den minste ting.Og det hjelper ikke akkurat å ha en alkoholiker til mor som ringer i fulla og plager deg til alle døgnets tider

Gjest Også der nå...
Skrevet

Vi er en familie som også sliter. Vi har en gjeld på 800.000,- som har gått til Namsmannen. Vi har ingen mulighet til å få dette til å gå ned sammen med alle de andre utgiftene våre så vi var i møte med en saksbehandler hos Namsmannen. Han rådet oss til å søke gjeldssanering. Han sa at satsene er endret i dag i forhold til hva som var før så man kommer faktisk ganske godt ut med det. Det spørs selvfølgelig hva man var vandt til fra før men han sa at en familie på 3 skal sitte igjen med 15.000 i mnd. etter at de har tatt det som skal til lånet. Så det er faktisk ikke så ille. Etter 5 år som likevel går veldig fort er man ferdig og gjeldfri og kan søke nytt lån til ny leilighet/hus. Vi kommer til å sende inn en søknad for vi har ikke noe annet alternativ.

Jeg kjenner meg så veldig igjen på måten du føler deg på! Jeg ble helt slått ut "møtte veggen" bare gråt av ingenting. Kom meg til legen og har vært sykmeldt i snart et år. Man skal være ganske sterk hvis man klarer å ha det så tøft økonomisk samtidig som alt bare blir værre og værre + ha en 100% jobb og barn ved siden av. Det sier seg selv at man blir dessverre utslitt og som legen min sa. Kroppen vår sier i fra når den ikke orker mer så det var det som skjedde meg. Jeg fikk svimmelanfall og migrene i flere uker helt til jeg ble sykmeldt. Nå er jeg bedre helsemessig og klarer å se litt lysere på ting. Men jeg unner ingen å komme i slike gjeldsproblemer, det er en ubeskrivelig grusom situasjon.

Håper det løser seg for dere! Lykke til! :-)

Gjest Help...Help
Skrevet

Vi er en familie som også sliter. Vi har en gjeld på 800.000,- som har gått til Namsmannen. Vi har ingen mulighet til å få dette til å gå ned sammen med alle de andre utgiftene våre så vi var i møte med en saksbehandler hos Namsmannen. Han rådet oss til å søke gjeldssanering. Han sa at satsene er endret i dag i forhold til hva som var før så man kommer faktisk ganske godt ut med det. Det spørs selvfølgelig hva man var vandt til fra før men han sa at en familie på 3 skal sitte igjen med 15.000 i mnd. etter at de har tatt det som skal til lånet. Så det er faktisk ikke så ille. Etter 5 år som likevel går veldig fort er man ferdig og gjeldfri og kan søke nytt lån til ny leilighet/hus. Vi kommer til å sende inn en søknad for vi har ikke noe annet alternativ.

Jeg kjenner meg så veldig igjen på måten du føler deg på! Jeg ble helt slått ut "møtte veggen" bare gråt av ingenting. Kom meg til legen og har vært sykmeldt i snart et år. Man skal være ganske sterk hvis man klarer å ha det så tøft økonomisk samtidig som alt bare blir værre og værre + ha en 100% jobb og barn ved siden av. Det sier seg selv at man blir dessverre utslitt og som legen min sa. Kroppen vår sier i fra når den ikke orker mer så det var det som skjedde meg. Jeg fikk svimmelanfall og migrene i flere uker helt til jeg ble sykmeldt. Nå er jeg bedre helsemessig og klarer å se litt lysere på ting. Men jeg unner ingen å komme i slike gjeldsproblemer, det er en ubeskrivelig grusom situasjon.

Godt å tenke på at det er andre som også er i den samme situasjonen.Jeg er redd for hva de som vi skal snakke med tenker om oss siden vi har havnet i den situasjonen.Jeg plages mye med hodepine men liker å gå på jobb alikevel,for da har jeg andre ting å tenke på iallefall.Skal prøve å kontakte namsmannen eller er det noen andre jeg skal kontakte?

Gjest Help...Help
Skrevet

Veit du om men har krav på å få leie en kommunal leilighet i de 5 årene?.Nå leier vi en liten 2 roms sokkel og må ha noe større til høsten når gutten starter på skolen.Vi har søkt om det før men dem mente at vi hadde for stor inntekt.Kansje reglene er anneledes når man er under gjeldsordning

Gjest Også der nå...
Skrevet

Godt å tenke på at det er andre som også er i den samme situasjonen.Jeg er redd for hva de som vi skal snakke med tenker om oss siden vi har havnet i den situasjonen.Jeg plages mye med hodepine men liker å gå på jobb alikevel,for da har jeg andre ting å tenke på iallefall.Skal prøve å kontakte namsmannen eller er det noen andre jeg skal kontakte?

Nå vet jeg ikke hvor langt "sakene" deres har gått men.. Lånet vårt endte hos Namsmannen da vi ikke hadde mulighet til å betale det Lindorff ville at vi skulle betale. Vi prøvde det vi kunne og skulle og ville gjerne betale det vi hadde av inntekt, men det var ikke bra nok for Lindorff (møkka-selskap forresten!) Derfor sendte de saken vår til Namsmannen. Heldigvis er de mye mer menneskelige å snakke med og gjøre avtaler med enn Lindorff. Så for vår del ble alt litt lettere når saken vår kom til Namsmannen. Vi fikk først beskjed om å kontakte Økonomisk rådgivningstjeneste i kommunen vår og de hjalp oss med å sette opp budsjett og skrev brevene for oss til Lindorff, men det hjalp ikke så jeg vet ikke om dere bare kan kontakte Namsmannen eller om dere kan kontakte økonomisk rådgivningstjeneste i kommunen deres, så hjelper de dere videre. Vi driver akkurat å fyller ut søknadskjema for gjeldssanering. Bare håper vi får det.

Gjest Også der nå...
Skrevet

Veit du om men har krav på å få leie en kommunal leilighet i de 5 årene?.Nå leier vi en liten 2 roms sokkel og må ha noe større til høsten når gutten starter på skolen.Vi har søkt om det før men dem mente at vi hadde for stor inntekt.Kansje reglene er anneledes når man er under gjeldsordning

Vet ikke om hva man har krav til av hensyn til leie av leilighet men er nå ganske sikker på at kravene blir anderledes når man er under gjeldssanering.

Skulle ønske noen som har vært gjennom gjeldssanering kunne svare oss på hvordan det har vært men de fleste orker kanskje ikke å "utlevere" seg..

Skrevet

Det å begynne å få orden i økonomien må være uendelig viktigere for dere alle enn å dra på feriereiser.

Dere kan dra til fjells eller på sykkeltur uten at det koster stort mer enn å være hjemme.

Søk hjelp snarest og ikke la ting dra ut enda mer.

Gjest Help...Help
Skrevet

Mener du 15000 til husleie,strøm,telefon,mat,klær,barnehage osv i mnd?.Det er ikke mye det.Slak dere søke om å få slettet gjelden eller gjeldsordning der man betaler det man kan i 5 år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...