Gå til innhold

Nå faller boligprisene snart

Anbefalte innlegg

Gjest håper på det
Skrevet

Jeg håper det skjer, for her har prisene steget noe enormt. Vi ønsker egen bolig men har ikke råd til leilighet her en gang. For noen få år siden kostet et hus fra 1,6 mill; nå er det langt over 2 mill (eller 3). Det er helt sinnsykt nå.

Skrevet

Tårene til spekulanter og gjeldsslaver vil også falle.

Gjest håper på det
Skrevet

Tårene til spekulanter og gjeldsslaver vil også falle.

Hva betyr det?

Skrevet

Hva betyr det?

Worst case 1:

Du er gift, har lånt 110% på huset og skal skilles. Ved salg får du bare 70% av det du skøt inn, og sitter igjen med 40% av lånet - uten hus.

En spekulant har kjøpt for å leie ut. Når prisene faller, så faller leien og alle skal selge. Ingen skal kjøpe, alle bare venter på mer prisfall.

En megler jeg kjenner hadde en stor boks Cleenex til alle kunder som ikke fikk solgt da det skjedde med markedet sist. De satt med to hus, svære lån og ingen penger.

Skrevet

Denne tendensen har vært sett i Danmark i hvert fall i ett halvt år nå. Og det skal legges til at boligprisene utenfor de to største byene ikke har falt ennå.

Skrevet

Det står forskjellige ting hver dag. Ikke godt å vite hvem som har rett.

Skrevet

Det samme skjer vel som forrige gang, det som faller først er de store leilighetene på Oslo øst. Og hvem eier dem?

Ikke sikkert det er noe problem, hvis de ikke skal selge.

Gjest håper på det
Skrevet

Worst case 1:

Du er gift, har lånt 110% på huset og skal skilles. Ved salg får du bare 70% av det du skøt inn, og sitter igjen med 40% av lånet - uten hus.

En spekulant har kjøpt for å leie ut. Når prisene faller, så faller leien og alle skal selge. Ingen skal kjøpe, alle bare venter på mer prisfall.

En megler jeg kjenner hadde en stor boks Cleenex til alle kunder som ikke fikk solgt da det skjedde med markedet sist. De satt med to hus, svære lån og ingen penger.

Når bør vi egentlig satse på egen bolig? Nå leier vi, men vi ønsker vårt eget om et par år.

Skrevet

Niks, det gjør de ikke.

Tragisk faktisk å tro det.

Da har man lite peiling.

Skrevet

Det står forskjellige ting hver dag. Ikke godt å vite hvem som har rett.

Ekspertene tar feil 50% av tilfellene. Krakket i 1990-åra var det ingen som ante noe om. Det ble Norges lengste ansikter. Børsfallet 5-7 år etter ante de heller ikke noe om.

Jeg syns det eneste de gjør er bare å flakse som høns mens det pågår og når alt er over.

Meglerbransjen har vokst seg stor og fet.

Skrevet

Når bør vi egentlig satse på egen bolig? Nå leier vi, men vi ønsker vårt eget om et par år.

Tja - si det.

For meg vil en selveiet leilighet koste meg det dobbelte av hva jeg leier for nå, i 20 år.

La oss si at jeg ikke har noen kapital.

Jeg er da for gammel, fordi økonomisk smalhans i 20 av mine kanskje siste friske år ikke passer meg. Når jeg så er gjeldfri så får arvingene mine leiligheten, selger den og lever det livet som jeg skulle levd de 20 åra. Det er det ingen mening i.

Hadde jeg vært 30 år yngre og hatt barn hadde saken vært en helt annen.

Skrevet

Det eneste som er sikkert er at boligprisene vil falle, for så å stige igjen til nye høyder.

Det som ikke er sikkert er når dette skjer.....

Skrevet

Sitter dere og venter på det rette øyeblikket så vil dere aldri få deres eget.

Det er like greit å hoppe i det med en gang. Jeg tror ikke noe på noe fall i den forstand at husene eller leilighetene blir mindre verdt enn i dag. Men det jeg tror på sikt er at stigningen vil flate ut.

Det betyr at vi vil få en prisstigning, men innenfor mere normal prisstigning.

Leier du en leilighet for f.eks kr. 5.000 pr måned og leier i 10 år eier du ikke noe som helst etter de 10 årene.

I tillegg så vil leieprisen bli indeksregulert hvert år.

Kjøper du ei leilighet for f.eks 1.1 mill kr. så betaler du ca. 6.000 til 6.500,- for dette lånet i måneden. Med fratrekk av rentene så er du ikke så veldig langt unna den samme summen som du betaler i leie hvis du leier den samme leiligheten.

Etter 10 år sitter du med en ganske stor egenkapital, fordi det har vært en prisøkning på leiligheten og du har betalt ned ganske mye på lånet i tillegg.

Etter noen år, med forutsetning at renta holder seg relativt stabil, så vil leien være høyere enn hva du betaler på lånet også.

Gjest håper på det
Skrevet

Sitter dere og venter på det rette øyeblikket så vil dere aldri få deres eget.

Det er like greit å hoppe i det med en gang. Jeg tror ikke noe på noe fall i den forstand at husene eller leilighetene blir mindre verdt enn i dag. Men det jeg tror på sikt er at stigningen vil flate ut.

Det betyr at vi vil få en prisstigning, men innenfor mere normal prisstigning.

Leier du en leilighet for f.eks kr. 5.000 pr måned og leier i 10 år eier du ikke noe som helst etter de 10 årene.

I tillegg så vil leieprisen bli indeksregulert hvert år.

Kjøper du ei leilighet for f.eks 1.1 mill kr. så betaler du ca. 6.000 til 6.500,- for dette lånet i måneden. Med fratrekk av rentene så er du ikke så veldig langt unna den samme summen som du betaler i leie hvis du leier den samme leiligheten.

Etter 10 år sitter du med en ganske stor egenkapital, fordi det har vært en prisøkning på leiligheten og du har betalt ned ganske mye på lånet i tillegg.

Etter noen år, med forutsetning at renta holder seg relativt stabil, så vil leien være høyere enn hva du betaler på lånet også.

Nå får man ikke en leilighet for over 2,2 mill her.

Jeg tror vi bor på det nesten dyreste stedet i Norge!

Skrevet

Må bare gi et eksempel fra nærområdet vårt: http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8854142&sid=3ay6TH7E4075695&pos=14&tot=30

Dette huset har en elendig beliggenhet pga stor trafikk rett forbi (bortsett fra nærhet til skog), og er ifølge annonsen i elendig stand pga dårlig vedlikehold og utleie.

Så setter de prisantydning til 1,8 millioner!!!!

Vet at dette ikke er mye for et hus sånn egentlig - men det er jo enormt mye for et sånt hus!!!!

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det går opp, det går ned, og så opp igjen.

Skrevet

Må bare gi et eksempel fra nærområdet vårt: http://www.finn.no/finn/realestate/object?finnkode=8854142&sid=3ay6TH7E4075695&pos=14&tot=30

Dette huset har en elendig beliggenhet pga stor trafikk rett forbi (bortsett fra nærhet til skog), og er ifølge annonsen i elendig stand pga dårlig vedlikehold og utleie.

Vet at dette ikke er mye for et hus sånn egentlig - men det er jo enormt mye for et sånt hus!!!!

De som kjøper noe slikt er nok heller ute etter tomta.

Tomtene er jo sinssykt dyre!

Nabotomta ved siden av oss på 420 kvm gikk til 2.4 mill.

Sprøtt....

Skrevet

Det høres jo nesten gratis ut i Oslo ihvertfall. Jeg tror ikke du finner et eneste hus til den prisen i Oslo:)

Skrevet

Niks, det gjør de ikke.

Tragisk faktisk å tro det.

Da har man lite peiling.

I København selges boligene nå for opp til 20% under prisantydning...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...