Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mulgi jeg misforstår, men - senker p-pillen Diane kroppens hårvekst? Har Diane likt eller forskjellig hormoninnhold i pillene?

Legen min har en veldig "nå skal jeg finne noen piller til deg"-holdning, føler jeg. Jeg er ikke fornøyd med p-pillene jeg går på, fordi det etter noen måneder ikke lenger demper menssmertene like godt lenger, og det er slitsomt å alltid bytte.

Finnes det noen oversikt over de forskjellige p-pillene på markedet, med navn, type hormoninnhold og vanligste bi-virkninger?

Når man bytter pilletype - kan man alltid bare fortsette der man skulle tatt de andre med det nye merket? har man da fremdeles sikker prevensjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26083-div-spm-ang%C3%A5ende-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hårvekst stimuleres av kroppen mannlige hormoner, spesielt testosteron. Diane inneholder et hormon som hemmer denne effekten (et anti-mannlig hormon). Det er samme innhold i alle tabletter (de har samme farge). Norsk Legemiddelhåndbok inneholder oversikt over alle p-piller med hormoninnhold. Det er stort sett ikke forskjeller i bivirknininger mellom de ulike piller, men kvinner reagerer ulikt. Man kan gå rett over til en annen p-pille og beholde effekten. Hvis du har menssmerter tross p-pille burde du få en skikkelig gynekologisk undersøkelse, det kan skyldes endometriose (se under tema).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...