Gå til innhold

BSU og grensen på 100.000 kroner

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Er det fortsatt slik at maks beløp for sparing på BSU er 100.000? Vet det var det før, men det kan jo være det har gått opp i takt med prisstigning.

Og hva innebærer egentlig denne grensen på 100.000 (eller hva det nå er)? Er det sånn at man absolutt maks kan ha dette beløpet stående som innskudd, eller er det bare det at alt man setter inn over 100.000 får man ikke tilbake på skatten for?

Håper noen forstår hva jeg spør om, selv om jeg tror det ble litt kronglete ;)

sprelline1365380900
Skrevet

Du kan spare max 100 000. Renter fra banken kommer i tillegg. Så dermed kan du ha mer enn 100 000, men noe av dette er renter fra banken. Får god rente på BSU konto :) Håper du forstod dette her...

Caloni Makaroni
Skrevet

Du kan spare max 100 000. Renter fra banken kommer i tillegg. Så dermed kan du ha mer enn 100 000, men noe av dette er renter fra banken. Får god rente på BSU konto :) Håper du forstod dette her...

Dersom jeg sparer 15.000 hvert år, så får jeg hvert år renter på det. Så om jeg står med 95.000 kroner på konto, så er jo det sammensatt av både mine innskudd, samt rentene på dette i løpet av de siste årene. Er det da 5.000 som jeg kan sette inn på kontoen, og ikke mer? Eller må jeg gå tilbake alle årene og se etter hva -jeg- har satt inn, og trekke fra alle rentene? Om jeg finner ut at 6.000 av de 95.000 er renter jeg har tjent gjennom de siste årene, vil det da si at jeg bare har brukt opp 89.000 av 100.000-kronersgrensen?

sprelline1365380900
Skrevet

Dersom jeg sparer 15.000 hvert år, så får jeg hvert år renter på det. Så om jeg står med 95.000 kroner på konto, så er jo det sammensatt av både mine innskudd, samt rentene på dette i løpet av de siste årene. Er det da 5.000 som jeg kan sette inn på kontoen, og ikke mer? Eller må jeg gå tilbake alle årene og se etter hva -jeg- har satt inn, og trekke fra alle rentene? Om jeg finner ut at 6.000 av de 95.000 er renter jeg har tjent gjennom de siste årene, vil det da si at jeg bare har brukt opp 89.000 av 100.000-kronersgrensen?

Dersom du selv har satt inn

90 000, og har fått 5000 i renter har du da 95000 på BSU kontoen. Du kan da sette inn 10 000 kr til. Alle renter kommer i tillegg. Det vil si at dersom du sparer opp max beløpet, vil saldoen overstige 100 000, pga renter.

Caloni Makaroni
Skrevet

Dersom du selv har satt inn

90 000, og har fått 5000 i renter har du da 95000 på BSU kontoen. Du kan da sette inn 10 000 kr til. Alle renter kommer i tillegg. Det vil si at dersom du sparer opp max beløpet, vil saldoen overstige 100 000, pga renter.

Hm...høres jo litt rart ut, at man skal måtte trekke fra alle slags renter hele tiden. Da burde man jo få en oversikt over hvor mye man selv har innbetalt, ikke bare kontoutskriften. Men jeg får stole på det du sier! :)

Skrevet

Hm...høres jo litt rart ut, at man skal måtte trekke fra alle slags renter hele tiden. Da burde man jo få en oversikt over hvor mye man selv har innbetalt, ikke bare kontoutskriften. Men jeg får stole på det du sier! :)

Har du de siste selvangivelsene vil vel innbetalt beløp vise der.

Caloni Makaroni
Skrevet

Har du de siste selvangivelsene vil vel innbetalt beløp vise der.

Joda, og jeg kan jo lete meg fram til det på kontoutskrifter og sånt også, det er jo ikke noe vanskelig i og for seg. Synes bare det blir litt tungvindt, på en måte. Men jeg får vel rote igjennom noen papirer etterhvert, når den tid kommer :)

Skrevet

Joda, og jeg kan jo lete meg fram til det på kontoutskrifter og sånt også, det er jo ikke noe vanskelig i og for seg. Synes bare det blir litt tungvindt, på en måte. Men jeg får vel rote igjennom noen papirer etterhvert, når den tid kommer :)

Eller lettere: be banken gjøre det for deg.

Skrevet

Det er ikke noe i veien for å ha høyere beløp eller å spare mer enn 15 000 kr per år.

Trodde grensen for skattefordel var 150 000 kr jeg da, men det kan vel sjekkes et eller annet sted.

Skrevet

Nytt svar:

Fra dinside.no: "Sparer du i BSU, er det maksimale årlige sparebeløpet 15.000 kroner. Totalt kan du ikke spare mer enn 100.000 kroner"

Men jeg er helt sikker på at man kan spare mer enn 15 000 i året, men at man ikke får skattefordel for det...

Caloni Makaroni
Skrevet

Enda et tillegg:

"Påløpte renter regnes ikke som innbetalt sparebeløp, og regnes ikke med i de nevnte beløpsgrensene"

Du kan jo få linken og. ;)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=110126

Ah, takk! Artikkelen er fra sep-04, men regner med at det samme gjelder :) *taste på kalkulator*

Skrevet

Forresten: På min BSU-årsoppgjørelse, står det hvor mye jeg har spart.

petter smart
Skrevet

Det stemmer det hun sier.

Problemet vil løse seg selv. Jeg satte inn 15 tusen for noen år siden og plutselig ble 10 000 tilbakeført til min lønnskonto. Banken hadde gjort dette fordi jeg kun hadde 5000 igjen å spare. Så dette er ikke noe du trenger å tenke på selv.

Caloni Makaroni
Skrevet

Det stemmer det hun sier.

Problemet vil løse seg selv. Jeg satte inn 15 tusen for noen år siden og plutselig ble 10 000 tilbakeført til min lønnskonto. Banken hadde gjort dette fordi jeg kun hadde 5000 igjen å spare. Så dette er ikke noe du trenger å tenke på selv.

Ah. Det var egentlig et ideelt svar. Jeg liker å slippe å tenke ;) Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...