Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg stusser litt over..

Jeg har gjort mye rart i livet mitt. Veldig mye festing, reising og bodd i mange perioder i utlandet. Veldig ofte får jeg høre at jeg er så "heldig" eller "priviligert" som har fått leve så fritt og .. ja festlig. Folk sier gjerne dette i en litt anklagende tone.

Men jeg skjønner da virkelig ikke hva dette har med flaks å gjøre? Alle pengene jeg har brukt på reising har jeg spart opp selv, ofte ved å ha opptil flere jobber på samme tid. Jeg har ikke rike foreldre, og jeg har ikke vunnet i lotto.

Kanskje jeg var heldig som ikke ble gravid da jeg var 17, ikke fant mannen i mitt liv da jeg var 22? Men synes fortsatt ikke dette har noe med flaks å gjøre. De tingene jeg har gjort, kan absolutt alle andre også gjøre... om man tørr.

Hmm. Det var dagens tanketømming :)

Skrevet

Kanskje mener folk du er heldig som har "gutsen" til å reise og gjerne oppsøke ting som andre synes er utrygge? Enkelte synes jo det er skummelt å krysse fylkesgrensa, liksom...

Men ellers er jeg helt enig med deg. Jeg har også reist masse. Men føler meg ikke mer heldig enn venninna mi som fant drømmemannen da hun var 20, ble mor da hun var 22 og bygde hus da hun var 23. Vi er bare forskjellige og ønsker forskjellige ting.

Skrevet

Det er ikke flaks, det er snakk om valg og prioriteringer :o)

Og jeg synes ikke du har prioritert feil. Lev når du har mulighet.

Skrevet

Det er ikke flaks, det er snakk om valg og prioriteringer :o)

Og jeg synes ikke du har prioritert feil. Lev når du har mulighet.

Nei, jeg angrer ikke i det hele tatt :) Bor akkurat nå i et supert land og har det topp!

Men synes det er rart at folk til stadighet må skyve sin egen feighet bak det at andre må ha vært heldige som har hatt et spennende liv!

Men for all del - jeg mener ikke at alle skal gjøre det jeg har gjort. Det ville neppe verden tålt :))

Skrevet

Nei, jeg angrer ikke i det hele tatt :) Bor akkurat nå i et supert land og har det topp!

Men synes det er rart at folk til stadighet må skyve sin egen feighet bak det at andre må ha vært heldige som har hatt et spennende liv!

Men for all del - jeg mener ikke at alle skal gjøre det jeg har gjort. Det ville neppe verden tålt :))

Men da har du jo valgt det riktige for deg og det er jo det viktigste :o)

Jeg har gjort mye rart jeg også og angrer ikke på det bortsett fra et par ting jeg gjerne skulle hatt ugjort.

Skrevet

En annen måte å si det på: Du er heldig som har hatt motet til det!

Skrevet

Men da har du jo valgt det riktige for deg og det er jo det viktigste :o)

Jeg har gjort mye rart jeg også og angrer ikke på det bortsett fra et par ting jeg gjerne skulle hatt ugjort.

Jaja, noen slike ting har vi vel alle :)

Skrevet

Jaja, noen slike ting har vi vel alle :)

Jeg håper da det. Men jeg håper virkelig ikke at de fleste har gått i baret så jævli som jeg har gjort ;o)

Men jeg har hatt mye moro og da :o)

Skrevet

Helt enig med deg. Det handler om prioriteringer og valg.

Gjest mange er heldige
Skrevet

Mange har forpliktelser som gjør at de ikke kan reise ofte og langt, det være seg syke foreldre / besteforeldre, ansvar for dyr, gjeld de har tatt opp tidlig (for å gå på videregående) osv osv, så ja, du har vært heldig. Men sikkert ikke heldigere enn mange av de som sier til deg at du er heldig.

Mange har problemer med å se at de selv har hatt slike muligheter, at de allerede har tatt mange valg, og kunne gjort mye annerledes.

Skrevet

Tror ikke jeg forstår helt hva du mener. Om du hadde vært gift på tiende året så kunne du ha vært heldig for det. Kanskje mer heldig enn mange andre til og med.

Skrevet

Heldig? Kanskje på den måten at du selv til en viss grad har klart å "styre" livet ditt, planlegge, og ting har lagt seg til rette.

Ikke dermed sagt at du ikke har jobba for det, men du har sluppet unna en del "forstyrrelser" ;)

(som f.eks kan være stormende forelskelser, sykdom, "uhell", flom/stormskader/ulykker, fødsler, dødsfall..)

Ganske mange andre planlegger også, men så kommer livet liksom inn og "tar over". Ting skjer, og så må man forholde seg til det, skifte kurs. Kanskje man også underveis finner ut at man vil noe annet. Folk er ulike, med ulike mål. :)

Det er ikke alltid like kjekt og enkelt å "endre kurs" - og det kan hende det er slike mennesker som oppfatter deg som "heldig".

Skrevet

Heldig? Kanskje på den måten at du selv til en viss grad har klart å "styre" livet ditt, planlegge, og ting har lagt seg til rette.

Ikke dermed sagt at du ikke har jobba for det, men du har sluppet unna en del "forstyrrelser" ;)

(som f.eks kan være stormende forelskelser, sykdom, "uhell", flom/stormskader/ulykker, fødsler, dødsfall..)

Ganske mange andre planlegger også, men så kommer livet liksom inn og "tar over". Ting skjer, og så må man forholde seg til det, skifte kurs. Kanskje man også underveis finner ut at man vil noe annet. Folk er ulike, med ulike mål. :)

Det er ikke alltid like kjekt og enkelt å "endre kurs" - og det kan hende det er slike mennesker som oppfatter deg som "heldig".

Jeg får litt følelsen at heldig betyr noe annet her enn det jeg tolker som heldig. En lykkelig person er heldig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Tja, på en måte er vel de fleste av oss som bor i et av verdens rikeste land, har likestilling og frihet og attpåtil er friske veldig heldige. Rett og slett fordi vi har muligheten til å velge å prioritere reising, festing og andre ting - eller å velge det bort.

Man er heldig når man har valgmuligheter, rett og slett.

Skrevet

Tja, på en måte er vel de fleste av oss som bor i et av verdens rikeste land, har likestilling og frihet og attpåtil er friske veldig heldige. Rett og slett fordi vi har muligheten til å velge å prioritere reising, festing og andre ting - eller å velge det bort.

Man er heldig når man har valgmuligheter, rett og slett.

Mange har penger, frihet og diverse, men føler seg ikke heldige. Ensomhet er et problem i dagens rike samfunn.

Mrs. Wallace
Skrevet

Mange har penger, frihet og diverse, men føler seg ikke heldige. Ensomhet er et problem i dagens rike samfunn.

Selvsagt. Og heldig er den som har noen å være glad i!

Men svaret mitt her er altså relatert til trådstarters spørsmål.

Skrevet

Selvsagt. Og heldig er den som har noen å være glad i!

Men svaret mitt her er altså relatert til trådstarters spørsmål.

Svaret mitt var ikke ment som motargument, bare innspill i tråden.

Mrs. Wallace
Skrevet

Svaret mitt var ikke ment som motargument, bare innspill i tråden.

Okei. Og du har som nevnt et veldig godt poeng.

Skrevet

Selvsagt er du ikke heldig. MEN jeg synes du har vært tøff som har tatt valgene om å bo/reise til andre land. Og jeg tror du da får med deg masse i "bagasjen". Erfaring som vi andre ikke har.

Stod selv ved en skillevei for mange år siden, og hadde valget om å bli med på en jordomseiling. Det var et supervanskelig valg, og jeg endte med at jeg trakk meg i siste sekund. Jeg var ikke modig nok....

Skrevet

De sier nok du har vært heldig fordi du har hatt mulighet til å gjøre valg som har gitt deg masse opplevelser i inn- og utland, du har opplevd mye og forskjellig, og sett mye. Dette har du kunne gjort fordi du ikke har hatt forpliktelser overfor andre enn deg selv, og dermed ser folk på deg som heldig.

Det tror jeg er grunnen ihvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...