Gå til innhold

Om frykt for edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg kan si at jeg har fobi for edderkopper, men jeg syns de er fryktelig ekle hvis de kommer for nær, og oppdager jeg en i senga eller på sofaen, får jeg helt hjertebank og MÅ finne og fjerne den før jeg tør å sette meg der igjen, selv om den har stukket av. Jeg får noia av tanken på å ha en edderkopp på hånden, dersom den ikke er millimeter-liten.

Jeg syns imidlertid det er kjempefascinerende å se på dem, sålenge jeg vet at de ikke kan komme borti meg.

Det er så fryktelig mange som sier at de har edderkoppfobi (araknofobi?), og jeg har også tenkt at jeg har det, men ikke i stor grad. Men har i allefall en overdreven frykt for dem i forhold til trusselnivå...

Har du edderkoppfobi? Hvordan takler du den? Greier du å kverke edderkopper selv, eller må andre trå til?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ingen edderkoppfobi. Ser ingen grunn til å kverke dem. Da begynner det å regne.

Men jeg sliter med å forstå denne frykten mange av dere har for edderkopper. Det er tross alt ikke så jævla mange killerstankelbein der ute. I hvert fall ikke her til lands.

Hadde vi hatt edderkopper av typen i den siste Lord of the Rings-filmen, kunne jeg forstått frykten.

Skrevet

Hos meg får alle edderkopper leve, såfremt størrelsen er mindre enn håndflata mi...

Med sine små nesten usynlige nett er de effektive fluefangere og jeg hater fluer!

De skikkelige store hiver jeg ut.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men jeg sliter med å forstå denne frykten mange av dere har for edderkopper. Det er tross alt ikke så jævla mange killerstankelbein der ute. I hvert fall ikke her til lands.

Hadde vi hatt edderkopper av typen i den siste Lord of the Rings-filmen, kunne jeg forstått frykten.

"Det er tross alt ikke så jævla mange killerstankelbein der ute. I hvert fall ikke her til lands."

Ser du sier det altså, men det der stoler jeg _overhodet_ikke_ på i det hele tatt. :-) Små, skremmende og livsfarlige beist, de der edderkoppene. Men ... jeg er farligere enn dem, og det får hver bidige edderkopp jeg finner føle på kroppen, om de har følelser, da. Nå gikk det plutselig opp for meg hvorfor det er så mye regn her jeg bor...

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg hadde det i min ungdom, men den forsvant etter et ganske heftig forhold med en fyr som hadde edderkopper.

Effektiv konfrontasjonsterapi, med andre ord. :o)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Det er tross alt ikke så jævla mange killerstankelbein der ute. I hvert fall ikke her til lands."

Ser du sier det altså, men det der stoler jeg _overhodet_ikke_ på i det hele tatt. :-) Små, skremmende og livsfarlige beist, de der edderkoppene. Men ... jeg er farligere enn dem, og det får hver bidige edderkopp jeg finner føle på kroppen, om de har følelser, da. Nå gikk det plutselig opp for meg hvorfor det er så mye regn her jeg bor...

Vi får takke deg for vinterens lave strømpriser. :)

Men jeg forstår ikke frykten så mange har får edderkopper, maur, mus, osv.

Og hvorfor er det bare kvinner som frykter edderkopper?

Skrevet

Vet ikke hvorfor jeg ikke liker edderkopper. Men det var verre før enn nå. Etter at jeg flytta for meg selv, må jeg kverke edderkoppene selv, istedet for å hyle på andre. Og det stemmer forsåvidt at det regner mye her jeg bor.

Det er irrasjonell frykt, det hadde vært interessant å vite hvorfor den fins hos så mange. Må være noen primitive instinkt involvert her.

Men hvorfor syns jeg det er så fascinerende å se på dem? Det lurer jeg på.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du, broren min er stor og kraftig og _lensmann_, og han kan ikke fordra edderkopper. Det er alltid svigerinna mi som må ta beistene. Men finn en forherda og farlig forbryter, da er han ikke mye skvetten, den der broren min. :-)

Så bare kvinnfolk? Phø!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Og forresten ... Mus? Mus er søte, de. Men fulle av pest og byller, det er jeg sikker på. :-D

Mista nikket
Skrevet

Hvem f... er det som har kverka tusenvis av edderkopper i høst og vinter? Det har jo regne jamt og trutt siden november

Frøken Pryd
Skrevet

Jeg har det nok som deg. Ser jeg en i nærheten må jeg ta knekken på den snarest mulig.

Ser jeg en på avstand, må jeg bare ha kontroll på at den ikke kommer for nærme - ellers kan den godt få leve....en stund iallefall.

Men jeg klarer iallefall å kverke dem selv - ikke har jeg noen å be om hjelp til det heller da.

Gjest squeezy
Skrevet

Mange har nevnt hypnose her inne i det siste, og da slenger jeg meg på, for fobier er noe av det du enkelt kan bli kvitt med hypnose. Har selv en datter som ble kvitt en forbi som var aksellererende og virkelig ødeleggende for henne. Terapeuten trengte kun 2 timer så var hun helt fri og har vært det nå i flere år. Good luck!

Skrevet

Ikke bare kvinner som er redd dette udyret nei!

Jeg opplevde at en gutt på ca 20 år plutselig stod oppå pulten i klasserommet fordi det var en liten edderkopp ved stolen hans!

Skrevet

Mange har nevnt hypnose her inne i det siste, og da slenger jeg meg på, for fobier er noe av det du enkelt kan bli kvitt med hypnose. Har selv en datter som ble kvitt en forbi som var aksellererende og virkelig ødeleggende for henne. Terapeuten trengte kun 2 timer så var hun helt fri og har vært det nå i flere år. Good luck!

Det kunne vært morsomt å forsøke hypnose, men frykten for edderkopper er ikke ødeleggende stor for meg. De er ikke morsomme å finne da, men jeg greier fint å takle dem etter at den første hjertebanken har gitt seg.

Skrevet

Hvordan reagerer man på hypnose da?

Prater man med terapeuten mens man er hypnotisert?

Eller er det terapeuten som "programmerer" oss ved å si alle de riktige "frasene" til oss under hypnosen?

Jeg er uvitende og veldig nysgjerrig..

Gjest sjøstjerna
Skrevet

I min barndom kjente jeg på samme tingen: at insekter inkl edderkopper er GRUSOMME.

Jeg lånte bøker på biblioteket. Tvang meg til å bla i dem og SE på insektene. Forsøkte fortelle meg selv at de faktisk var litt fine- der på bildene.

Det hjalp.

Så fikk jeg barn. Og jeg ville ikke at barna skal være redd edderkopper. Så dukket det en edderkopp opp så var jeg rolig (utenpå) og sa vi må få pappa til å hjelpe å bære den ut. Var jeg alene med ungene gjorde jeg det selv- med hjelp av stort papir e.l.

Knusende rolig foran mine barn- men gikk alene inn på badet etterpå inntil gåsehud og avsky-følelsen gikk ned.

Grusomt. Liker dem IKKE men TAKLER dem rimelig greit. Tror jeg hadde det verre mht til dem i min barndom.

Skrevet

Jeg har nok litt fobi ja. Liker heller ikke edderkopper i sofa eller seng, da må de dø rett og slett. Jeg lever alene og må ta de selv, det skjer som regel med skrik og hyl og hopp og sprett. Sikkert et artig syn :)

Skrevet

Jeg er redd edderkopper, men er ikke hysterisk lenger som jeg en gang var. Om våren når de dukker opp igjen er jeg litt skvetten en stund, men så venner jeg meg litt til dem. Jeg er mer redd spindelvevet enn selve edderkoppen.

Er gubben eller de eldste barna hjemme sørger de for at edderkoppen forsvinner. Barna bærer den pent ut, for de synes synd på den. Er jeg alene hjemme med de minste henter jeg fram støvsugeren. En liten dæsj Radar på den først sørger for at den ikke kommer ut igjen.

Ute er det annerledes, da kan jeg se på dem og beundre spindelvevet. Går jeg i skogen med noen foretrekker jeg at en går framfor meg og soper med seg spindelvevet før jeg kommer.

Skrevet

Edderkopper er vel omtrent det eneste jeg ikke er redd for fra dyreriket.

Ikke sånn at jeg kunne tenke meg å ha det som husdyr, men jeg hyler ikke høyt når jeg ser en edderkopp kommer kravlende nedover veggen eller bortover gulvet.

Hunder, katter, hester, hamstre, kaniner, marsvin, undulater osv osv. er fine å se på, men helst på 100 meters avstand.

Skrevet

Jeg syns edderkopper er kjempeekle det øyeblikket de kommer i berøring med min kropp. Hvis det oppstår en mulighet for at en av dem har lurt seg vekk et sted her inne, og muligens kan komme snikende fram i et ubevoktet øyeblikk, får jeg skikkelig noia!

Så lenge jeg har kontroll på hvor edderkoppen er, går det greit. Jeg tar selv livet av dem selv om jeg syns det er ekkelt å komme så nært innpå dem. Det beste er å skylle dem ned i do. Tar jeg en med støvsugeren begynner jeg straks å bekymre meg for om den kan komme listende ut igjen - denne gangen hevnlysten.. ;o)

Jeg regner meg ikke for å ha en edderkoppfobi, bare misliker dem sterkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...