Gå til innhold

Vantrivsel i jobbsituasjon

Anbefalte innlegg

Gjest trenger synspunkter
Skrevet

Jeg jobber i et miljø med få ansatte, og jeg mistrives skikkelig, såpass at jeg har vondt i magen, og har mistet nattesøvnen av jobben, har stive skuldre og kronisk hodepine.

Har karret meg gjennom i 9 mnd nå, har jobbet der lengre, men det var da jeg forstod at dette er helt feil for meg.

Så har jeg satt "milepæler" for meg selv underveis, klare meg frem til sommerferie. Holdet ut til etter høstferie i oktober, julen etc...

I Desember sluttet en annen uten å ha ny jobb å gå til, miljøet er dårlig, og forutsetningene for å oppnå stedets målsetninger er ikke tilstede. Det er et landsdekkende firma, med avdelinger spredt rundt i hele landet.

Jeg sitter nå med pålagt avd.ansvar, som gjør at det tynger enda mer.

Jeg har bestemt meg for å slutte i jobben, men vil gjerne finne ny jobb først, selv om jeg hver mnd vurderer og bare kutte. Det er masse jobber å få fortiden, men jeg vil gjerne finne rett nå.

Jeg har legetime til uka, jeg trenger i første omgang fysioterapi og hjelp til og sove, men jeg kjenner at jeg har lyst til å be om en sykemelding en periode.

Jeg vet det setter kolleger i en vanskelig situasjon, men vet ikke om jeg klarer mer.

Går ikke ofte til legen, og lurer på om jeg i det hele tatt får en sykemelding. Er det det samme som å "feige" ut å gjøre det en periode?

Skrevet

Du har deg selv å passe i første omgang. Når jobben fører til at du ikke får god nok nattesøvn, da er det riktig å reagere mener jeg. Snakk med legen, og han gir sykemelding..

Som avd.ansvarlig så bør du også ta opp dette med dårlig miljø med ledelsen, hovedkontoret. De kan umulig vite hva som skjer hos dere? Nå vet ikke jeg hva slags firma dette er, men når man mistrives så senker det effektiviteten som regel også. Derfor bør ledelsen være interessert i å gjøre noe?? Send dem en mail, eller ring dem, uansett sykemelding el ikke.

Gjest Trenger synspunkter
Skrevet

Du har deg selv å passe i første omgang. Når jobben fører til at du ikke får god nok nattesøvn, da er det riktig å reagere mener jeg. Snakk med legen, og han gir sykemelding..

Som avd.ansvarlig så bør du også ta opp dette med dårlig miljø med ledelsen, hovedkontoret. De kan umulig vite hva som skjer hos dere? Nå vet ikke jeg hva slags firma dette er, men når man mistrives så senker det effektiviteten som regel også. Derfor bør ledelsen være interessert i å gjøre noe?? Send dem en mail, eller ring dem, uansett sykemelding el ikke.

Takk for svaret ditt.

Lite vits i ta det opp med ledelsen sentralt, da det er de som setter "kravene" som er umulige i forhold til forutsetningene.

Dette har jeg selvsagt poengtert, men det er lite vilje til å lytte. Faktisk skyldes svært mye av vantrivselen den sentrale ledelse.

Skrevet

Takk for svaret ditt.

Lite vits i ta det opp med ledelsen sentralt, da det er de som setter "kravene" som er umulige i forhold til forutsetningene.

Dette har jeg selvsagt poengtert, men det er lite vilje til å lytte. Faktisk skyldes svært mye av vantrivselen den sentrale ledelse.

Da må det bli tillitsvalgte som igjen kan gå til arbeidstilsynet. Men det kan jo være lurt å finne seg en annen jobb hvis du har lyst til det. Akkurat når det gjelder å søke annen jobb, kan det være uheldig å være lenge sykemeldt tenker jeg. De spør ofte referansen om fravær tror jeg.

Skrevet

Jeg vet hvertfall én ting - du mottar ingen takk dersom du sliter deg ut! Det går kun på bekostning av deg selv.

Jo lenger du strekker deg risikerer du at mer forventes av deg - og at du blir tatt for gitt.

De problemene du nevner må du ta på alvor, nevn dem for legen, ikke få dårlig samvittighet over sykmelding. Du skal på ingen måte ofre deg her.

Blir du sykmeldt kan du jo søke nye jobber i denne perioden...

Tenk på deg selv!!

Skrevet

Da må det bli tillitsvalgte som igjen kan gå til arbeidstilsynet. Men det kan jo være lurt å finne seg en annen jobb hvis du har lyst til det. Akkurat når det gjelder å søke annen jobb, kan det være uheldig å være lenge sykemeldt tenker jeg. De spør ofte referansen om fravær tror jeg.

Ja, jeg er enig med deg i at det er negativt å være sykemeldt når en skal finne en annen jobb.

Jeg er ikke så veldig redd for referansen, for jeg har svært gode referanser fra tidligere jobber, er 35 år, og har nesten ikke fravær tidligere.

Føler bare så veldig at jeg trenger et avbrudd for å finne motivasjon og "livsgleden" min igjen. Mine nærmeste merker at jeg preges av dette til daglig, jeg er mer oppfarende og blir fortere sur, fordi jeg alltid er sliten.

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg i at det er negativt å være sykemeldt når en skal finne en annen jobb.

Jeg er ikke så veldig redd for referansen, for jeg har svært gode referanser fra tidligere jobber, er 35 år, og har nesten ikke fravær tidligere.

Føler bare så veldig at jeg trenger et avbrudd for å finne motivasjon og "livsgleden" min igjen. Mine nærmeste merker at jeg preges av dette til daglig, jeg er mer oppfarende og blir fortere sur, fordi jeg alltid er sliten.

Kanskje du kan ta en kortere sykemelding da? Par uker? Ellers kan det jo skje at man må ha en sykemelding også. Men du får jo vurdere det da.

Skrevet

Jeg synes da at du skal være ærlig når du kommer i et nytt intervju - fortelle først som sist du var sykmeldt en periode i forrige jobb, men du trenger overhodet ikke fortelle hele årsaken til det.

Skrevet

Takk for svaret ditt.

Med den sentrale ledelsen så mener du der du er? Er det på hovedkontoret du jobber? Er du organisert? Som Elis31 sier, så er det nok kanskje på tide å blande inn arbeidstilsynet?

Du må finne deg en annen jobb hvis du allerede har forsøkt å endre på ting. Du er mer verdt enn jobben din. Lykke til videre!

Gjest Det gjorde jeg
Skrevet

Få sykemelding og søk jobber i mellomtiden.

Skrevet

Få sykemelding og søk jobber i mellomtiden.

Hvor lenge var du sykemeldt da? Jeg føler nesten ikke for å komme tilbake i det hele tatt, akkurat nå.

Skrevet

Hva er det som er dårlig med jobben da?

Hvis det er flere som mener det samme som deg, og det må det jo tydeligvis være siden det var en som sluttet på grunn av det, så må det jo kunne tas opp med ledelsen, tillittsvalgt eller lignende. Kanskje er det bare enkle grep som skal til.

Skrevet

Hvilken jobb jobber du med?

Det vil jeg nok ikke skrive her, annet enn det er salgsrettet.

Skrevet

Det vil jeg nok ikke skrive her, annet enn det er salgsrettet.

ok

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...