Gå til innhold

problemer med pusten

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

I perioder sliter jeg med litt pusteproblemer. Det er veldig vanskelig å forklare hvordan det føles men jeg kan sammenlikne det med en bil som prøver å komme over et bratt fjell... den prøver og prøver men klarer det ikke, til slutt så klarer den det, sånn er det med pustingen min også.

Er det noen som skjønner hva jeg mener? Dette skjer som sagt i perioder, jeg har vært helt fin nå i lengre tid men de siste 3 ukene har jeg fått mer og mer problemer med denne pustingen. Det er fryktelig ubehagelig og forstyrrende. Min mor tror det kommer av at jeg stresser for mye, men jeg synes ikke jeg stresser noe mere nå enn jeg pleier...

Skrevet

Vel, det kan jo være som din mor sier da, at du har stresset litt for mye? Du har jo hatt eksamener og greier nå, sant?

Er det en følelse av hyperventilering du har eller at du ikke får nok oksygen gjennom lufta du puster?

Astma skal visst kunne sammenlignes med å puste gjennom et sugerør, men det blir kanskje noe annet igjen..

Skrevet

Er du tett? Føler du at du ikke får nok luft? Har du problemer med å trekke pusten, eller å få den ut?

Har du slim i halsen/brystet? Hoster du?

Når får du pusteproblemer, kan du knytte det til aktivitet, tidspunkt osv?

Mary Poppins
Skrevet

Vel, det kan jo være som din mor sier da, at du har stresset litt for mye? Du har jo hatt eksamener og greier nå, sant?

Er det en følelse av hyperventilering du har eller at du ikke får nok oksygen gjennom lufta du puster?

Astma skal visst kunne sammenlignes med å puste gjennom et sugerør, men det blir kanskje noe annet igjen..

Det er vel på en måte en slags type hyperventilering, der jeg føler at jeg ikke får nok oksygen ja. Jeg har hatt eksamener og sånt ja men nå har jeg jo faktisk hatt fri i tre uker og likevel er det verre enn noensinne. Det har blitt sånn nå at folk faktisk kommenterer det, altså lurer på om det går bra med meg..

Skrevet

Det er vel på en måte en slags type hyperventilering, der jeg føler at jeg ikke får nok oksygen ja. Jeg har hatt eksamener og sånt ja men nå har jeg jo faktisk hatt fri i tre uker og likevel er det verre enn noensinne. Det har blitt sånn nå at folk faktisk kommenterer det, altså lurer på om det går bra med meg..

Det kan kanskje bli et slags hang up, om jeg blir oppmerksom på pusten min får jeg gjerne følelsen av ikke å få nok luft.

Men det kan også være snev av angstanfall. Som følge av stress. Det er skikkelig jævlig, jeg har hatt det et par ganger..

Mary Poppins
Skrevet

Er du tett? Føler du at du ikke får nok luft? Har du problemer med å trekke pusten, eller å få den ut?

Har du slim i halsen/brystet? Hoster du?

Når får du pusteproblemer, kan du knytte det til aktivitet, tidspunkt osv?

"Er du tett? Føler du at du ikke får nok luft? Har du problemer med å trekke pusten, eller å få den ut?"

Jeg er ikke tett. Men ja jeg føler at jeg ikke får nok luft. Jeg har problemer med å trekke puste.

"Har du slim i halsen/brystet? Hoster du?"

Nei ingen av delene

"Når får du pusteproblemer, kan du knytte det til aktivitet, tidspunkt osv?"

Det skjer stort sett om kvelden. Og jeg tror jeg har merket meg en slags sammenheng. Hvis jeg f.eks holder på med en gutt og vi ligger på sofaen og ser tv kan jeg være sikker på at dette pustegreiene kommer til å skje. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller hva det kan komme av men det er noe jeg har merket meg. Ellers skjer det jo ofte ellers også men jeg klarer ikke knytte det til en spesiell aktivitet.

Mary Poppins
Skrevet

Det kan kanskje bli et slags hang up, om jeg blir oppmerksom på pusten min får jeg gjerne følelsen av ikke å få nok luft.

Men det kan også være snev av angstanfall. Som følge av stress. Det er skikkelig jævlig, jeg har hatt det et par ganger..

oi angstanfall? hmm jeg tror ikke jeg sliter med angst, ihvertfal ikke bevisst, og man kan vel kanskje ikke ubevisst slite med angst?

hvordan oppleves et angstanfall?

dette pusteproblemet har jeg hatt i flere år, men det kommer og går. Jeg kan f.eks være uten problemet i mange måneder, og plutselig så kommer det tilbake.

Skrevet

En venninne av meg får sånne anfall når hun stresser veldig psykisk, hvis hun føler at hun mister kontrollen over noe. Hun blir ikke hes eller noe, men hiver etter pusten.

En annen ting er, om det er pga stress.. så kan det jo hende at du var virkelig stresset de første gangene, og at du frykter det så mye at du får det igjen. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener her :)

Jeg hadde det av og til om kvelden da jeg var gravid, men det hadde jo sine naturlige årsaker da.

Skrevet

"Er du tett? Føler du at du ikke får nok luft? Har du problemer med å trekke pusten, eller å få den ut?"

Jeg er ikke tett. Men ja jeg føler at jeg ikke får nok luft. Jeg har problemer med å trekke puste.

"Har du slim i halsen/brystet? Hoster du?"

Nei ingen av delene

"Når får du pusteproblemer, kan du knytte det til aktivitet, tidspunkt osv?"

Det skjer stort sett om kvelden. Og jeg tror jeg har merket meg en slags sammenheng. Hvis jeg f.eks holder på med en gutt og vi ligger på sofaen og ser tv kan jeg være sikker på at dette pustegreiene kommer til å skje. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller hva det kan komme av men det er noe jeg har merket meg. Ellers skjer det jo ofte ellers også men jeg klarer ikke knytte det til en spesiell aktivitet.

Lurer på om det kan ha sammenheng med stressnivå og spenningsnivå i kroppen din?

Hvis jeg ligger på sofaen med en gutt jeg driver på med, er jeg iallefall ikke helt avslappa... :)

Det høres liksom ikke ut som astma eller andre slike ting.

Kanskje du er litt mer anspent i kroppen enn du vet om?

Skrevet

oi angstanfall? hmm jeg tror ikke jeg sliter med angst, ihvertfal ikke bevisst, og man kan vel kanskje ikke ubevisst slite med angst?

hvordan oppleves et angstanfall?

dette pusteproblemet har jeg hatt i flere år, men det kommer og går. Jeg kan f.eks være uten problemet i mange måneder, og plutselig så kommer det tilbake.

Behøver ikke å ha noe med angst å gjøre, ettersom jeg har forstått, men en fysisk reaksjon på at kroppen har vært utsatt for påkjenninger.

Mary Poppins
Skrevet

En venninne av meg får sånne anfall når hun stresser veldig psykisk, hvis hun føler at hun mister kontrollen over noe. Hun blir ikke hes eller noe, men hiver etter pusten.

En annen ting er, om det er pga stress.. så kan det jo hende at du var virkelig stresset de første gangene, og at du frykter det så mye at du får det igjen. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener her :)

Jeg hadde det av og til om kvelden da jeg var gravid, men det hadde jo sine naturlige årsaker da.

Jeg hiver etter pusten jeg også, klarer liksom ikke trekke ned nok oksygen. Men jeg tror ikke jeg pyskisk sliter med noe... ihvertfal ikke bevisst...

Det er ihvertfal veldig ubehagelig :( Også aner jeg ikke hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet..

Mary Poppins
Skrevet

Lurer på om det kan ha sammenheng med stressnivå og spenningsnivå i kroppen din?

Hvis jeg ligger på sofaen med en gutt jeg driver på med, er jeg iallefall ikke helt avslappa... :)

Det høres liksom ikke ut som astma eller andre slike ting.

Kanskje du er litt mer anspent i kroppen enn du vet om?

"Lurer på om det kan ha sammenheng med stressnivå og spenningsnivå i kroppen din? Hvis jeg ligger på sofaen med en gutt jeg driver på med, er jeg iallefall ikke helt avslappa... :)"

Ja jeg tror de kanskje kan ligge der, altså spenningsnivået i kroppen. Det som er kjipt er at jeg ikke vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet..

Mary Poppins
Skrevet

Behøver ikke å ha noe med angst å gjøre, ettersom jeg har forstått, men en fysisk reaksjon på at kroppen har vært utsatt for påkjenninger.

Hmm interessant. Hvordan opplevdes et angstanfall?

Skrevet

"Lurer på om det kan ha sammenheng med stressnivå og spenningsnivå i kroppen din? Hvis jeg ligger på sofaen med en gutt jeg driver på med, er jeg iallefall ikke helt avslappa... :)"

Ja jeg tror de kanskje kan ligge der, altså spenningsnivået i kroppen. Det som er kjipt er at jeg ikke vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet..

Du kan prøve psykomotorisk fysioterapi, for eksempel.

Disse fokuserer mer på riktig pust og avspenning enn vanlig fysioterapi.

Det kunne vært en start i allefall.

Skrevet

Jeg må vel egentlig si at jeg tror - ganske sikkert - at det var dette jeg hadde.

Det har skjedd to ganger, og jeg husker ikke så mye av det annet enn at jeg hyperventilerte og ikke fikk nok luft. Måtte sette eller legge meg ned. Ble svimmel, men det er jo ikke så merkelig når man hyperventilerer.

Jeg kan ikke så innmari mye om dette, men gjorde et søk og ser at det finnes mange variasjoner av angstanfall..

http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1T4SUNA_en___NO203&q=angstanfall+pusteproblemer&btnG=S%C3%B8k&meta=lr%3Dlang_no

Mary Poppins
Skrevet

Jeg må vel egentlig si at jeg tror - ganske sikkert - at det var dette jeg hadde.

Det har skjedd to ganger, og jeg husker ikke så mye av det annet enn at jeg hyperventilerte og ikke fikk nok luft. Måtte sette eller legge meg ned. Ble svimmel, men det er jo ikke så merkelig når man hyperventilerer.

Jeg kan ikke så innmari mye om dette, men gjorde et søk og ser at det finnes mange variasjoner av angstanfall..

http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1T4SUNA_en___NO203&q=angstanfall+pusteproblemer&btnG=S%C3%B8k&meta=lr%3Dlang_no

takk :)

Mary Poppins
Skrevet

Du kan prøve psykomotorisk fysioterapi, for eksempel.

Disse fokuserer mer på riktig pust og avspenning enn vanlig fysioterapi.

Det kunne vært en start i allefall.

takk dette skal jeg lese litt mer om :)

Skrevet

Forsøk og puste i en papirpose når du får dette, det hjelper iallfall meg som har angst..

Dette med pustebesvær og stress kan behandles på samme måte, iallfall verdt et forsøk:) håper du snart blir bedre..

Skrevet

takk :)

Ikke at jeg tror du ikke klarer å søke selv, da.... ;-)

Mary Poppins
Skrevet

Ikke at jeg tror du ikke klarer å søke selv, da.... ;-)

Hehe ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...