Gå til innhold

problemer med pusten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsøk og puste i en papirpose når du får dette, det hjelper iallfall meg som har angst..

Dette med pustebesvær og stress kan behandles på samme måte, iallfall verdt et forsøk:) håper du snart blir bedre..

Dette gjorde en venninne av meg før en praksiseksamen, og det fungerte fint sa hun.

Skrevet

Dette gjorde en venninne av meg før en praksiseksamen, og det fungerte fint sa hun.

Ja, det er veldig effektivt;)

Skrevet

Hehe ;-)

Hei

Endelig har jeg funnet en som høres ut som har det samme problemet som meg.

Jeg har slitt i mange år, og jeg har også perioder hvor det er ille. Men det har gjort at jeg har fått angst for dette.

Jeg opplever nemlig noen ganger at jeg ikke får trekt pusten i det hele tatt, og da får jeg en slags panikk og tror jeg skal besvime.

Jeg har hatt noen slike anfall og det er nok til at jeg nå er livredd dette skal komme når jeg er i butikker osv.

Jeg får det når jeg ligger på sofaen, når jeg kjører bil, når jeg går, når jeg trener, på møter osv. Vet aldri når det slå til. Så føler jeg at jeg ikke kan sitte å hive etter pusten ovenfor folk, og da blir det verre.

Jeg har gått og fått masse hjelp for dette. En ting er at jeg holder pusten ca 10 sekunder, og da kommer pusten som regel ordentlig. Men jeg tror noen ganger at det er en slags tvangstanke. At jeg liksom må trekke pusten dypt. For det er jo ikke vanlig at man må puste ordentlig dypt inn ofte. Jeg ser aldri noen som puster sånn tungt inn. Når jeg gjør det høres det ut som jeg liksom uffer meg. Det blir liksom som en gjesp, og noen ganger kan det høres ut som jeg er lei liksom. Det er umulig å forklare akkurat hvordan det er.

Men som sagt jeg prøver å holde pusten. Det er lurt å gå til psykomotorisk fysioterapaut. Jeg fikk masse fin hjelp, men jeg sliter med angst i tillegg så jeg klarte ikke komme meg dit.

Du får ta det nå før det setter seg mer fast.

Synes du det forresten er deilig når pusten kommer til? Jeg synes det er en lettelse, men så går det ikke mange minuttene også må jeg trekke den dypt igjen.

Hilsen Zara

Skrevet

Sånn har jeg hatt det også. Lenge. Akkurat som om man ikke klarer å puste "over toppen" slik at får nok luft.

For meg varte det i perioder. Plutselig tenkte jeg ikke på det og hadde lengre opphold. Så kom det plutselig igjen, og nå er det lenge siden.

*Bank i bordet*

Håper du kan slappe av slik at det går over. Jeg tror i allefall ikke at det er farlig.

Gjest ferskentre
Skrevet

Det kan feks være allergi, astma, angst. Sjekk det hos legen, så finner du ut hva som kan lindre det.

Mary Poppins
Skrevet

Hei

Endelig har jeg funnet en som høres ut som har det samme problemet som meg.

Jeg har slitt i mange år, og jeg har også perioder hvor det er ille. Men det har gjort at jeg har fått angst for dette.

Jeg opplever nemlig noen ganger at jeg ikke får trekt pusten i det hele tatt, og da får jeg en slags panikk og tror jeg skal besvime.

Jeg har hatt noen slike anfall og det er nok til at jeg nå er livredd dette skal komme når jeg er i butikker osv.

Jeg får det når jeg ligger på sofaen, når jeg kjører bil, når jeg går, når jeg trener, på møter osv. Vet aldri når det slå til. Så føler jeg at jeg ikke kan sitte å hive etter pusten ovenfor folk, og da blir det verre.

Jeg har gått og fått masse hjelp for dette. En ting er at jeg holder pusten ca 10 sekunder, og da kommer pusten som regel ordentlig. Men jeg tror noen ganger at det er en slags tvangstanke. At jeg liksom må trekke pusten dypt. For det er jo ikke vanlig at man må puste ordentlig dypt inn ofte. Jeg ser aldri noen som puster sånn tungt inn. Når jeg gjør det høres det ut som jeg liksom uffer meg. Det blir liksom som en gjesp, og noen ganger kan det høres ut som jeg er lei liksom. Det er umulig å forklare akkurat hvordan det er.

Men som sagt jeg prøver å holde pusten. Det er lurt å gå til psykomotorisk fysioterapaut. Jeg fikk masse fin hjelp, men jeg sliter med angst i tillegg så jeg klarte ikke komme meg dit.

Du får ta det nå før det setter seg mer fast.

Synes du det forresten er deilig når pusten kommer til? Jeg synes det er en lettelse, men så går det ikke mange minuttene også må jeg trekke den dypt igjen.

Hilsen Zara

"Jeg har gått og fått masse hjelp for dette. En ting er at jeg holder pusten ca 10 sekunder, og da kommer pusten som regel ordentlig. Men jeg tror noen ganger at det er en slags tvangstanke. At jeg liksom må trekke pusten dypt. For det er jo ikke vanlig at man må puste ordentlig dypt inn ofte. Jeg ser aldri noen som puster sånn tungt inn. Når jeg gjør det høres det ut som jeg liksom uffer meg. Det blir liksom som en gjesp, og noen ganger kan det høres ut som jeg er lei liksom. Det er umulig å forklare akkurat hvordan det er. Men som sagt jeg prøver å holde pusten. Det er lurt å gå til psykomotorisk fysioterapaut. Jeg fikk masse fin hjelp, men jeg sliter med angst i tillegg så jeg klarte ikke komme meg dit."

Det er helt tydelig at du har akkurat det samme problemet som meg. Slik du beskriver det føler jeg det også. Heldigvis for meg så skjer det stort sett bare om kvelden, og som sagt i perioder.

"Synes du det forresten er deilig når pusten kommer til? Jeg synes det er en lettelse, men så går det ikke mange minuttene også må jeg trekke den dypt igjen"

Ja det er en kjempe lettelse når jeg kommer over dette "fjellet" som jeg kaller det. Men som du sier gleden varer jo ikke mange minuttene.

Takk for tipset ang øvelsen med 10 sek, det skal jeg prøve. Og ellers tror jeg at jeg skal litt om psykomotorisk fysioterapi, det høres interessant ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...