Gå til innhold

hormoner

Gjest jente tjueen år

Anbefalte innlegg

Gjest jente tjueen år
Skrevet

jeg føler av og til at jeg har en overvekt av mannlige hormoner. mye pga håvekst på halsen og fra navlen og ned. Har også noen kilo for mye(er på vei bort:)) og svært uregelmessig mens. Kan p-piller hjelpe mot dette?

Tenker også litt på PCOE(eller no sånt), hvordan foregår en slik utredning i så fall, og er tilstanden farlig? Hvordan kan den behandles?

Takk for svar og informasjon

Skrevet

Det kan høres ut som PCOS, ja. Men det behøver på ingen måte være det.

Tilstanden er vel ikke direkte farlig, men kan føre til problemer med å bli gravid. Man sjekker om du har det ved å ta ultralyd av eggstokkene for å se etter cyster.

Kan forbedres med p-piller eller hormontilskudd, og det er også mulig å operere bort cyster. Sunt kosthold med lite fett og søtt kan også forbedre syndromet.

Spør legen din om en sjekk, du.

Gjest jente tjueen år
Skrevet

Det kan høres ut som PCOS, ja. Men det behøver på ingen måte være det.

Tilstanden er vel ikke direkte farlig, men kan føre til problemer med å bli gravid. Man sjekker om du har det ved å ta ultralyd av eggstokkene for å se etter cyster.

Kan forbedres med p-piller eller hormontilskudd, og det er også mulig å operere bort cyster. Sunt kosthold med lite fett og søtt kan også forbedre syndromet.

Spør legen din om en sjekk, du.

Hvis de eventuelle cystene man har på eggstokkene fjernes, blir man kvitt symptomene da?

Kan forresten ultralyd taes på legekontor, eller må man på sykehus?

Skrevet

Hvis de eventuelle cystene man har på eggstokkene fjernes, blir man kvitt symptomene da?

Kan forresten ultralyd taes på legekontor, eller må man på sykehus?

Les mer her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322856

Så vidt jeg har skjønt vil ikke operasjon fjerne symptomene, men bedre dem, og øke sjansene for graviditet om man prøver på det.

Vil tro du henvises til sykehus for ultralyd, med mindre du har fastlege på et velutrustet legesenter.

Gjest jente tjueen år
Skrevet

Les mer her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322856

Så vidt jeg har skjønt vil ikke operasjon fjerne symptomene, men bedre dem, og øke sjansene for graviditet om man prøver på det.

Vil tro du henvises til sykehus for ultralyd, med mindre du har fastlege på et velutrustet legesenter.

takk :)

Skrevet

Du har flere symptomer på PCOS.

Du bør ta deg en tur til legen for å få det sjekket. Du skal da få tatt endel blodprøver - bl.a. kjønnshormoner. Det skal også tas ultralyd av eggstokkene dine. Dette er en innvendig ultralydundersøkelse. De fører en probe inn i skjeden og ser om det er cyster på eggstokkene.

Har du det og blodprøvene i tillegg viser et misforhold, så har du PCOS.

Behandlingen hvis du ikke har barneønske er p-pillen Diane. Den kan hjelpe mot uønsket hårvekst.

Med PCOS er det ofte vanskelig å bli gravid - men det kan også gå!

De fleste prøver hormontabletter først (Pergotime). Disse stimulerer til eggløsning. Funker ikke det kan du opereres.

Det ble jeg. Vi hadde da prøvd i 3 år å bli gravide. Etter operasjonen tok det 4 mnd før jeg ble gravid. Og jeg har nå fått 3 nydelige barn. De to siste helt uten noe hjelp av noe slag (rent bortsett fra fra mannen min da ;))

Lykke til :)

Gjest jente tjueen år
Skrevet

Du har flere symptomer på PCOS.

Du bør ta deg en tur til legen for å få det sjekket. Du skal da få tatt endel blodprøver - bl.a. kjønnshormoner. Det skal også tas ultralyd av eggstokkene dine. Dette er en innvendig ultralydundersøkelse. De fører en probe inn i skjeden og ser om det er cyster på eggstokkene.

Har du det og blodprøvene i tillegg viser et misforhold, så har du PCOS.

Behandlingen hvis du ikke har barneønske er p-pillen Diane. Den kan hjelpe mot uønsket hårvekst.

Med PCOS er det ofte vanskelig å bli gravid - men det kan også gå!

De fleste prøver hormontabletter først (Pergotime). Disse stimulerer til eggløsning. Funker ikke det kan du opereres.

Det ble jeg. Vi hadde da prøvd i 3 år å bli gravide. Etter operasjonen tok det 4 mnd før jeg ble gravid. Og jeg har nå fått 3 nydelige barn. De to siste helt uten noe hjelp av noe slag (rent bortsett fra fra mannen min da ;))

Lykke til :)

takk for svar :)

lurer bare på om en slik ultralyd undersøkelse er ubehagelig/vond? Hvis man begynner på Diane vil jeg da få helt regelmessig mens? Vet du/dere forresten om dette er en p-pille med vektøkning som bivirkning?

Bestiller nok legetime i morgen

Skrevet

takk for svar :)

lurer bare på om en slik ultralyd undersøkelse er ubehagelig/vond? Hvis man begynner på Diane vil jeg da få helt regelmessig mens? Vet du/dere forresten om dette er en p-pille med vektøkning som bivirkning?

Bestiller nok legetime i morgen

Ultralyden gjør ikke vondt. Proben som stikkes inn i skjeden er ikke tykk - tynnere enn en vanlig penis. Og gynekologen bruker glidekrem på.

Diane vil gjøre at du får regelmessig blødning.

Jeg kjenner ikke til om Diane vil gi vektøkning - men det er jo ikke utenkelig. De fleste p-piller gjør gjerne det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...