Gå til innhold

Om å ikke skulle ha flere barn.


Gjest om sterilisering

Anbefalte innlegg

Gjest om sterilisering

Jeg vet ikke hvilket forum dette passer på, så det blir her.

Jeg burde kanskje sterilisert meg, for pga helsen min bør jeg ikke få flere barn. Jeg blir 34 i år og vi har to barn. Egentlig ville vi hatt et barn mer, og det er et savn. Men legen sier at vi ikke bør få flere, og det forstår jeg også.

Men det å sterilisere meg føler jeg er et stort steg; drastisk også.

Bør jeg gjøre det snart? Hva koster det?

Mannen min vil IKKE gjøre inngrepet, så det blir i så fall meg som må til pers.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er dårlig gjort av mannen din at han ikke vil sterilisere seg. Det er tross alt et enkelt inngrep på menn. Litt større inngrep på kvinner.Dessuten har du gått gjennom to svangerskap og fødsler...

Dette brukte jeg som argumentasjon for gubben min. Han ble sterilisert for to mnd siden;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig gjort av mannen din at han ikke vil sterilisere seg. Det er tross alt et enkelt inngrep på menn. Litt større inngrep på kvinner.Dessuten har du gått gjennom to svangerskap og fødsler...

Dette brukte jeg som argumentasjon for gubben min. Han ble sterilisert for to mnd siden;-)

Det er jo _hun_ som pga av helsen ikke bør få flere barn,- da må det da være riktig at det er hun som steriliserer seg??? Selv om inngrepet er enklere på menn, er det jo ikke allverdens sak for kvinner heller?

Og,- skilsmisse forekommer jo. De er ikke særlig sjeldne heller. Selv om ikke de tror noe slikt kan skje,- vel, vel.

Jeg er glad min mann ikke steriliserte seg da han var gift første gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sterilisert meg for noen år siden på Røde Kors Klinikken i Oslo.

Møtte opp kl 0800, oprasjon kl 0915 og hjem 1130........kl 1500 var jeg på Obs og handla.

Sterilisering for kvinner er helt enkelt inngrep.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om sterilisering

Har selv sterilisert meg for noen år siden på Røde Kors Klinikken i Oslo.

Møtte opp kl 0800, oprasjon kl 0915 og hjem 1130........kl 1500 var jeg på Obs og handla.

Sterilisering for kvinner er helt enkelt inngrep.

Lykke til

Takk. :-)

Hva kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo _hun_ som pga av helsen ikke bør få flere barn,- da må det da være riktig at det er hun som steriliserer seg??? Selv om inngrepet er enklere på menn, er det jo ikke allverdens sak for kvinner heller?

Og,- skilsmisse forekommer jo. De er ikke særlig sjeldne heller. Selv om ikke de tror noe slikt kan skje,- vel, vel.

Jeg er glad min mann ikke steriliserte seg da han var gift første gang!

Jaja, men nå tenker ikke jeg at min kjære skal finne seg ny dame og få flere unger. Heldigvis tenker han det ikke selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, men nå tenker ikke jeg at min kjære skal finne seg ny dame og få flere unger. Heldigvis tenker han det ikke selv heller.

Nei, det er vel ingen som tenker det. Likevel er skilsmisser ganske vanlige...

Og så lenge det er pga. den enes helse at man skal steriliseres, så er det da logisk at det er den personen som blir sterilisert. Særlig siden inngrepet er enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel ingen som tenker det. Likevel er skilsmisser ganske vanlige...

Og så lenge det er pga. den enes helse at man skal steriliseres, så er det da logisk at det er den personen som blir sterilisert. Særlig siden inngrepet er enkelt.

Ja, logisk og logisk fru Blom. Det gjør jo samme nytten om mannen steriliserer seg. Det er et enklere inngrep. Og skulle det nå skje at de går fra hverandre, mannen finner seg ny dame og vil ha flere unger... Ja da kan han "re-sterilisere" seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, logisk og logisk fru Blom. Det gjør jo samme nytten om mannen steriliserer seg. Det er et enklere inngrep. Og skulle det nå skje at de går fra hverandre, mannen finner seg ny dame og vil ha flere unger... Ja da kan han "re-sterilisere" seg.

Ja, i så fall må han "re-sterilisere" seg (hvilket sannelig ikke alltid virker), og så må hun sterilisere seg. Eller kanskje hun skal få den nye mannen til å sterilisere seg også?

SÅ mye enklere er det vel ikke for menn,- det er ikke akkurat åpen hjertekirurgi vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om sterilisering

Ja, i så fall må han "re-sterilisere" seg (hvilket sannelig ikke alltid virker), og så må hun sterilisere seg. Eller kanskje hun skal få den nye mannen til å sterilisere seg også?

SÅ mye enklere er det vel ikke for menn,- det er ikke akkurat åpen hjertekirurgi vi snakker om her.

"Eller kanskje hun skal få den nye mannen til å sterilisere seg også?"

Var det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i så fall må han "re-sterilisere" seg (hvilket sannelig ikke alltid virker), og så må hun sterilisere seg. Eller kanskje hun skal få den nye mannen til å sterilisere seg også?

SÅ mye enklere er det vel ikke for menn,- det er ikke akkurat åpen hjertekirurgi vi snakker om her.

Det er mye enklere for menn. Jeg har da sett på når en mann ble sterilisert. Lokalbedøvelse, et lite snitt, klipp og sy igjen. Du skjønner nok at fullt så enkelt er det ikke på kvinner, selv om det er et enkelt inngrep i.f.t mange andre operasjoner.

Men selvfølgelig må hver enkelt gjøre det som passer dem best. Men jeg hadde aldri sterilisert meg bare fordi gubben "ikke ville". Og jeg er så dum at jeg tror vi skal være sammen resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min betalte 2000 for inngrepet. Jeg tror det koster ca 4000 hvis du skal sterilisere deg. Men det er jeg ikke sikker på. Prisene varierer nok også litt fra plass til plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eller kanskje hun skal få den nye mannen til å sterilisere seg også?"

Var det noe å si?

I dette tenkte tilfellet (det var ikke spesifikt deg, jeg snakket om) - jeg snakket om et fiktivt par som skilte seg, hvor kvinnen ikke burde få flere barn pga. helse. Da ville det være litt upraktisk hvis det var _mannen_ som hadde sterilisert seg, see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dette tenkte tilfellet (det var ikke spesifikt deg, jeg snakket om) - jeg snakket om et fiktivt par som skilte seg, hvor kvinnen ikke burde få flere barn pga. helse. Da ville det være litt upraktisk hvis det var _mannen_ som hadde sterilisert seg, see?

Ja, nå bør du bare ro;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå bør du bare ro;-)

Nja, jeg ror ikke.

Jeg snakket om _hvis_ hun fikk mannen til å gjøre det istedet (noe han ikke ville), og _hvis_ de ble skilt, og _hvis_ de da fikk nye partnere. Og da ble det jo så mange hvis'er at det var relativt hypotetisk. Synes det var ganske opplagt.

Igjen, _hvis_ det er opplest og vedtatt (som du mener, ser det ut som) at det alltid er mannen som bør sterilisere seg(siden det er en enklere operasjon),- så var det jo en logisk konsekvens at den nye partneren i disse "hvis"'ene også måtte sterilisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig gjort av mannen din at han ikke vil sterilisere seg. Det er tross alt et enkelt inngrep på menn. Litt større inngrep på kvinner.Dessuten har du gått gjennom to svangerskap og fødsler...

Dette brukte jeg som argumentasjon for gubben min. Han ble sterilisert for to mnd siden;-)

Pip pip.

Bare til sammenlikning - vel motsatt.

Mannen min streriliserte seg etter minstemann i forrige ekteskap. Han ville ikke at kona skulle bruke p-piller, og de skulle ikke ha flere barn.

Så er kona utro og han velger å skille seg.

Så møter han meg, da, etter noen år. Jeg hadde ingen barn, så fordi han var sterilisert av hensyn til kona, og en refertilifisering ikke ville garantere ny graviditet pga for lenge siden inngrep, måtte vi få barn via icsi.

Nå tror ikke jeg at trådstarter akter å skille seg, men så lenge hun er den som ikke vil kunne tåle belastningen ved et svangerskap er det vel ikke så ulogisk at det er hun som bør gjennomføre inngrepet?

Men man må jo ikke sterilisere seg heller. Idag fins det heldigvis flust av alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pip pip.

Bare til sammenlikning - vel motsatt.

Mannen min streriliserte seg etter minstemann i forrige ekteskap. Han ville ikke at kona skulle bruke p-piller, og de skulle ikke ha flere barn.

Så er kona utro og han velger å skille seg.

Så møter han meg, da, etter noen år. Jeg hadde ingen barn, så fordi han var sterilisert av hensyn til kona, og en refertilifisering ikke ville garantere ny graviditet pga for lenge siden inngrep, måtte vi få barn via icsi.

Nå tror ikke jeg at trådstarter akter å skille seg, men så lenge hun er den som ikke vil kunne tåle belastningen ved et svangerskap er det vel ikke så ulogisk at det er hun som bør gjennomføre inngrepet?

Men man må jo ikke sterilisere seg heller. Idag fins det heldigvis flust av alternativer

Helt enig ;-)

Jeg sa noe av det samme selv,- men det ble tatt ille opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ;-)

Jeg sa noe av det samme selv,- men det ble tatt ille opp...

Det var innlegget ditt som fikk meg til å svare.

Føler kanskje at mitt lille innlegg kan tas ille opp og det var overhodet ikke meningen.

Nå var jo ikke mitt svar skrevet til trådstarter heller, så jeg håper ikke hun føler seg tråkket på av at jeg nevner situasjonen vår oppi det hele.

Men det kan jo skje ting i livet og en sterilisering er ikke bare bare å fikse opp igjen.

Uansett handler det om å ha respekt for en slik avgjørelse og det bør vel tilfalle mannen på lik linje med kvinnen, syns nå jeg da.

Men de finner sikkert en løsning og som jeg nevnte er det jo mange andre alternativer enn å ta det store skrittet det er å sterilisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var innlegget ditt som fikk meg til å svare.

Føler kanskje at mitt lille innlegg kan tas ille opp og det var overhodet ikke meningen.

Nå var jo ikke mitt svar skrevet til trådstarter heller, så jeg håper ikke hun føler seg tråkket på av at jeg nevner situasjonen vår oppi det hele.

Men det kan jo skje ting i livet og en sterilisering er ikke bare bare å fikse opp igjen.

Uansett handler det om å ha respekt for en slik avgjørelse og det bør vel tilfalle mannen på lik linje med kvinnen, syns nå jeg da.

Men de finner sikkert en løsning og som jeg nevnte er det jo mange andre alternativer enn å ta det store skrittet det er å sterilisere seg.

:)

Ting kan skje, ja.

I økonomiske saker, tar man jo hensyn til at ting kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ;-)

Jeg sa noe av det samme selv,- men det ble tatt ille opp...

"Tatt ille opp"... du likssom. Det må vel være lov å være uenige uten å tro at andre blir grinete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...