Gå til innhold

Om å ikke skulle ha flere barn.


Gjest om sterilisering

Anbefalte innlegg

"Tatt ille opp"... du likssom. Det må vel være lov å være uenige uten å tro at andre blir grinete?

OK,- jeg _følte_ at du tok det ille opp ;-) Hvis ikke det var sant, er intet bedre enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt mener jeg at dersom et par ikke har andre muligheter enn sterilisering, så bør mannen gjøre det.

I ditt spesielle tilfelle, der din helse er begrunnelsen for å ikke få flere barn, så mener jeg at du selv bør legge deg under kniven. Fordi det er DIN helse det er snakk om, ikke fordi dere kanskje blir skilt en gang.

Prisen for et par år siden var på drøyt 6000,- for kvinner, prisen for en tilsvarende operasjon for menn var i fjor ca 1500,-.

Kvinner kan få sin operasjon gratis dersom det gjøres under keisersnitt eller om det er helsegrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min betalte 2000 for inngrepet. Jeg tror det koster ca 4000 hvis du skal sterilisere deg. Men det er jeg ikke sikker på. Prisene varierer nok også litt fra plass til plass.

Steriliserte meg for noen år siden på Røde kors klinikken i Oslo som er en privatklinikk men utfører oprasjoner for det offentlige.

Oprasjonen er gratis når det er av helsemessig årsaker og du kan velge det sykehuset som har kortest ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tenkte tilfellet (det var ikke spesifikt deg, jeg snakket om) - jeg snakket om et fiktivt par som skilte seg, hvor kvinnen ikke burde få flere barn pga. helse. Da ville det være litt upraktisk hvis det var _mannen_ som hadde sterilisert seg, see?

Syns du fikk så mye motbør her, så jeg ville bare si at jeg er enig i tankegangen din her, i og med at det er hennes helse det går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere for menn. Jeg har da sett på når en mann ble sterilisert. Lokalbedøvelse, et lite snitt, klipp og sy igjen. Du skjønner nok at fullt så enkelt er det ikke på kvinner, selv om det er et enkelt inngrep i.f.t mange andre operasjoner.

Men selvfølgelig må hver enkelt gjøre det som passer dem best. Men jeg hadde aldri sterilisert meg bare fordi gubben "ikke ville". Og jeg er så dum at jeg tror vi skal være sammen resten av livet.

Men "gubben" din skal sterilisere seg bare fordi du ikke vil sterilisere deg? Hmmmmmm................

Hvis hovedinnlegger ikke har helse til å gjennomføre et til svangerskap, hvorfor skal hun på død og liv beholde fertiliteten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "gubben" din skal sterilisere seg bare fordi du ikke vil sterilisere deg? Hmmmmmm................

Hvis hovedinnlegger ikke har helse til å gjennomføre et til svangerskap, hvorfor skal hun på død og liv beholde fertiliteten sin?

Der er jeg enig med deg. Dersom en kvinne ikke har helse til å gjennomføre flere svangerskap så er det selvfdølgelig hun som skal sterilisere seg og ikke ham.

Det er ikke et _så_ stort inngrep, man kommer hjem samme dag og er i vigør igjen dagen eller et par dager etter. Men det er dessverre dyrt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå steriliserte mannen min seg for et par dager siden. Han gjorde det pga at han uansett ikke ønsker flere barn, og pga at han vet inngrepet er lettere for menn enn for kvinner. Jeg er så takknemlig for at han så det sånn og at han gjorde det.

Han spesialisten som utførte inngrepet var veldig sterk i sin mening om at mannen bør gjøre det der ikke kvinner har en medisinsk grunn, eller i forbindelse med et keisersnitt. Han begrunnet det med at mannens inngrep er så mye mindre komplisert, tar kortere tid og er så lettere å gjennomføre. Ja, jeg så det jo selv - ca 15 min tok det.

Uansett får hvert par ta sine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pip pip.

Bare til sammenlikning - vel motsatt.

Mannen min streriliserte seg etter minstemann i forrige ekteskap. Han ville ikke at kona skulle bruke p-piller, og de skulle ikke ha flere barn.

Så er kona utro og han velger å skille seg.

Så møter han meg, da, etter noen år. Jeg hadde ingen barn, så fordi han var sterilisert av hensyn til kona, og en refertilifisering ikke ville garantere ny graviditet pga for lenge siden inngrep, måtte vi få barn via icsi.

Nå tror ikke jeg at trådstarter akter å skille seg, men så lenge hun er den som ikke vil kunne tåle belastningen ved et svangerskap er det vel ikke så ulogisk at det er hun som bør gjennomføre inngrepet?

Men man må jo ikke sterilisere seg heller. Idag fins det heldigvis flust av alternativer

Hva er icsi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...