Gå til innhold

Hvorfor dør gullfiskene mine??

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Hei! Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med stell av gullfiskbolle...? Eller har noen forklaring på hvorfor gullfiskene mine dør etter tur?

Jeg har ikke så lang erfaring med gullfisker, vi fikk bolle i oktober, og ordna oss med to oppblåste slørhalefisker (golfballer). En måned senere var den ene død... etter en lengre periode uten apetitt. Men den andre holdt seg godt, også etter at den ble alene, men nå i romjula ordan vi en ny kompis til den, en sprellende og livlig slank slørhale. Men i dag, bare snaue to uker etter at nr.2 kom så fant jeg BEGGE TO døde!!... :( Hva skjer da? Vi har en bolle med steiner og to grønne planter. Jeg har fått beskjed fra dyrebutikken at jeg ikke skal ta ut steinene og plantene, men la plantene slå rot i steinene. Så når jeg vasker bollen og skifter helt nytt vann en gang i mnd.lar jeg steiner og planter være i. Jeg bruker ca.1 spiseskje med salt per 4 liter vann og en desj med sånt beroligene/rensemiddel hver gang jeg skifter ut en 4-del av vannent, nor jeg gjør hver uke. Fiskene har fått 1-2 flak med for hver dag...

Noen som umiddelbart forstår hva som skjer?

Takk for svar!

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

5

• Osiris

4

• Angelica :o)

3

• Tonette

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Hm... Det kan være pH-verdien i vannet du bruker som gjør at fiskene ikke klarer seg. Ellers skal du vel ikke skifte ut alt vannet, men bare to tredjedeler én gang i måneden og én tredjedel hver uke.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

For det første så må du ikke bytte alt vannet. De må ha igjen en god del av det gamle vannet sitt.

Dessuten så gjør du det ikke enkelt for deg selv. Det er nye vanskligere å få fisk til å trives i en glassbolle enn i et stort akvarium.

Runde gullfisk er også mye mindre motstandsdyktige enn gullfisk med vanlig fiskeutseende.

Gjest theoline
Skrevet

Har du pumpe?

Ellers så vet jeg jeg nesten ikke, har sikkert noe med ph-verdien å gjøre ja!

Men jeg forer mine betraktelig mye mer, og salt tilsetter jeg en teskje på 50 liters akvarium, en gang annenhver måned eller noe.

Mine lever år etter år, bortsett fra slørhalene mine som aldri har blitt mer enn 1-2 år, men det er jo betraktelig lengre enn dine da!

Gjest nøttis
Skrevet

Hm... Det kan være pH-verdien i vannet du bruker som gjør at fiskene ikke klarer seg. Ellers skal du vel ikke skifte ut alt vannet, men bare to tredjedeler én gang i måneden og én tredjedel hver uke.

salt i vannet? dn var ny for meg og jeg har hatt fisker i flere år..

men men...skift bare halvparten om gangen av vannet.slamsug bunnen på overflaten og ikke ha fiskene i vindu eller under sterkt lys.

gullfisker trenger ikke pumpe,men kanskje det i ditt tilfelle.

gullfisker spiser hele tiden så mat dem bittelitt 3-4 ganger om dagen. ikke sånn at det flyter en klype med mat altså,men kanskje to store flak som du smuldrer opp litt

Gjest girasol
Skrevet

Har du pumpe?

Ellers så vet jeg jeg nesten ikke, har sikkert noe med ph-verdien å gjøre ja!

Men jeg forer mine betraktelig mye mer, og salt tilsetter jeg en teskje på 50 liters akvarium, en gang annenhver måned eller noe.

Mine lever år etter år, bortsett fra slørhalene mine som aldri har blitt mer enn 1-2 år, men det er jo betraktelig lengre enn dine da!

Ja, en spiseskjei på 40 liter mente jeg... ikke 4 liter... Men ja, jeg har pumpe også...

Gjest fishy fishy
Skrevet

nei og nei!!

gullfisker er ikke brakkvanns fisker eller saltvannsfisker.

de er vanlige ferskvannsfisker og skal kun ha ferskvann.

koifisker eller utefisker er noe annet da de får naturlige mineraler og trenger balanse ved litt salt.

dropp saltet og rensemiddler så skal du se fiskene smile over lengre tid:)

Gjest girasol
Skrevet

nei og nei!!

gullfisker er ikke brakkvanns fisker eller saltvannsfisker.

de er vanlige ferskvannsfisker og skal kun ha ferskvann.

koifisker eller utefisker er noe annet da de får naturlige mineraler og trenger balanse ved litt salt.

dropp saltet og rensemiddler så skal du se fiskene smile over lengre tid:)

Det er folka på dyrebutikken som har gitt meg instruksene... litt salt sammen med 40 liter vann, vannet skal være romtemperatur... og de skal ha et sånt avstressende middel innimellom... 1-2 flak mat om dagen...

Jeg trodde ikke jeg kunne annet enn å høre på folka i dyrebutikken...

Gjest girasol
Skrevet

For det første så må du ikke bytte alt vannet. De må ha igjen en god del av det gamle vannet sitt.

Dessuten så gjør du det ikke enkelt for deg selv. Det er nye vanskligere å få fisk til å trives i en glassbolle enn i et stort akvarium.

Runde gullfisk er også mye mindre motstandsdyktige enn gullfisk med vanlig fiskeutseende.

Takk for svar... Jeg har ikke byttet alt vannet dems, de har fått beholde det vannet jeg har brukt å oppbevare dem i mens jeg skifter...

Nei jeg vet ikke jeg...

Det værste var å fortelle det til guttungen! Jeg laga en flott historie om at fiskene var dratt ut på det store havet! Tror han kjøpe den...

Angelica :o)
Skrevet

Takk for svar... Jeg har ikke byttet alt vannet dems, de har fått beholde det vannet jeg har brukt å oppbevare dem i mens jeg skifter...

Nei jeg vet ikke jeg...

Det værste var å fortelle det til guttungen! Jeg laga en flott historie om at fiskene var dratt ut på det store havet! Tror han kjøpe den...

Hørte jeg "Doffen har dæva"? ;)

Skrevet

Jeg har prøvd alt mulig og det er nesten umulig å få dem til å overleve lenger enn noen mnd. Så jeg har gitt opp og nå har vi kaniner på verandaen i steden.

Skrevet

Salt i vannet til slørhaler? Stemmer det, da?

Signaturelle
Skrevet

Det er folka på dyrebutikken som har gitt meg instruksene... litt salt sammen med 40 liter vann, vannet skal være romtemperatur... og de skal ha et sånt avstressende middel innimellom... 1-2 flak mat om dagen...

Jeg trodde ikke jeg kunne annet enn å høre på folka i dyrebutikken...

ja, saltet skal tilsettes for å hindre utvikling av soppinfeksjon osv

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei jeg vet ikke jeg...

Du skal ikke ta fiskene ut av bollen mens du skifter vann.

Du skal bytte vann vha en tynn gummislange. Ha den ene enden nedi bollen, og sug. Når du får vann i munnen, så forter du deg å ta slangen ned i en bøtte som står lavere enn bollen. Da renner vannet ut selv, pga hevertprinsippet. Så tømmer du ut vann ved å flytte slangen langs bunnen. Hold en finger halveis forann åpningen, så du ikke risikerer at småstein går gjennom. På den måten får du renset ut bunnslam. Når du så har halvert vannmengden (eller litt til), så har du forsiktig oppi nytt vann med romtemperatur.

Skrevet

Kanskje rett og slett de dør fordi du har dem i en bolle?

Skrevet

Du skal ikke ta fiskene ut av bollen mens du skifter vann.

Du skal bytte vann vha en tynn gummislange. Ha den ene enden nedi bollen, og sug. Når du får vann i munnen, så forter du deg å ta slangen ned i en bøtte som står lavere enn bollen. Da renner vannet ut selv, pga hevertprinsippet. Så tømmer du ut vann ved å flytte slangen langs bunnen. Hold en finger halveis forann åpningen, så du ikke risikerer at småstein går gjennom. På den måten får du renset ut bunnslam. Når du så har halvert vannmengden (eller litt til), så har du forsiktig oppi nytt vann med romtemperatur.

Eller man kan fylle slangen med vann fra springen, sette fingeren på hver ende, legger ene enden av slangen ned i vannet og andre i f.eks. en bøtte lavere enn første slange enden, ta bort fingrene og vannet renner. Da slipper man å suge i seg skittent fiskevann... ;) Bare et lite tips!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Eller man kan fylle slangen med vann fra springen, sette fingeren på hver ende, legger ene enden av slangen ned i vannet og andre i f.eks. en bøtte lavere enn første slange enden, ta bort fingrene og vannet renner. Da slipper man å suge i seg skittent fiskevann... ;) Bare et lite tips!

Godt tips, da virker sikkert metoden mindre avskrekkende på trådstarter :-)

Skrevet

Jeg har også forsøkt å ha fisk i gullfiskbolle for en del år siden. Fiskene døde etter kort tid. Det viste seg at vannet var alt for surt.

Så kanskje du skulle få sjekket ph-verdien på vannet?

Skrevet

Fisk har egentlig ikke noe i en bolle å gjøre - de trives ikke godt der. Kjøp heller et lite akvarium :-)

Gjest girasol
Skrevet

Godt tips, da virker sikkert metoden mindre avskrekkende på trådstarter :-)

Ja jeg skulle akkurat til å skrive at jeg tror jeg avstår fra flere fisker... og satser på kaniner på verandaen istedet - som Dorthe skriver!... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...