Gå til innhold

Hvorfor dør gullfiskene mine??

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168271798' post='3466366]

Hørte jeg "Doffen har dæva"? ;)

Ja det er ikke langt unna ;-) Men han er bare tre år vettu, og har ingen storebrødre e.l.som lærer ham opp :)

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

5

• Osiris

4

• Angelica :o)

3

• Tonette

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Angelica :o)
Skrevet

Ja det er ikke langt unna ;-) Men han er bare tre år vettu, og har ingen storebrødre e.l.som lærer ham opp :)

De vet mer enn vi tror! Hi hi ;)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja jeg skulle akkurat til å skrive at jeg tror jeg avstår fra flere fisker... og satser på kaniner på verandaen istedet - som Dorthe skriver!... ;-)

Kaniner er ålreite dyr :-)

Jeg har hatt det som kjæledyr også, både i innebur og utebur i hagen.

Men sørg da for å kjøpe en rase som er lett å få tam. Hermelinskanin må du ikke finne på å velge, selv om den er liten og søt. Fransk wedder derimot, er så lett å få tam at det nærmest går av seg selv.

Er det noen flere dyr du lurer på, er det bare å spørre ;)

Gjest girasol
Skrevet

Kaniner er ålreite dyr :-)

Jeg har hatt det som kjæledyr også, både i innebur og utebur i hagen.

Men sørg da for å kjøpe en rase som er lett å få tam. Hermelinskanin må du ikke finne på å velge, selv om den er liten og søt. Fransk wedder derimot, er så lett å få tam at det nærmest går av seg selv.

Er det noen flere dyr du lurer på, er det bare å spørre ;)

He,he, jo takk! Skal adressere til ulvinnen neste gang jeg har et dyrespørsmål ;-) Katter er de eneste dyrene jeg forstår meg på! Men dem er jeg da også nærmest ekspert på, etter maange år med kattehold!! Desverre er det ikke lov med katt her jeg bor nå :( Og jeg synes det er så trivelig med noe levende i huset (som ikke er et fyrverkeri på tre år ;-))

Hva vet du om undulater? :)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

He,he, jo takk! Skal adressere til ulvinnen neste gang jeg har et dyrespørsmål ;-) Katter er de eneste dyrene jeg forstår meg på! Men dem er jeg da også nærmest ekspert på, etter maange år med kattehold!! Desverre er det ikke lov med katt her jeg bor nå :( Og jeg synes det er så trivelig med noe levende i huset (som ikke er et fyrverkeri på tre år ;-))

Hva vet du om undulater? :)

Undulater har fjær...

Når du begynner med fugler, så klarer du å målbinde meg raskt :-)

Gjest girasol
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168281490' post='3466630]

De vet mer enn vi tror! Hi hi ;)

Ja, det er jammen sant! Han lurte på om det var så lurt at jeg sendte gullfiskene til det store havet, for der var jo torsken, og tenkt om torsken spiste dem opp! Han slo seg til ro da jeg lagde en ny variant av "en ekte lofottorsk jeg er" med tekst som gikk på "velkommen hit til havet mitt, her skal dere nok få det fint!" (adressert til gullfiskene, fra torsken):)

Gjest girasol
Skrevet

Undulater har fjær...

Når du begynner med fugler, så klarer du å målbinde meg raskt :-)

He,he :)

Angelica :o)
Skrevet

Ja, det er jammen sant! Han lurte på om det var så lurt at jeg sendte gullfiskene til det store havet, for der var jo torsken, og tenkt om torsken spiste dem opp! Han slo seg til ro da jeg lagde en ny variant av "en ekte lofottorsk jeg er" med tekst som gikk på "velkommen hit til havet mitt, her skal dere nok få det fint!" (adressert til gullfiskene, fra torsken):)

*LOL*

Du har iallfall god fantasi :D

Skrevet

Min umiddelbare konklusjon: Du gir dem for mye mat. De skal ikke ha mat mer enn et par ganger i uka.

Skrevet

Har aldri hatt problem med levealderen til gullfikane til å leve. Heime hos oss lever Frank ein gullfisk på rundt 7-8 år, vi har komt litt ut av tellinga... Han har aldri fått noko ekstra tilsyn, skifter sjelden vatten og får ikkje så mykje mat. Han har oppgjennom åra hatt nokon kameratar, men erfaring tilseier at når ein fisk kjem inn så dør ein anna.

Gjest girasol
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1168283430' post='3466693]

*LOL*

Du har iallfall god fantasi :D

He,he :)

Gjest girasol
Skrevet

Har aldri hatt problem med levealderen til gullfikane til å leve. Heime hos oss lever Frank ein gullfisk på rundt 7-8 år, vi har komt litt ut av tellinga... Han har aldri fått noko ekstra tilsyn, skifter sjelden vatten og får ikkje så mykje mat. Han har oppgjennom åra hatt nokon kameratar, men erfaring tilseier at når ein fisk kjem inn så dør ein anna.

Ja kanskje... men jeg har hørt at slørhaler kan bli deprimerte hvis de er ensomme... og at det er bra å ha to! Også har jeg også hørt at en slørhale kan la seg mobbe til døde... men hvorfor lå de der døde begge to i dag?

Gjest girasol
Skrevet

Min umiddelbare konklusjon: Du gir dem for mye mat. De skal ikke ha mat mer enn et par ganger i uka.

Uff, hvorfor får man så mange forskjellige svar mon tro... i dyrebutikken sa de ett flak om dagen den først uka, og deretter øke litt. Og jeg hører mange forskjellige varianter...

Ja, ja, jeg tror ikke det blir flere fisk... ikke med mindre jeg virkelig skjønner hva det var vi gjorde galt ihvertfal!

Gjest girasol
Skrevet

Fisk har egentlig ikke noe i en bolle å gjøre - de trives ikke godt der. Kjøp heller et lite akvarium :-)

Ja, men mannen mener det er så fryktelig mye arbeid med akvarium!... Men hvorfor skal det være bedre med et lite akvarium enn en stor bolle? Jeg har brukt pumpe i bollen...

Gjest girasol
Skrevet

Jeg har også forsøkt å ha fisk i gullfiskbolle for en del år siden. Fiskene døde etter kort tid. Det viste seg at vannet var alt for surt.

Så kanskje du skulle få sjekket ph-verdien på vannet?

Mm... hvordan gjør jeg det da?

Gjest girasol
Skrevet

Kanskje rett og slett de dør fordi du har dem i en bolle?

... ja men de skal jo kunne være i den bollen jo *fornærma på mannen i dyrebutikken*

Gjest girasol
Skrevet

Salt i vannet til slørhaler? Stemmer det, da?

Visstnok...

Gjest girasol
Skrevet

Jeg har prøvd alt mulig og det er nesten umulig å få dem til å overleve lenger enn noen mnd. Så jeg har gitt opp og nå har vi kaniner på verandaen i steden.

Ja kanskje blir det kaniner på verandaen istedenfor! :)

Gjest girasol
Skrevet

Hm... Det kan være pH-verdien i vannet du bruker som gjør at fiskene ikke klarer seg. Ellers skal du vel ikke skifte ut alt vannet, men bare to tredjedeler én gang i måneden og én tredjedel hver uke.

Finnes det noen enkel måte å sjekke PH-verdien i vannet da mon tro?

Skrevet

Mm... hvordan gjør jeg det da?

Kanskje de selger ph-tester hos dyrebutikken? Jeg vet ikke, men hvis de ikke har, så vet de sikkert hvor man kan få tak i sånnt.

I mitt tilfelle var det naboen som fant ut av det, da hans fisker døde også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...