Gå til innhold

Hvorfor dør gullfiskene mine??

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Kanskje de selger ph-tester hos dyrebutikken? Jeg vet ikke, men hvis de ikke har, så vet de sikkert hvor man kan få tak i sånnt.

I mitt tilfelle var det naboen som fant ut av det, da hans fisker døde også.

Hm! Ja uansett skal jeg gå på dyrebutikken i mårra og klage min nød! Jeg har jo bare fulgt deres instrukser...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• org

5

• Osiris

4

• Angelica :o)

3

• Tonette

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uff, hvorfor får man så mange forskjellige svar mon tro... i dyrebutikken sa de ett flak om dagen den først uka, og deretter øke litt. Og jeg hører mange forskjellige varianter...

Ja, ja, jeg tror ikke det blir flere fisk... ikke med mindre jeg virkelig skjønner hva det var vi gjorde galt ihvertfal!

Et flak om dagen høres ikke så mye ut da. Det kan godt hende det stemmer (i stedet for flere med flere dagers mellomrom).

Skrevet

Ja, men mannen mener det er så fryktelig mye arbeid med akvarium!... Men hvorfor skal det være bedre med et lite akvarium enn en stor bolle? Jeg har brukt pumpe i bollen...

Det er MYE mindre jobb med et stort akvarium enn en liten bolle, eller et lite akvarium.

Gjest girasol
Skrevet

Det er MYE mindre jobb med et stort akvarium enn en liten bolle, eller et lite akvarium.

Ja men HVORFOR? Hva er det som er lettere? :)

Skrevet

Akvaristen min - mannen min - sier: Ikke bruk rensemiddel hvis du ikke er plaget med dårlig (kloret) springvann.

Ikke bruk salt i vannet, det trengs ikke. Det vil ha en tendens til å lagre seg opp.

Ikke ta fulle vannbytter. Ta delvis vannbytte en gang i uka.

'Golfballer' har generelt dårlig levealder.

Gullfiskbolle er egentlig dårlig egnet til fisk i det hele tatt.

Skrevet

Akvaristen min - mannen min - sier: Ikke bruk rensemiddel hvis du ikke er plaget med dårlig (kloret) springvann.

Ikke bruk salt i vannet, det trengs ikke. Det vil ha en tendens til å lagre seg opp.

Gullfisk er en 'stimfisk' før de blir voksne, og vil ha noen å være sammen med. Han har aldri hørt at slørhaler kan mobbe hverandre til døde.

Gjest girasol
Skrevet

Tusen takk for godt svar! Kanskje jeg tør å prøve meg med to nye fisk... og da skal jeg ikke bruke hverken salt eller rensemiddel...

Skrevet

Jo større et akvarium er,jo bedre er det å få laget et normalt miljøfor fiskene.Du har mere vann,flere planter og et renseanlegg som renser bort avfall.I tillegg kan du ha fisk som eter slam som maller og plecostomus og en ålelignende variant. Det finnes også algespisere som eter alger på glass og planter.Poenget er at med et stort alvarium lager du et miljø som likner mer på det som er der de lever i vill tilstand. Fisk behøver også å røre på seg, og en liten gullfiskbolle er ikke nok treningsanlegg til at de kan bli gamle der.Selvfølgelig fins det unntak også blant gullfisker.Akkurat som at noen mennesker kan bli gamle ved bare å sitte i ro, så kan nok sikkert noen gullfisker også bli det. Men de fleste trenger litt plass og mye vann,og gjemmesteder og lekesteder. Det er også lettere å holde jevn temperatur i et stort akvarium.

Gjest girasol
Skrevet

Gullfisk er en 'stimfisk' før de blir voksne, og vil ha noen å være sammen med. Han har aldri hørt at slørhaler kan mobbe hverandre til døde.

I don't know egentlig... ;-) Er bare noe jeg leste på en blog på nettet...

Skrevet

I et akvarium (med større vannvolum enn bolla) er det mer stabilt ovenfor temperaturforandringer og forurensning. Mer plass til planter, som renser vannet.

Fiskene trives bedre og det er plass til flere typer fisker, hvis du vil ha det.

Gjest girasol
Skrevet

Jo større et akvarium er,jo bedre er det å få laget et normalt miljøfor fiskene.Du har mere vann,flere planter og et renseanlegg som renser bort avfall.I tillegg kan du ha fisk som eter slam som maller og plecostomus og en ålelignende variant. Det finnes også algespisere som eter alger på glass og planter.Poenget er at med et stort alvarium lager du et miljø som likner mer på det som er der de lever i vill tilstand. Fisk behøver også å røre på seg, og en liten gullfiskbolle er ikke nok treningsanlegg til at de kan bli gamle der.Selvfølgelig fins det unntak også blant gullfisker.Akkurat som at noen mennesker kan bli gamle ved bare å sitte i ro, så kan nok sikkert noen gullfisker også bli det. Men de fleste trenger litt plass og mye vann,og gjemmesteder og lekesteder. Det er også lettere å holde jevn temperatur i et stort akvarium.

OK! Takk for godt og utfyllende svar.

Skrevet

Tusen takk for godt svar! Kanskje jeg tør å prøve meg med to nye fisk... og da skal jeg ikke bruke hverken salt eller rensemiddel...

Mannen min sier at du bør iallefall kjøpe så små gullfisk som mulig, og mest mulig 'ren type' gullfisk, ikke golfballer eller slørhaler. Disse er sterkere.

Gjest girasol
Skrevet

Mannen min sier at du bør iallefall kjøpe så små gullfisk som mulig, og mest mulig 'ren type' gullfisk, ikke golfballer eller slørhaler. Disse er sterkere.

Okidok, hils mannen og si takk og takk :)

Skrevet

Finnes det noen enkel måte å sjekke PH-verdien i vannet da mon tro?

Du får kjøpt både stips (som er lettest) og dråper til det formålet på dyrebutikken.

Gjest Strawberryblonde
Skrevet

Finnes det noen enkel måte å sjekke PH-verdien i vannet da mon tro?

Du får kjøpt det du trenger for å måle pH-verdien i dyrebutikker. Dråper viser visstnok mer korrekt pH enn strips, men som org sier er strips litt enklere.

Gjest Aina E
Skrevet

Ja kanskje blir det kaniner på verandaen istedenfor! :)

Marsvin lukter mindre... ;-) Bare et tips.

Skrevet

Den største feilen du gjør er nok når du skifter ut alt vannet, du fjerner hele bakteriekulturen!

Skift kun 1/3 av vannet.

Temperaturen er viktig, gullfisk er en "kaldtvannsfisk", rundt 20 grader er passe temperatur.

Har du noe som skaper oksygentilførsel i vannet?

Husk og ikke mat for mye, fisker dør oftere av overforing enn sult, det er knapt en synlig mengde som er nok for to fisk.

Og en annen ting som er greit å vite; det er vanskeligere å få et lite akvarium/bolle til å gå enn et stort akvarium.

Håper dette var til hjelp:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...