Gå til innhold

Toll

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Faen. Jeg som bestiller så til de grader mye fra utlandet og alltid er påpasselig med tollreglene, har nå prestert å glemme prisen.

Sånn går det når siden man bestiller fra ser norsk ut ...

Varen står fast i tollen.

Hvor lang tid tar det før jeg får pakka, og hvordan foregår det? Får jeg pakka med pålagt tollgebyr og moms, eller er det mer avansert?

Skrevet

Jeg henta en pakke i dag, måtte ut med 165,-

Regn en dag eller to ekstra, tollgebyret betaler du når du henter pakka på posten.

Også anbefaler jeg gulfebervaksine mot aggresjon over tregheten på ditt lokale postkontor. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg henta en pakke i dag, måtte ut med 165,-

Regn en dag eller to ekstra, tollgebyret betaler du når du henter pakka på posten.

Også anbefaler jeg gulfebervaksine mot aggresjon over tregheten på ditt lokale postkontor. :)

Thanks!

Hehe, for øvrig det morsomst innlegget jeg har lest på lenge. Jeg ler ennå. :)

Skrevet

Jeg gikk nettopp i baret selv. Skjedde intet annet enn at jeg fikk pakken med en faktura jeg måtte betale til posten.

Skrevet

Thanks!

Hehe, for øvrig det morsomst innlegget jeg har lest på lenge. Jeg ler ennå. :)

Hehe, va'kke så heldig med den, nei. Særlig ikke siden det var på psykiatri. ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hehe, va'kke så heldig med den, nei. Særlig ikke siden det var på psykiatri. ;)

Du skal ikke se bort fra at innlegget ditt funka på guttens humør. Han fikk seg helt sikkert en god latter.

Alternativet er at han nå er hos fastlegen og henter malariatabletter. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg gikk nettopp i baret selv. Skjedde intet annet enn at jeg fikk pakken med en faktura jeg måtte betale til posten.

Det skulle framkommet tydligere på enkelte sider at de ikke sender fra Norge.

Holdt på å gå på en smell da jeg kjøpte digitalkamera før jul. Det viste seg at den norskutseende siden til en eller annen nettbutikk som kaller seg norsk, sender fra Frankrike.

Nå er prisen heldigvis ikke mer enn rundt 500 kroner, så da er det begrensa hva jeg må betale.

Skrevet

Det skulle framkommet tydligere på enkelte sider at de ikke sender fra Norge.

Holdt på å gå på en smell da jeg kjøpte digitalkamera før jul. Det viste seg at den norskutseende siden til en eller annen nettbutikk som kaller seg norsk, sender fra Frankrike.

Nå er prisen heldigvis ikke mer enn rundt 500 kroner, så da er det begrensa hva jeg må betale.

jeg har også opplevd at de smarte postansatte har lagt sammen prisen på portoen og verdien på innholdet!

Prøvde å ringe dem å forklare saken, men det er jo som å snakke til lobotomerte strutser.

Lykke til :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

jeg har også opplevd at de smarte postansatte har lagt sammen prisen på portoen og verdien på innholdet!

Prøvde å ringe dem å forklare saken, men det er jo som å snakke til lobotomerte strutser.

Da er det i så fall bare å stå på ditt. De har ikke lov til å legge portoen på prisen.

Men hvor mye er det i gebyrer (utenom momsen)?

Skrevet

Da er det i så fall bare å stå på ditt. De har ikke lov til å legge portoen på prisen.

Men hvor mye er det i gebyrer (utenom momsen)?

Jeg har ikke fakturaen her, men det var vel ca 90 kr å betale - og da var pakkeverdien på 480 kr, tror jeg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har ikke fakturaen her, men det var vel ca 90 kr å betale - og da var pakkeverdien på 480 kr, tror jeg.

Ok. Det er ikke galt i det hele tatt.

I så fall tror jeg det har blitt billigere de siste årene.

Skrevet

Det er faktisk det de skal gjøre, såfremt vareprisen er over 200 skal de legge til frakt før de beregner moms og evt toll. Er vareprisen under 200 skal de ikke legge på frakt for å få prisen over 200.

Skrevet

Det er faktisk det de skal gjøre, såfremt vareprisen er over 200 skal de legge til frakt før de beregner moms og evt toll. Er vareprisen under 200 skal de ikke legge på frakt for å få prisen over 200.

Vel - i dette tilfelle var vareverdien 190 kr, altså var de tollfritt, og jeg skulle ikke betale noe ekstra.

Skrevet

Du sender tilbake fullmakt til posten slik at de kan fortolle. Da får du pakken til ditt lokale postkontor med en giro. 25% mva + 85 kr i fortollingsgebyr.

Skrevet

Hvordan vet du at nettbutikkene er seriøse?

Hvordan betaler du?

Jeg fant noe i en dansk nettbutikk jeg hadde voldsom lyst til å bestille, men jeg turde ikke - så jeg bestilte det heller i en butikk i nærheten (litt dyrere).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvordan vet du at nettbutikkene er seriøse?

Hvordan betaler du?

Jeg fant noe i en dansk nettbutikk jeg hadde voldsom lyst til å bestille, men jeg turde ikke - så jeg bestilte det heller i en butikk i nærheten (litt dyrere).

De fleste har en sånn sikker visa-betalingsfunksjon.

Jeg har aldri sett noen grunn til ikke å stole på nettbutikkene jeg bruker.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du sender tilbake fullmakt til posten slik at de kan fortolle. Da får du pakken til ditt lokale postkontor med en giro. 25% mva + 85 kr i fortollingsgebyr.

Nå skriver du noe annet enn tiv under her.

Skrevet

De fleste har en sånn sikker visa-betalingsfunksjon.

Jeg har aldri sett noen grunn til ikke å stole på nettbutikkene jeg bruker.

Jeg tør ikke betale med visa i de norskeste nettbutikkene en gang jeg. Jeg er livredd for at i neste øyeblikk er kontoen robbet - men det er jo selvfølgelig mulig at jeg overdramatiserer litt...

*skeptisk*

Har du _aldri_ hatt noen problemer med utenlandske nettbutikker?

Skrevet

Forskjellen på tiv og AV er at tiv mest annsynlig har skrevet under på den fullmakten en gang tidligere. Da gjør posten automatisk en forenklet fortolling senere. Første gangen får du denne fullmakten du må underskrive og returnere. Hvordan vet du forretsen at pakken er i tollen, hvis du ikke har fått noe papir?

Skrevet

Vel - i dette tilfelle var vareverdien 190 kr, altså var de tollfritt, og jeg skulle ikke betale noe ekstra.

Da syns jeg du skal stå på ditt. Men sjekk for sikkerhets skyld toll.no i fall reglene er forandret siden sist jeg kjøpte for over 200.-

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...