Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I slutten av oktober begynte jeg å få slimhoste. Jeg har hostet mer eller mindre kontinuerlig frem til nå.

De første to månedene var det utrolig plagsomt, jeg hostet masse og lenge av gangen - noen ganger helt til jeg brakk meg.

Den siste måneden har hosten imidlertid vært mindre hyppig og plagsom - men jeg får fremdeles daglige hosteanfall som ender med at jeg hoster opp seigt slim.

Jeg var hos legen 3.-4. uka jeg hostet, og han mente det var bronkitt. Jeg har prøvd x antall hostesafter, men ingen av de har fungert så voldsomt.

Bør jeg sjekke dette hos legen igjen, eller er det sannsynligvis i ferd med å gå over nå?

Allmenntilstanden er ellers bra.

Fortsetter under...

Skrevet

Be om å bli sjekket for atypisk lungebetennelse.

Skrevet

Kikhoste? Mange voskne som får det nå.

Skrevet

"Symptomer på atypisk lungebetennelse:

Hodepine er svært vanlig.

Muskelsmerter

Lette halssmerter

Tørr hoste som kan vare i flere uker.

Man får som oftest ikke så høy feber, men høy feber utelukker ikke Mycoplasma infeksjon.

Hosten kan utvikle seg til hoste med oppspytt, og hvis man får egentlig lungebetennelse (ca. 10% ), vil man også få åndenød."

Det står tørrhoste, men jeg har slimhoste - og har hatt det hele tiden.

Skrevet

Kikhoste? Mange voskne som får det nå.

Kikhoste dreier seg vel også om tørrhoste, pluss at det stod at den brukte å vare mellom 4-6 uker. Jeg har hostet i over 3 mnd nå. Er det normalt å hoste så lenge?

Skrevet

"Symptomer på atypisk lungebetennelse:

Hodepine er svært vanlig.

Muskelsmerter

Lette halssmerter

Tørr hoste som kan vare i flere uker.

Man får som oftest ikke så høy feber, men høy feber utelukker ikke Mycoplasma infeksjon.

Hosten kan utvikle seg til hoste med oppspytt, og hvis man får egentlig lungebetennelse (ca. 10% ), vil man også få åndenød."

Det står tørrhoste, men jeg har slimhoste - og har hatt det hele tiden.

Jeg har hatt atypisk lungebetennelse flere ganger, hver gang med slimhoste og ingen andre symptomer. Før en lur lege fant på å ta blodprøve for å sjekke det, hadde jeg hostet i tre måneder. Så personlig synes jeg det er verdt en sjekk, men det vet du jo best selv.

Annonse

Skrevet

Jeg har hatt atypisk lungebetennelse flere ganger, hver gang med slimhoste og ingen andre symptomer. Før en lur lege fant på å ta blodprøve for å sjekke det, hadde jeg hostet i tre måneder. Så personlig synes jeg det er verdt en sjekk, men det vet du jo best selv.

Ok, da skal jeg sannelig nevne det for legen. Takk for hjelp!

:-)

Skrevet

Be om å bli testet for mycoplasma. Høres ut som om det kan være det.Ikke så vanlig hos voksne, men jeg hadde det for et par år siden, og gikk i 3-4 mnd og hostet opp slim. Da legen endelig testet ble det bekreftet.

Skrevet

Be om å bli testet for mycoplasma. Høres ut som om det kan være det.Ikke så vanlig hos voksne, men jeg hadde det for et par år siden, og gikk i 3-4 mnd og hostet opp slim. Da legen endelig testet ble det bekreftet.

Takk, det skal jeg gjøre i morgen. Slitsomt og gå sånn...

Skrevet

Den vinteren jeg hosta viste det seg å være astma.

Lykke til okke som!

Skrevet

Jeg holder på med akkuratt det samme, har holdt på siden september.

Første måneden var det slik du beskriver, hostet enormt til jeg fikk muskelstrekk og brakk meg. Ble påvist lungebetennelse.

Så tok det seg opp igjen, og etter en ny måned gikk jeg til legen igjen, og denne gangen mente han det var luftveisinfeksjon. Ingen behandling.

Jeg hoster mindre nå, men fortsatt slik du beskriver det er med deg nå, og denne gangen gav han meg astamedisin, men det har fortsatt ikke hjulpet helt.

Vet ikke hva det kan være med deg, men det høres mest ut som lungebetennelse. Uansett, ikke gi deg, du kan pådra deg allverdens muskelstrekker og alt.

Gå til legen og be han ta blodprøver av det som er å teste.

Skrevet

Lykke til okke som!

Hvordan fant legen ut at det var astma? Fikk du utslag på sånn blåsetest på kontoret hans?

Hvor lang tid tok det før du merket at medisinen hjalp?

(Spør fordi jeg har hostet siden september og legen nå lurer på astma)

Skrevet

Jeg holder på med akkuratt det samme, har holdt på siden september.

Første måneden var det slik du beskriver, hostet enormt til jeg fikk muskelstrekk og brakk meg. Ble påvist lungebetennelse.

Så tok det seg opp igjen, og etter en ny måned gikk jeg til legen igjen, og denne gangen mente han det var luftveisinfeksjon. Ingen behandling.

Jeg hoster mindre nå, men fortsatt slik du beskriver det er med deg nå, og denne gangen gav han meg astamedisin, men det har fortsatt ikke hjulpet helt.

Vet ikke hva det kan være med deg, men det høres mest ut som lungebetennelse. Uansett, ikke gi deg, du kan pådra deg allverdens muskelstrekker og alt.

Gå til legen og be han ta blodprøver av det som er å teste.

Ja, jeg ser at jeg bør visst ta en tur til legen...

Annonse

Skrevet

Lykke til okke som!

Kan man plutselig få astma da? Eller har man da kanskje egentlig hatt det hele tiden?

Gjest annlovinda
Skrevet

Kan man plutselig få astma da? Eller har man da kanskje egentlig hatt det hele tiden?

Ja, du kan helt plutselig få astma. Fikk det selv helt plutselig i voksen alder.

Skrevet

Ja, du kan helt plutselig få astma. Fikk det selv helt plutselig i voksen alder.

Jøss...

Huff, håper ikke det er det da :-(

Skrevet

Ja, du kan få astma plutselig. Men det trenger ikke bli værende permanent, og det er mye ok medisin som kan kontrollere det. Ville ha bedt om å få det sjekka hvis det varer ved. For det er slitsomt å drive og hoste. Og det er bedre for pusten med litt behandling enn ubehandla utvikling, hvis det skulle være slik.

Skrevet

Hvordan fant legen ut at det var astma? Fikk du utslag på sånn blåsetest på kontoret hans?

Hvor lang tid tok det før du merket at medisinen hjalp?

(Spør fordi jeg har hostet siden september og legen nå lurer på astma)

Hadde astma som barn i en periode, så det var nærliggende å teste den forklaringa. De testa hovedsakelig med spirometri og effekt av medisin. Har også hatt belastningstest hvor jeg pusta inn saltvannsoppløsning (?) som trigga lungereaksjonen. Og etterpå medisinerte de for å måle effekten. ANdre typer lungeproblematikk gir andre reaksjonsmønstre såvidt jeg forsto. Og så har jeg brukt PEF og registreringsskjema.

Det var i hvert fall veldig godt å finne riktig medisin til slutt og gjenopprette kontroll. Tror jeg forsøkte 3 typer før jeg endte opp med et kombipreparat som heter seretide.

Etter 14 dager bør det vise seg om medisinen du bruker er effektiv. Er den ikke det, så er det andre typer å forsøke. Nå kontrollerer jeg medisinbruken selv, og det er godt å slippe hosten!

Skrevet

Kikhoste dreier seg vel også om tørrhoste, pluss at det stod at den brukte å vare mellom 4-6 uker. Jeg har hostet i over 3 mnd nå. Er det normalt å hoste så lenge?

kikhoste varer i 3-4 mnd - hadde det for 3 år siden.

ca 6 uker stigende, og 6 uker fallende....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...