Gå til innhold

Andre enn meg som ble kvalm av "Puls" (nrk)?

Gjest var i godt humør før jeg slo på tv'n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir kvalm av å bli tuta øra fulle i aviser, ukeblad og ALLE tV-kanaler om hvor feite vi er og hvor mye vi må trimme og hvor mye kål og gulrot vi må ete. Særlig ille blir det når TRE radmagre, senete og rynkete, men "sunne" "guruer" står rundt den "stakkars feite" økonomisjefdama. Nedlatenheten lyser i øynene deres og du ser hvordan de nærmest snakker til henne som om hun var stupid. Fy fl.... Det er så DEMOTIVERENDE at en kan spy.

- var i godt humør før jeg slo på tv'n

Gjest klossmajorn
Skrevet

Tanken har faktisk streifet meg også, så ja, du er ikke alene.

For mye fokusering på kropp og helse, kan det jaggu fort bli for mye av. Og de som maser mest er Brustad og co. Skritteller meg her, og kosthold meg der.

Da jeg ble alene med ungen min, var jeg ofte sliten både psykisk og fysisk. Feit ble jeg også, fordi jeg aldri fikk kommet meg ut på de riktige aktivitetene. Ikke hadde jeg barnevakt heller. Allikevel kunne jeg lese i blader at vektreduksjon var nyttesløst uten endret livsstil.

En dame kunne lett parere i et kostholdsprogram, at det er bare å komme seg ut "etter at barna har lagt seg". Hallo! - Skulle jeg latt barnet mitt sovet alene, mens jeg gikk ut og trimma flesket mitt. F...flate så egoistisk, er ikke jeg, men kanskje du, tv dame.

Nei, jeg syns dette går over flesk og stein. Hva med de som er fornøyd med kroppen sin. Skal de nå liksom ha dårlig samvittighet fordi de drar på noen ekstra kilo.

Og dommerpanelet minnte meg mer om "ødeleggeren" enn etterligningen fra Idol og Skaperen.

Gjest klossmajorn
Skrevet

Følte du deg truffet kanskje?

Kanskje derfor vi ble kvalm?

Glupen!

Skrevet

Nå er jeg ikke helt med deg her. Alle disse 4 er på god vei til å bli seriøst overvektige - mange år eldre biologisk enn den faktiske alder - de fleste av de hadde vel høyt kolestrol osv.

så får de tilbud om hjelp fra lege, ernæringsfysiolog , personlig trener osv. så liker du det ikke???!?!?!?!?!?

Alle uansett nåværende vekt hadde hatt godt av et slikt opplegg for å evnt. forebygge og læres seg sunne kost/treningsvaner - disse 4 har seriøst problemer og bør være sjeleglade for å være med på et slikt opplegg.

jeg skjønner ikke at du kan bli kvalm av dette opplegget som virker å være svært seriøst på meg.

Skrevet

Rart hvor mye slankeprogram det er nå i januar på alle kanaler (det samme i blader også).

Ja, vi får vel med oss et eller annet gullkort (kanskje fra Paul McKenna).

Det dummeste er når en gjeng syltynne personer sitter og diskuterer fedme; som om de vet hva som hjelper for tykke folk!

Skrevet

Nå er jeg ikke helt med deg her. Alle disse 4 er på god vei til å bli seriøst overvektige - mange år eldre biologisk enn den faktiske alder - de fleste av de hadde vel høyt kolestrol osv.

så får de tilbud om hjelp fra lege, ernæringsfysiolog , personlig trener osv. så liker du det ikke???!?!?!?!?!?

Alle uansett nåværende vekt hadde hatt godt av et slikt opplegg for å evnt. forebygge og læres seg sunne kost/treningsvaner - disse 4 har seriøst problemer og bør være sjeleglade for å være med på et slikt opplegg.

jeg skjønner ikke at du kan bli kvalm av dette opplegget som virker å være svært seriøst på meg.

Uten å være nedlatende, så har jeg en følelse av at trådstarter føler seg litt truffet.

Innlegget ditt var ellers veldig godt.

Skrevet

Helt enig med deg punkyB!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Rart hvor mye slankeprogram det er nå i januar på alle kanaler (det samme i blader også).

Det dummeste er når en gjeng syltynne personer sitter og diskuterer fedme; som om de vet hva som hjelper for tykke folk!

Hm, og tjukke folk vet hva som hjelper?

Skrevet

Uten å være nedlatende, så har jeg en følelse av at trådstarter føler seg litt truffet.

Innlegget ditt var ellers veldig godt.

Klart at vi som har noen kg for mye føler oss truffet. Men det hjelper IKKE at senete, beinete og skrukkete damer står og holder fram hodekål og pekefinger...... Omo noen skulle hjelpe, er det PaulMCKenna, fordi han IKKE har en nedlatende holdning, han har humor og han bruker den positivt. Han viser også stor innsikt og empati og har kloke resonnementer.

Skrevet

Hm, og tjukke folk vet hva som hjelper?

Mange tjukke vel hva som hjeper, men lykkes ikke så ofte likevel!

Gjest Princess Peach
Skrevet

Mange tjukke vel hva som hjeper, men lykkes ikke så ofte likevel!

Ja, men da har det vel ikke så mye med om man er tjukk eller tynn å gjøre om man vet hva som hjelper, da.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg så ikke programmet, men jeg forstår hva du mener.

Ofte kan det se ut som om ekspertene på tv har en fryktelig ovenpå og ned-holdning. De snakker til de overvektige som om de er små barn, smiler falskt mens de titter bort på den overvektige og rister på hue mens de holder en potetgullpose opp for å fortelle at "dette kan du ikke spise mer", de diller med dem når de forteller hva de tidligere har gjort feil, og kosemumser med hue på skakke mens de hever en illustrerende gulrot opp foran kameralinsa.

Ikke misforstå meg: Jeg er helt klar på at mange trenger hjelp, men ingen voksne mennesker trenger å behandles som femåringer. Det gjør noe med folks selvfølelse, og skal man ned 50 kilo er selvfølelse og selvtillit like viktig som de aktuelle rådene som gis.

Skrevet

Klart at vi som har noen kg for mye føler oss truffet. Men det hjelper IKKE at senete, beinete og skrukkete damer står og holder fram hodekål og pekefinger...... Omo noen skulle hjelpe, er det PaulMCKenna, fordi han IKKE har en nedlatende holdning, han har humor og han bruker den positivt. Han viser også stor innsikt og empati og har kloke resonnementer.

Enig i det. Paul er best!! Var de veldig skrukkete de damene? *fnis*

Skrevet

"Det dummeste er når en gjeng syltynne personer sitter og diskuterer fedme; som om de vet hva som hjelper for tykke folk!"

Det hadde sett enda rarere ut om en gjeng tykke personer, hadde diskutert og sagt hva som hjelper.

Skrevet

"Det dummeste er når en gjeng syltynne personer sitter og diskuterer fedme; som om de vet hva som hjelper for tykke folk!"

Det hadde sett enda rarere ut om en gjeng tykke personer, hadde diskutert og sagt hva som hjelper.

Hehe... :-)

"Jeg vet hva som hjelper, men jeg gjør det ikke."

Gjest Slankesister
Skrevet

NRK-programmet synes jeg var ganske vennlig lagt opp, og for meg som skal ned noen kilo så var det ok å se matbordene der bl.a.

Har sett programmene "du er hva du spiser", der synes jeg programlederen er direkte ufyselig, kjefter og smeller. Tjukke folk er ikke nødvendigvis dumme i hodet fordi om de ikke klarer å slanke seg.

Gjest skal følge programmet
Skrevet

Det var et kjempebra program og mye info som er nyttig å terpe på.

Selv skal jeg ned noen kilo og vil følge litt med på denne serien slik at jeg kan bli inspirert videre i ukene som kommer.

Det var ikke nedlatende oppførsel fra noen synes jeg.

Og for dem som reagerer negativt er jeg sikker på har for mye fett på kroppen eller dårlig kondis. Men de er mentalt ikke forberedt på slanking ennå, derfor blir det litt misunnelse og kvalme opplevelser av det hele.

Jeg ble personlig ekstra skremt for dette med at fysikken hadde så mye å si for hva kroppen oppfatter som alder. Og det er ikke rart at mange mennesker i dag dør før de er 65 år. Det er mye hjertesykdommer og det er mye som spiller inn både stress og kosthold og kondisjon. Så vi bør alle ta oss litt i nakken og se på våre egne vaner i hverdagen.

Jeg vil ihvertfall ikke være midt i livet og kroppen min 10-15 år eldre!!!

Skrevet

Dette er jo nettopp noe som det bør fokuseres på "den riktige måten".

Og således var dette programmet et godt eksempel på hvordan det kan/bør gjøres.

Eller synes du det er bedre at det bare fortsetter å utvikle seg den gale veien?

Skrevet

Jeg så ikke programmet, men jeg forstår hva du mener.

Ofte kan det se ut som om ekspertene på tv har en fryktelig ovenpå og ned-holdning. De snakker til de overvektige som om de er små barn, smiler falskt mens de titter bort på den overvektige og rister på hue mens de holder en potetgullpose opp for å fortelle at "dette kan du ikke spise mer", de diller med dem når de forteller hva de tidligere har gjort feil, og kosemumser med hue på skakke mens de hever en illustrerende gulrot opp foran kameralinsa.

Ikke misforstå meg: Jeg er helt klar på at mange trenger hjelp, men ingen voksne mennesker trenger å behandles som femåringer. Det gjør noe med folks selvfølelse, og skal man ned 50 kilo er selvfølelse og selvtillit like viktig som de aktuelle rådene som gis.

For det første kan jeg ikke skjønne at deltakerne ble behandlet nedlatende, for det andre er det ikke vektreduksjon som er hovedfokus i dette programmet - det er bedre form, "Bedre puls", som det heter. De testet oksygenopptaket på tredemølle og sammen med andre opplysninger kom de fram til deres fysiske alder.

Det ble ikke sagt et ord om hvor mye de veide.

Jeg synes også de hadde en hensynsfull måte å gi dem beskjeden om fysisk alder på: De sa ikke "du forkorter levetiden din med 20 år hvis du fortsetter som nå".

De sa: "Du ligger 20 år foran der du skal være."

Ja, og så er Jørgen Skavlan en kjekk mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...