Gå til innhold

Andre enn meg som ble kvalm av "Puls" (nrk)?

Gjest var i godt humør før jeg slo på tv'n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg ikke helt med deg her. Alle disse 4 er på god vei til å bli seriøst overvektige - mange år eldre biologisk enn den faktiske alder - de fleste av de hadde vel høyt kolestrol osv.

så får de tilbud om hjelp fra lege, ernæringsfysiolog , personlig trener osv. så liker du det ikke???!?!?!?!?!?

Alle uansett nåværende vekt hadde hatt godt av et slikt opplegg for å evnt. forebygge og læres seg sunne kost/treningsvaner - disse 4 har seriøst problemer og bør være sjeleglade for å være med på et slikt opplegg.

jeg skjønner ikke at du kan bli kvalm av dette opplegget som virker å være svært seriøst på meg.

Helt enig, gamle venn. Og vi må ikke oppfatte dette programopplegget som en slankekur.

Her handler det først og fremst om å komme i bedre form. Vektreduksjon er en del av dette for de som er overvektige, men det finnes også tynne folk som spiser usunt og beveger seg altfor lite.

Likevel forstår jeg at de som er inaktive og overvektige føler seg rimelig kjeppjagd i disse tider. Det blir som røykerne må ha følt det da Røykeloven kom: Man kan ikke åpne en avis, et blad eller skru på TVen uten at det kommer noe om kosthold og fedme.

ShitDiddelyDo
Skrevet

For det første kan jeg ikke skjønne at deltakerne ble behandlet nedlatende, for det andre er det ikke vektreduksjon som er hovedfokus i dette programmet - det er bedre form, "Bedre puls", som det heter. De testet oksygenopptaket på tredemølle og sammen med andre opplysninger kom de fram til deres fysiske alder.

Det ble ikke sagt et ord om hvor mye de veide.

Jeg synes også de hadde en hensynsfull måte å gi dem beskjeden om fysisk alder på: De sa ikke "du forkorter levetiden din med 20 år hvis du fortsetter som nå".

De sa: "Du ligger 20 år foran der du skal være."

Ja, og så er Jørgen Skavlan en kjekk mann.

Som skrevet: Jeg så ikke det aktuelle programmet.

Men jeg kikket på dette pr-kåte vesenet som løper rundt på tv3 og snakker om at folk er hva de spiser, og den damas oppførsel er noe av det mer motbydelige jeg har sett i denne sammenheng.

Det samme er tilfelle (nesten) hver eneste gang jeg ser eksperter gi råd til overvektige på skjermen.

Skrevet

Enig i det. Paul er best!! Var de veldig skrukkete de damene? *fnis*

Ja, veldig, og beinete. Ikke særlig fine spør du meg, men jeg kan jo bare vurdere ut fra et kvinneperspektiv :)

Gjest klumpedumpen
Skrevet

For det første kan jeg ikke skjønne at deltakerne ble behandlet nedlatende, for det andre er det ikke vektreduksjon som er hovedfokus i dette programmet - det er bedre form, "Bedre puls", som det heter. De testet oksygenopptaket på tredemølle og sammen med andre opplysninger kom de fram til deres fysiske alder.

Det ble ikke sagt et ord om hvor mye de veide.

Jeg synes også de hadde en hensynsfull måte å gi dem beskjeden om fysisk alder på: De sa ikke "du forkorter levetiden din med 20 år hvis du fortsetter som nå".

De sa: "Du ligger 20 år foran der du skal være."

Ja, og så er Jørgen Skavlan en kjekk mann.

Ikke akkurat motiverende framgangsmåte mener nå jeg.

Skrevet

Som skrevet: Jeg så ikke det aktuelle programmet.

Men jeg kikket på dette pr-kåte vesenet som løper rundt på tv3 og snakker om at folk er hva de spiser, og den damas oppførsel er noe av det mer motbydelige jeg har sett i denne sammenheng.

Det samme er tilfelle (nesten) hver eneste gang jeg ser eksperter gi råd til overvektige på skjermen.

Er det hun som roter i dritten til folk, bokstavelig talt?

Jeg er i så fall enig i at hun er litt nedlatende, men det som er det fine med det programmet er at de lager en masse gode og fantasifulle retter som samtidig er sunne.

Men å sammenligne det med opplegget i Puls er helt på trynet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Er det hun som roter i dritten til folk, bokstavelig talt?

Jeg er i så fall enig i at hun er litt nedlatende, men det som er det fine med det programmet er at de lager en masse gode og fantasifulle retter som samtidig er sunne.

Men å sammenligne det med opplegget i Puls er helt på trynet.

Det er en eller annen se-på-meeeeeijjj-kvinne som løper rundt og leker idiot mens hun behandler de overvektige som babyer.

Jeg har bare så vidt sett på søpla, må sies.

Nrk er generelt bedre i alt de gjør, så jeg tviler egentlig ikke på at folka i Puls gjør det mer fornuftig enn tv3, tv2, osv.

Skrevet

Ja, veldig, og beinete. Ikke særlig fine spør du meg, men jeg kan jo bare vurdere ut fra et kvinneperspektiv :)

"Men det hjelper IKKE at senete, beinete og skrukkete damer står og holder fram hodekål og pekefinger"

Og det var kanskje ikke så vanskelig å finne noen feil med dem? :)

Skrevet

"Men det hjelper IKKE at senete, beinete og skrukkete damer står og holder fram hodekål og pekefinger"

Og det var kanskje ikke så vanskelig å finne noen feil med dem? :)

Det må vel være like greit at andre finner feil ved dem når de gjør det samme, eller?

Skrevet

Det må vel være like greit at andre finner feil ved dem når de gjør det samme, eller?

Jeg så ikke programmet, men hvis dette gjelder et kosthold og lisvstilsendrings-program, må man nødvendigvis finne feilene.

Skrevet

Så bare innledningen, hvor disse folka kom inn i "boksedrakter" og publikum og programleder hoiet og jublet.

Ble for teit, så jeg svitsja..

Skrevet

Men hva er det egentlig som provoserer deg så fryktelig? Det kan da ikke være smilerynkene til Jorunn Sundgot Borgen? Du mener da ikke seriøst at det skal brukes strykjern på alle som slipper til på TV?

Og hva om ernæringsekspertene hadde vært feite, da kunne du jo innvendt at når de selv ikke klarer å følge rådene, hvilken virkning kan de da ha?

Noe ville vel ha blitt feil uansett?

Gjest Princess Peach
Skrevet

Men hva er det egentlig som provoserer deg så fryktelig? Det kan da ikke være smilerynkene til Jorunn Sundgot Borgen? Du mener da ikke seriøst at det skal brukes strykjern på alle som slipper til på TV?

Og hva om ernæringsekspertene hadde vært feite, da kunne du jo innvendt at når de selv ikke klarer å følge rådene, hvilken virkning kan de da ha?

Noe ville vel ha blitt feil uansett?

Joda! Strykejern må til. *fnis*

Gjest annlovinda
Skrevet

Synes dette var et bra program som fikk fram mye nyttig informasjon. Mye nyttig vi kommer til å følge hjemme.

Syntes også deltagerne fikk beskjeder på fine måter, syntes ikke det var noen ovenfra-ned-holdning til deltakerne.

Skrevet

Vet ikke.

Blir litt lei og synes det blir litt vel lettvint. De aller fleste også overvektige vet jo ofte mer om hva som er sunt kosthold og hva som trenges enn de fleste andre.

Har mer sansen for paul mckenna faktisk.Synes de oppførte seg på en grei måte.Ofte når overvektige debatteres i media blir det ofte fremstilt på flere måter. Det ene er at det å være overvektig ikke blir sett på som en sykdom men et negativt karaktertrekk . med formaninger om hva de skal spise og at de skal "skjerpe" seg etc. Men de er jo syke så det går ikke ann.Det er også mange som bare er overvektig fordi de er litt for glad i mat og vil ikke ha på seg at de har tvangsspising eller lignende.Dette ble rotete.Synes fokuset er ok og forståelig.Men synes det er svært lite gode programmer.D

For min del så liker jeg å se sånne programmer,de motiverer meg. Men har enda ikke funnet noen som har truffet meg helt da .Kansskje godeste drphil.Har lest boka hans og den handler mye om det mentale

Skrevet

Følte du deg truffet?

Jeg syns det var et bra program jeg. Men McKenna etterpå var enda bedre Det er virkelig topp! Masse gode råd og tips til hvordan man virkelig kan gjøre noe.

Jeg syns også at det altfor lenge har vært sånn at man ikke kan si noe om overvektighet osv, for tenk om noen blir såret osv. Men overvektighet er et reellt helseproblem, og det er på høy tid at dette blir tatt fatt i!

Du mener vel ikke at en overvektig person skal fortsette å trykke i seg masse usunn mat og ikke gidde å bevege seg for å bli i bedre form?

Det trengs fokus på helse og overvekt. det er altfor mange fete voksne, og økende også blant barn og unge. Det er en dårlig utvikling og det er BRA at det er mye fokus på dette.

Skrevet

Rart hvor mye slankeprogram det er nå i januar på alle kanaler (det samme i blader også).

Ja, vi får vel med oss et eller annet gullkort (kanskje fra Paul McKenna).

Det dummeste er når en gjeng syltynne personer sitter og diskuterer fedme; som om de vet hva som hjelper for tykke folk!

Det gir vel ikke så veldig mye troverdighet om tykke folk sitter og diskuterer hva som hjelper da...

Skrevet

Klart at vi som har noen kg for mye føler oss truffet. Men det hjelper IKKE at senete, beinete og skrukkete damer står og holder fram hodekål og pekefinger...... Omo noen skulle hjelpe, er det PaulMCKenna, fordi han IKKE har en nedlatende holdning, han har humor og han bruker den positivt. Han viser også stor innsikt og empati og har kloke resonnementer.

Enig i at McKenna var best ja. :-)

Men de damene var da ikke skrukkete og benete, de så da ganske normale ut.?

Skrevet

Det gir vel ikke så veldig mye troverdighet om tykke folk sitter og diskuterer hva som hjelper da...

Hjelper å høre om tykke folk som har gått ned.Og som vet hvordan det er å slite med vektproblemer og overspising

Jeg har en bror som synes det er såååå enkelt å holde seg unna snop og godteri.Og ikke forstår hvordan det er å virkelig være glad i mat og å ha problemer med overspising.

Enkelte at disse ekspertene vet nok veldig mye om hva som er lurt og spise og slikt.Det vet faktisk jeg også.Men hvorfor velger man sjokolade isteden.Er det kun et viljestyrke problem og man trenger å strekkes opp bare?

Skrevet

Hjelper å høre om tykke folk som har gått ned.Og som vet hvordan det er å slite med vektproblemer og overspising

Jeg har en bror som synes det er såååå enkelt å holde seg unna snop og godteri.Og ikke forstår hvordan det er å virkelig være glad i mat og å ha problemer med overspising.

Enkelte at disse ekspertene vet nok veldig mye om hva som er lurt og spise og slikt.Det vet faktisk jeg også.Men hvorfor velger man sjokolade isteden.Er det kun et viljestyrke problem og man trenger å strekkes opp bare?

Men om det er tykke folk som har gått ned, så er de jo ikke tykke lenger. Og da er jeg enig i at det hjelper ja. :-)

Forøvrig syns jeg altså McKenna sitt program var supert, her får man konkrete tips uten å følge en slankekur eller noe sånt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...