Gå til innhold

Er det for mye kos på norske skoler i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest praksisstudent på ungdomskole
Skrevet

Eller har vi noe å lære av andre lands skolesystemer.

Jeg har naboer som har flyttet til utlandet for en treårsperiode. Ungene går på internasjonale/amerikanske skoler. Ut fra de tilbakemeldingen jeg har hørt, så har skolestarten vært et sjokk for dem. De ligger langt bak de andre elevene, spesielt i matematikk og naturfag. Skolen setter langt større krav til disiplin og skolearbeid. Det forventes at elevene jobber med skolearbeid i tre timer hver dag hjemme. Den yngste som ikke har gått på norsk skole, gleder seg fælt til å flytte hjem da hun har hørt rykter om slaraffenlivet som venter henne her.

Jeg har vært i praksis på en ungdomskole i seks uker. Jeg tviler ikke på at det sosiale miljøet er bra. Men jeg lurer på hvordan de skal følge opp det faglige, når de har utedager to ganger i måneden. Dager hvor de er på skitur.

Ellers så er det tverrfaglige prosjektdager hvor elevene sitter i gruppe og skriver om et emne som de skal fremføre om seks uker. har ikke inntrykk av at det faglige utbyttet er så stort.

Inntrykket etter seks ukers praksis er at dette var en koselig skole.

Men lærer elevene for lite?. Og lærer de det de skal lære?.

Gjest rart perspektiv til lærerstudent å være
Skrevet

Det er vel litt pedagogikk også, får jeg håpe, og ikke bare kos.

Litt kos må det jo også være. En første klassing motiveres ikke av fag alene.

Jeg forstår ikke hva du mener med "en koslig skole". Og skjønner ikke at det har noe med skoleverket eller den nye Norske læreplan å gjøre overhodet.

Gjest praksisstudent på ungdomskole
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener med "en koslig skole". Og skjønner ikke at det har noe med skoleverket eller den nye Norske læreplan å gjøre overhodet.

til din orientering så er jeg ingen lærerstudent;).Det er når kosen går på bekostning av læringen at det er bekymringsfullt.

Skrevet

Tror at man trenger mer disiplin i skolen og lære barna at det er tilfredstillende å streve (jobbe) streve mot noe og oppnå noe. Man skal ikke være redd for å stille krav hverken til det sosiale ELLER det faglige.

Skrevet

Sånn var der her også. Ungdommene fikk ballsjokk og bakoversveis over arbeidstempo og -mengde.

Det er en selvfølge at det skal arbeides hjemme.

Det måtte en tilvenningsperiode til, både for ungene og for foreldrene. Nordmenn har som kjent en tendens til å vite best, så noe satte seg fore å forandre på dette.

Haha! Nordmenn har også en lei tendens til å drite seg ut i internasjonale sammenhenger.

Her lærer barnehagene ABC fra 3 års alder + to språk, engelsk og det lokale. Det hele er ikke så veldig alvorlig, men det får med seg en del.

99% fikset dette lett, den siste prosenten var mest opptatt av å klage. Det var ungene til de foreldrene som også mente at dette systemet var forferdelig. Ikke helt uventet.

Norge er veldig koselig, som du sier. Lekser over helga? Giiiiid, såntno kan vi da ikke ha!

Eller kan vi?

Skrevet

Det er vel det samme hva man jobber med eller studerer, det å undres kan ikke gjøre noe galere enn det er. Det er viktig å sette spørsmålstegn ved skolen vår, for det står vel ikke BARE bra til der. Klart små 6 åringer trenger kos også, men det bør vel begrenses oppover klassetrinnene.

Skrevet

Jeg tror absolutt at den norske skolen er for "snill". Det er veldig stort fokus på det sosiale, og på at ingen skal falle utenom. Vel og bra, men det faglige blir det dårligere og dårligere med.

Før var det å ha en norsk artium et gratispass til omtrent alle utenlandske universiteter. Slik er det absolutt ikke nå. Nå kreves det gjerne flere tester og ekstrakurs for å komme inn.

Jeg tror ikke nødvendigvis at kadaverdisiplin er det som er det beste. Men jeg tror den norske skolen må skjerpe seg skal vi ikke falle alt for langt bak faglig.

Også må jeg bare få legge til at elevene i ungdomsskolen, og tildels på videregående lærer ikke selvstudier. Noe som medfører at overgangen til universitet og høyskoler blir vanskeligere. (Men så har også universitetene og høyskolene satset på mer gruppeoppgaver og mindre selvstudier også da...) Men er det ikke godt å kunne tilegne seg kunnskap på egenhånd da?

Skrevet

Jeg tror absolutt at den norske skolen er for "snill". Det er veldig stort fokus på det sosiale, og på at ingen skal falle utenom. Vel og bra, men det faglige blir det dårligere og dårligere med.

Før var det å ha en norsk artium et gratispass til omtrent alle utenlandske universiteter. Slik er det absolutt ikke nå. Nå kreves det gjerne flere tester og ekstrakurs for å komme inn.

Jeg tror ikke nødvendigvis at kadaverdisiplin er det som er det beste. Men jeg tror den norske skolen må skjerpe seg skal vi ikke falle alt for langt bak faglig.

Også må jeg bare få legge til at elevene i ungdomsskolen, og tildels på videregående lærer ikke selvstudier. Noe som medfører at overgangen til universitet og høyskoler blir vanskeligere. (Men så har også universitetene og høyskolene satset på mer gruppeoppgaver og mindre selvstudier også da...) Men er det ikke godt å kunne tilegne seg kunnskap på egenhånd da?

Så lærer ikke de på høyskoler og universitetene (bortsett fra helse -og sosialfaglige) så mye om det virkelige arbeidslivet heller. Det er litt dumt når det er på 1000 talls studenter som uteksamineres hvert år. ;-/

Skrevet

Så lærer ikke de på høyskoler og universitetene (bortsett fra helse -og sosialfaglige) så mye om det virkelige arbeidslivet heller. Det er litt dumt når det er på 1000 talls studenter som uteksamineres hvert år. ;-/

Nettopp.

Det er heller få arbeidsplasser der man stort sett jobber i grupper.

Skrevet

Man har vel fortsatt prøver på ungdomsskolen, eller...? Broren min som går i 8. klasse har i alle fall det. Det er jo også en form for selvstudium.

Ellers veldig enig i det du sier. Man har ikke vondt av å lære å samarbeide, men det er faktisk mye vanskeligere å lære å jobbe ordentlig på egenhånd. For ikke å snakke om at gruppearbeide på skolen (snakker av erfaring -jeg var i det første kullet etter reform-gruppearbeide); typisk hvis læreren setter sammen gruppene, så havner all jobben på en eller to flittige elever som må gjøre alle de andres arbeide for å få en god karakter.

Skrevet

En undersøkelse gjort nylig viser at norske elever trives best på skolen, men presterer dårligst.

Kanskje det ligger noe i at folk må presses litt for å yte bedre ?

Rullegardinnen
Skrevet

Ja, vi er altfor opptatt av at elevene skal trives sosialt og dermed glemmer vi det faglige.

Skrevet

Man har vel fortsatt prøver på ungdomsskolen, eller...? Broren min som går i 8. klasse har i alle fall det. Det er jo også en form for selvstudium.

Ellers veldig enig i det du sier. Man har ikke vondt av å lære å samarbeide, men det er faktisk mye vanskeligere å lære å jobbe ordentlig på egenhånd. For ikke å snakke om at gruppearbeide på skolen (snakker av erfaring -jeg var i det første kullet etter reform-gruppearbeide); typisk hvis læreren setter sammen gruppene, så havner all jobben på en eller to flittige elever som må gjøre alle de andres arbeide for å få en god karakter.

Joda, prøver har de vel fremdeles. Men jeg vet at i alle fall på noen videregående er det færre prøver og flere "prosjektoppgaver".

Jeg mener også det er viktig å lære å samarbeide. Gruppearbeide er også en kjempefin ting.

Men, det må ikke gå på bekostning av det å lære seg å arbeide selv.

Og du har så rett, så rett når det kommer til gruppearbeide. Det er som regel 1-2 som gjør det meste av jobben mens de andre slakker og flyter på de andres innsats.

Merkelig at ikke "forståsegpåerene" ser dette???

Skrevet

Læreplanen er malen for hva elevene skal lære, og lærerne/skolebøkene er blitt justert etter "kunnskapsløftet".

I går satt 1. klassingen min og skrev setninger, leste ei bok og hadde en A4-side i lese lekse. + at vi gjorde lit ekstra matematikk

Barna får nå mye lekser og læring etter hvilket nivå de er på (igjen etter ny læreplan: Kunnskapsløftet).

petter smart
Skrevet

Joda, prøver har de vel fremdeles. Men jeg vet at i alle fall på noen videregående er det færre prøver og flere "prosjektoppgaver".

Jeg mener også det er viktig å lære å samarbeide. Gruppearbeide er også en kjempefin ting.

Men, det må ikke gå på bekostning av det å lære seg å arbeide selv.

Og du har så rett, så rett når det kommer til gruppearbeide. Det er som regel 1-2 som gjør det meste av jobben mens de andre slakker og flyter på de andres innsats.

Merkelig at ikke "forståsegpåerene" ser dette???

Det er jo slik i arbeidslivet også, at noen gjør mesteparten av jobben, mens andre flyter på de flinke. Kanskje like greit å venne seg til det på skolen?

Problemet er at alle på en gruppe får samme karakter. En burde fulgt opp gruppene bedre og sett hvem som gjorde hva, hvor flinke de ulike var til å samarbeide osv. Og så gitt individuelle karakterer.

petter smart
Skrevet

Det pussige er at nesten alle i Norge er enige i at norske elever lærer for lite. Alle tester viser at norske elever er vesentlig dårligere enn i land vi kan sammenligne oss med. Politikerne mener også noe er galt.

Likevel skjer ingenting? Hvorfor ikke?

Skrevet

Det er jo slik i arbeidslivet også, at noen gjør mesteparten av jobben, mens andre flyter på de flinke. Kanskje like greit å venne seg til det på skolen?

Problemet er at alle på en gruppe får samme karakter. En burde fulgt opp gruppene bedre og sett hvem som gjorde hva, hvor flinke de ulike var til å samarbeide osv. Og så gitt individuelle karakterer.

Tjo, men blir det så lett for læreren da?

Er det ikke like greit at man har gruppearbeid en gang i blant, og at man så jobber selvstendig mesteparten av tiden?

Og med selvstendig så mener jeg at man ikke har gruppeoppgaver, men at man selvsagt kan hjelpe hverandre om det trengs.

Skrevet

Alt for mye kos, alt for lite læring og minimalt med disiplin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...