Gå til innhold

gravsted

Anbefalte innlegg

Gjest nøttis
Skrevet

sikkert ingen som har greie på det,men jeg prøver alikavell.

jeg satt forleden og tenkte på familiegravsted..

altså hvor familier blir begravet sammen i en inngjerding el

var på mine besteforeldres grav og da er det ikke uvanelig at en ser på andres graver..også disse inngjerte familie gravene som enten har mur,hekk eller gjerde rundt seg med evt en stor stein med inngraveringer.

noen som vet hva som skal til for å få en slik plass?

og hva koster dette?

og når jeg nevner dette..

koster det noe å ha en helt vanlig grav?

og hvor lenge eksisterer den?

en liten ful sa at en ligger der bare i 25år,men dette er vel forskjellig fra sted til sted

Skrevet

En grav koster ikke noe de første 20 årene. Etter det blir den slettet hvis man ikke ønsker å beholde den, men det koster da penger.

Skrevet

Virker på meg som om en gravlund er veldig i tiden. Da trenger ingen å ha dårlig samvittighet for at de ikke kommer og planter blomster etc.

Meg kan de gjerne strø på havet. Synes det er en flott tanke. Da kan man bare sende et te-lys avgårde på en planke f.eks om man vil minnes. Men vil egentlig ikke kremeres da, så det kan bli vanskelig ;)

Skrevet

Eg veit ikkje om dette er lokale vedtekter kun for vår kommune, eller om det er standard for heile landet, men slik det er her, er ei grav freda i 20 år etter at ho vart tatt i bruk, kan ikkje slettast og brukast om igjen før det har gått så lang tid. Festetida er på 10 år. Vidare, "Når kistegrav tas bruk er det anledning til å feste en grav ved siden av og etter søknad til kirkelig fellesråd for en ekstra grav i tillegg når behovet tilsier det. Disse gravene utgjør da et gravsted.

Ved bruk av urnegrav kan det ikke festes grav ved siden av. Når festetida er ute kan gravstedet festes for nye 10 år. Når det er gått 60 år etter siste gravlegging, kan festet ikke fornyes uten etter spesielt samtykke fra kirkelig fellesråd. I god tid før festetida er ute skal festeren varsles, Er festet ikke blitt fornyet innen 6 måneder etter forfall, faller gravstedet tilbake til kirkegården.

Dersom den ansvarliges eller festerens samtykke til bruk av grav ikke kan innhentes, kan kirkelig fellesråd ta avgjørelse om gravlegging. Fester plikter å melde adresseforandring."

Kva festeavgifta er på, veit eg ikkje, ei heller om den er eins for heile landet.

Om du går til http://www.kirken.no/ og søker opp din menighet, kan du kanskje finne lenke også til kirkelig fellesråd der du høyrer til (det var den vegen eg gikk), men eg skal ikkje seie at du ikkje kan finne det også via kommunen sine sider, dei har jo mykje med kvarandre å gjere reint praktisk.

Gjest Signert
Skrevet

Familiegravsteder har man (så vidt jeg vet) sluttet med. Er rimelig sikker på det, faktisk. Tror det har med plassmangel å gjøre. Det er mer "effektivt" å "spre" en familie utover en gravlund enn å sette av plass til hele horven på ett sted.

Skrevet

Tror ikke det har noe med plassmangel jeg, heller det at folk aldri besøker de..

Fikk selv opplyst at foreldrene mine skal få spredd asken sin over fjellet, si slipper å ha noen grav å gå til. Vi bor i 3 ender av landet da, men alikvel!

De måtte iallefall søke om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...