Gå til innhold

Studier og dårlig selvfølelse

Anbefalte innlegg

Gjest lime_peach
Skrevet

Er midt i en 4-årig utdanning. 1.året er OK. 2.året strøyk jeg i 2 av 4 fag. 3 året vet jeg ikke ennå.

Ut i fra karakterene og stryk'ene, føler jeg meg helt håpløs. Er det virkelig ingenting jeg får til bra? Hadde jeg fått den karakteren jeg forventer etter all jobbinga, hadde jeg vært fornøyd. Men nå ser det svart ut.

Jeg har prøvd psykologistudier, allmennlærerstudier, sosiologistudier og engelsk. Hvordan skal jeg kunne fortsette når det ikke går bra? Uten fullført utdanning må jeg se meg etter jobb som kassadame eller noe sånt, og det har jeg prøvd før og det gikk på helsa løs, så mye mistrivdes jeg.

Noen flere som har det sånn?

Gjest lykke til
Skrevet

Fullfør et av studiene dine. Jobb godt og sett av tid til lesing.

Gjest lime_peach
Skrevet

Fullfør et av studiene dine. Jobb godt og sett av tid til lesing.

Vil mer enn noe annet fullføre studier, liker ikke å ha ting uavslutta bak meg.

Jeg er hjemmeværende fjernstudent, så jeg har ingenting annet å gjøre om dagene enn å lese. Så jeg har lest mye og intesivt, likevel går det ikke bra. Så jeg lurer på om studier er for avansert for meg, at jeg rett og slett ikke er smart nok til sånt.

Gjest ....................................223232
Skrevet

Jeg er hjemmeværende fjernstudent, så jeg har ingenting annet å gjøre om dagene enn å lese. Så jeg har lest mye og intesivt, likevel går det ikke bra. Så jeg lurer på om studier er for avansert for meg, at jeg rett og slett ikke er smart nok til sånt.

Kanskje du burde trene mer på eksamensoppgaver.Få tilbakemelding på hva du gjør feil.Jeg studerer på vanlig høyskole og vi har mye innlevering og skrivekurs etc hvor vi får tilbakemeldinger og lærer hva som kreves til eksamen.

Skrevet

Kanskje du burde droppe fjernstudiene og begynne på "vanlig" skole? Det er gjerne litt lettere når man har medstudenter og kan motivere hverandre, og lettere å følge med hvis man kan gå på foredrag/klasseundervisning så man ikke skal lese alt selv.

Skrevet

Har de studiene du har tatt tverrfaglige eksamener, eller flere deleksamener, dvs. avsluttende for hvert fag?

Om du har bestått eksamener som er avsluttende for hvert fag, så kan du henvende deg til en studieveileder på en høgskole og spørre om noen av disse fagene kan være relevant for en bacheleor de har der. Det er i dag flere høgskoler som har tilbud om fri bacheleor, dvs. at du kan sette den sammen av fag du har bestått på forskjellige studieretninger.

På denne måten er det ikke sikkert at de eksamener du har bestått er helt bortkastet, og du kan jobbe videre mot en ferdig bacheleor.

Jeg tror også, som en før her har svart at det hadde vært bedre å studere på vanlig skole, enn bare på fjernundervisning. En får en del tips underveis om en er på forelesninger og jobber litt i grupper.

Lykke til, og ikke gi opp.:)

Gjest Aviaana
Skrevet

Kanskje du burde droppe fjernstudiene og begynne på "vanlig" skole? Det er gjerne litt lettere når man har medstudenter og kan motivere hverandre, og lettere å følge med hvis man kan gå på foredrag/klasseundervisning så man ikke skal lese alt selv.

Er helt enig i hva Sofline sier. Fjernstudier er noe annet enn fysiske studier. blant annet vil en motiveres av medelever i mye større grad. Bare det å komme seg ut, for så å lese gjør noe med en.

du kan også få nytte av å gå på et kurs om studieteknikker. Jeg fikk selv mange tips om hvordan jeg kunne studere og huske ting.

sammfunnskritiker
Skrevet

Hei.

Jeg kjenner meg delvis igjen. Ikke i form av antall stryk og manglende prestasjoner. For min del, dreide seg om manglende motivasjon til å gjøre/fullføre. Jeg tror det dreier seg om at du ratt ikke har funnet noe du virkelig brenner for. Har du ingen hobby/fritidsinteresser du kan ta utgangspunkt i? Da tror jeg utdanningen og studiene hadde gått lettere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...