Gå til innhold

120.000 til nye mødre

Anbefalte innlegg

Gjest mommsen
Skrevet

Ja nå går de over alle støvleskaft, hold KrF unna regjeringsposisjon - makan til sprøyt.

Skrevet

Blir populært for de som fra før produserer mange barn, tror jeg. Syns ikke engangsstønaden bør utbetales som engangsutbetaling. Bør kanskje ha en ytelse som utbetales månedlig som en kan leve av for de som ikke har opptjent fødselspenger. Kanskje behovsprøvd ut fra mannens inntekt?

Folk flest er fornuftige når det gjelder å få barn i forhold til utdanning og jobbsituasjon. Tror ikke folk går mann av huse for å få barn før de har tatt utdanning og fått jobb selv om det er stønader som gjør det mulig. Er nok andre faktorer som spiller inn. Virker som førstegangsfødende bare blir eldre og eldre.

Skrevet

På tide å flytte tilbake til Norge hvis dette slår igjennom. I Danmark er det ikke noe som heter engangsstønad.

Jeg mener også nei. Man skal ikke få barn for pengenes skyld. Og det stemmer ikke at det ikke finnes økonomiske ordninger for studenter som får barn. De kan få hele studielånet som stipend i 10 måneder, og kan ha permisjon i denne perioden da man har krav på å få utvidet støtteperioden hvis man får barn.

30 000 kr i engangsstønad bør være nok til utstyrsinnkjøp.

Gjest glamoor
Skrevet

helt sykt! Det er da viktigere at det er et obligatorisk foreldre kurs! Mange som får barn burde aldri ha hatt det... og hva skjer når man får penger..jo mange vil spekulere i dette. Tror ikke på at økonomi er grunnen til disse abort tallene... vi vil være unge lenger og ha barn senere i livet... Dessuten er mange uten fast partner og bor hjemme hos foreldene til de er 30 pga. utdannelse og dyre boliger.

Hvorfor kan de ikke heller gi gratis p-piller, legesjekk og barnehageplass? Eller er motivet heller det at KRF er redd for at den norske rasen skal dø ut????? hmm.. lurer litt..

Skrevet

helt sykt! Det er da viktigere at det er et obligatorisk foreldre kurs! Mange som får barn burde aldri ha hatt det... og hva skjer når man får penger..jo mange vil spekulere i dette. Tror ikke på at økonomi er grunnen til disse abort tallene... vi vil være unge lenger og ha barn senere i livet... Dessuten er mange uten fast partner og bor hjemme hos foreldene til de er 30 pga. utdannelse og dyre boliger.

Hvorfor kan de ikke heller gi gratis p-piller, legesjekk og barnehageplass? Eller er motivet heller det at KRF er redd for at den norske rasen skal dø ut????? hmm.. lurer litt..

Legesjekker er allerede gratis. Barnehageplasser er også gratis (for studenter hvis de ikke har noen inntekt), eller i alle fall nesten gratis; jeg husker ikke helt.

P-piller er en såpass lav utgift at det neppe ville være flere som brukte det om man gjorde det gratis for alle (det er gratis hvis man er under 20 år).

Skrevet

Og foreldrekurs ville neppe tiltrekke dem som virkelig trenger det.

Mrs. Wallace
Skrevet

Blir populært for de som fra før produserer mange barn, tror jeg. Syns ikke engangsstønaden bør utbetales som engangsutbetaling. Bør kanskje ha en ytelse som utbetales månedlig som en kan leve av for de som ikke har opptjent fødselspenger. Kanskje behovsprøvd ut fra mannens inntekt?

Folk flest er fornuftige når det gjelder å få barn i forhold til utdanning og jobbsituasjon. Tror ikke folk går mann av huse for å få barn før de har tatt utdanning og fått jobb selv om det er stønader som gjør det mulig. Er nok andre faktorer som spiller inn. Virker som førstegangsfødende bare blir eldre og eldre.

"Blir populært for de som fra før produserer mange barn, tror jeg."

Nå var forslaget bare tiltenkt førstegangsfødende, da. Så det vil ikke ha noe å si for folk som allerede har barn.

Dårlig forslag er det uansett, men rett skal være rett. :o)

Skrevet

"Blir populært for de som fra før produserer mange barn, tror jeg."

Nå var forslaget bare tiltenkt førstegangsfødende, da. Så det vil ikke ha noe å si for folk som allerede har barn.

Dårlig forslag er det uansett, men rett skal være rett. :o)

Er det bare førstegangsfødende som får engangsstønad? Jeg trodde det var til alle mødre som ikke hadde krav på fødselspenger.

Skrevet

Er det bare førstegangsfødende som får engangsstønad? Jeg trodde det var til alle mødre som ikke hadde krav på fødselspenger.

Alle med liten/ingen inntekt får engangsbeløp i dag.

Gjest Abu_laban
Skrevet

Blir så oppgitt over all de som latterligjør KRF for deres anti abort holdning.

Det er etisks vanskelig å komplekse spørsmål ,stamcelle forskning, abort,aktiv dødshjelp etc. Det er ikke alle som klarer å se på det like pragmatisk som oss andre. De mener abort er galt og vil derfor oppmuntre med økonomiske incentiver og rådgivning etc. Er det så utrolig galt?

Forøvrig er de nåværende støtteordningene rimelig gode i norge alleredet.Men muligheten for kvinnen å ville adoptere bort barnet burde bli større. Jeg kjenner enn som har vært forstermor. Både hun og moren til fosterbarnet har ønsket å fullføre en adopsjon men det er vanskelig å få til.

Jeg er forøvrig for abort men jeg ser på det pragmatisks. Etisk blir det for vanskelig å diskutere synes jeg. Hvorfor er det greit å abortere et foster på 3 måneder.Men ikke på 5. Er det grensen på når det er liv eller når barnet kan føle smerte?

Mrs. Wallace
Skrevet

Neida, den vanlige engangsstønaden er ikke bare for førstegangsfødende.

Men Krfs forslag om 120.000 er bare myntet på førstegangsfødende.

Mrs. Wallace
Skrevet

Blir så oppgitt over all de som latterligjør KRF for deres anti abort holdning.

Det er etisks vanskelig å komplekse spørsmål ,stamcelle forskning, abort,aktiv dødshjelp etc. Det er ikke alle som klarer å se på det like pragmatisk som oss andre. De mener abort er galt og vil derfor oppmuntre med økonomiske incentiver og rådgivning etc. Er det så utrolig galt?

Forøvrig er de nåværende støtteordningene rimelig gode i norge alleredet.Men muligheten for kvinnen å ville adoptere bort barnet burde bli større. Jeg kjenner enn som har vært forstermor. Både hun og moren til fosterbarnet har ønsket å fullføre en adopsjon men det er vanskelig å få til.

Jeg er forøvrig for abort men jeg ser på det pragmatisks. Etisk blir det for vanskelig å diskutere synes jeg. Hvorfor er det greit å abortere et foster på 3 måneder.Men ikke på 5. Er det grensen på når det er liv eller når barnet kan føle smerte?

"Men muligheten for kvinnen å ville adoptere bort barnet burde bli større."

Det er da fullt mulig å adoptere bort barn i Norge i dag.

Gjest polkana
Skrevet

Blir skremt når jeg leser dette, virkelig skremt.

Skrevet

Neida, den vanlige engangsstønaden er ikke bare for førstegangsfødende.

Men Krfs forslag om 120.000 er bare myntet på førstegangsfødende.

OK. Er den for alle mødre, eller bare dem uten inntekt? Og skal man være under en viss alder?

Skrevet

"Men muligheten for kvinnen å ville adoptere bort barnet burde bli større."

Det er da fullt mulig å adoptere bort barn i Norge i dag.

Jo, men det er faktisk svært vanskelig fordi det presses på den biologiske moren for at hun skal beholde barnet sitt.

Mrs. Wallace
Skrevet

OK. Er den for alle mødre, eller bare dem uten inntekt? Og skal man være under en viss alder?

Jeg vet ikke mer enn det som står i artikkelen, er ingen Krf-politiker. :o)

matildes mor
Skrevet

Ærlig talt!! Er det mulig å komme på noe sånt? og ikke minst-klarer de å få gjenomslag for noe slikt?

Sikkert...det er jo ikke så mye annet å bruke pengene på liksom....

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg synes ikke det er den beste målgruppen for denne ordningen.

De som er studenter har allerede ganske gode støtteordninger, disse kan med fordel forbedres, særlig for fedrene, men også for studenmødrene.

De som er i jobb har gode støtteordninger.

Så da gjenstår unge kvinner uten jobb eller studier, og jeg synes ikke det er her man skal sette inn ressursene for at de skal føde flere barn (før de er i gang med studier eller jobb).

Jeg synes man skal få ned aborttallene, men heller ved å foreygge uønskede svangerskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...