Gå til innhold

Tabuområde - selvmord/personlig tragedie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er bra at selvmord ikke er materie for media. Ser i mange lokalaviser skrives det om helt trivielle saker. Hvordan skulle avisene lokalt og nasjonalt ha dekket saker som angår selvmord? Jeg tror ikke media er stedet verken å publisere, debatere eller skape åpenhet omkring tema på.

Erfaringsmessig vet jeg at hjelpeapparatet lokalt er FLINKE til å være åpen, skape debatt og er åpen for spørsmål og undring rundt tema. Jeg tror egentlig det er det som blir riktig arena for en slik debatt.

"Erfaringsmessig vet jeg at hjelpeapparatet lokalt er FLINKE til å være åpen, skape debatt og er åpen for spørsmål og undring rundt tema. Jeg tror egentlig det er det som blir riktig arena for en slik debatt. "

Her er det vel et stort forbedringspotensiale vil jeg tro. Man burde ha et sted man kan gå og få hjelp når man vurderer selvmord - og de som er pårørende/berørt bør ha et sted å gå. Vet ikke egentlig hvordan dette foregår/fungerer i dag dog.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Du skriver: "Tar man selvmord har man psykiske problemer - dvs. en diagnose , fastsatt eller ikke."

Hva er det for slags rør?"

Henviser til svaret i siste avsnitt.

"Er det en psykisk diagnose hvis man mistrives så enormt i livet at man ikke lenger har lyst til å være her?

I dette tilfellet snakker vi for øvrig om et reelt valg, og noe som eventuelt kan respekteres."

Da mener du altså man skal respektere at man tar selvmord ?? Ref. det andre svaret ditt her.

"Men du avskriver alle som tar selvmord som psyke, og forventer likevel at deres valg, altså valget til noen du allerede har avskrevet som psykisk ustabile, skal respekteres."

???

Jeg har ikke 'avskrevet' noen som psykisk ustabile - det er dine ord. Jeg skriver at det er mang med en psykisk lidelse (=sykdom) som tar selvmord.

"Å påstå at alle som tar selvmord er psykisk syke er like forenkla som å si at alle som begår drap er psykisk syke, noe som naturligvis ikke er tilfelle."

I artikkelen NeaNoor linker til anslår de tallet på de som tar selvmord med psykisk lidelse til å være 90%.

"Da mener du altså man skal respektere at man tar selvmord ?? Ref. det andre svaret ditt her."

Det _kan_.

De tar i så fall et reelt valg hvis de er mentalt friske.

Det gjør ikke en psykisk ustabil person som muligens ikke er herre over egne valg.

"Jeg har ikke 'avskrevet' noen som psykisk ustabile - det er dine ord. Jeg skriver at det er mang med en psykisk lidelse (=sykdom) som tar selvmord."

Nei. Det er dine ord.

Du skrev:

"Tar man selvmord har man psykiske problemer - dvs. en diagnose , fastsatt eller ikke."

Men du skriver under at det å ta sitt eget liv er egoistisk.

Hvordan kan du i det hele tatt tilskrive psykisk syke mennesker, og du skriver selv at de er psykisk syke, såpass årvåkenhet at du kaller dem egoister?

Skrevet

Det er stor forskjell på at mange som tar selvmord har en psykisk lidelse, og at alle har det, slik du skrev.

Jeg kan godt moderere den uttalelsen min - da jeg ikke har fullt belegg for å si alle.

sammfunnskritiker
Skrevet

"Erfaringsmessig vet jeg at hjelpeapparatet lokalt er FLINKE til å være åpen, skape debatt og er åpen for spørsmål og undring rundt tema. Jeg tror egentlig det er det som blir riktig arena for en slik debatt. "

Her er det vel et stort forbedringspotensiale vil jeg tro. Man burde ha et sted man kan gå og få hjelp når man vurderer selvmord - og de som er pårørende/berørt bør ha et sted å gå. Vet ikke egentlig hvordan dette foregår/fungerer i dag dog.

Psykiatritjenestene kommunalt er nok så som så. Men kriseteamene/ ungdomshelsetjenesten med selvmord/ulykker/dødsfall som sitt ansvarsområde syns jeg er godt skolerte. For å si det slik, er de VELDIG åpne på spørsmål og svar- og jeg har ikke sett smitteeffekten som er blitt nevnt.

Skrevet

"Da mener du altså man skal respektere at man tar selvmord ?? Ref. det andre svaret ditt her."

Det _kan_.

De tar i så fall et reelt valg hvis de er mentalt friske.

Det gjør ikke en psykisk ustabil person som muligens ikke er herre over egne valg.

"Jeg har ikke 'avskrevet' noen som psykisk ustabile - det er dine ord. Jeg skriver at det er mang med en psykisk lidelse (=sykdom) som tar selvmord."

Nei. Det er dine ord.

Du skrev:

"Tar man selvmord har man psykiske problemer - dvs. en diagnose , fastsatt eller ikke."

Men du skriver under at det å ta sitt eget liv er egoistisk.

Hvordan kan du i det hele tatt tilskrive psykisk syke mennesker, og du skriver selv at de er psykisk syke, såpass årvåkenhet at du kaller dem egoister?

"Men du skriver under at det å ta sitt eget liv er egoistisk.

Hvordan kan du i det hele tatt tilskrive psykisk syke mennesker, og du skriver selv at de er psykisk syke, såpass årvåkenhet at du kaller dem egoister?"

Min personige mening er at det er en egoistisk handling fordi det påvirker de pårørende m.m veldig negativt. Så er det en handling man bør respektere fordi det er psykiske lidelser med i bildet.

Skrevet

Psykiatritjenestene kommunalt er nok så som så. Men kriseteamene/ ungdomshelsetjenesten med selvmord/ulykker/dødsfall som sitt ansvarsområde syns jeg er godt skolerte. For å si det slik, er de VELDIG åpne på spørsmål og svar- og jeg har ikke sett smitteeffekten som er blitt nevnt.

Her vil jeg vel tro at mediebør være forsiktige mtp. smitteeffekt fordi de når fram til flere. De som jobber i støtteapparatet når vel i hovedsak de som henvender seg til dem for å få hjelp - eller kommet i kontakt med de på andre måter.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Men du skriver under at det å ta sitt eget liv er egoistisk.

Hvordan kan du i det hele tatt tilskrive psykisk syke mennesker, og du skriver selv at de er psykisk syke, såpass årvåkenhet at du kaller dem egoister?"

Min personige mening er at det er en egoistisk handling fordi det påvirker de pårørende m.m veldig negativt. Så er det en handling man bør respektere fordi det er psykiske lidelser med i bildet.

"Min personige mening er at det er en egoistisk handling fordi det påvirker de pårørende m.m veldig negativt. Så er det en handling man bør respektere fordi det er psykiske lidelser med i bildet."

Så selv om personen ikke er i stand til å gjøre rede for sin handling, mener du det er egoistisk?

Og fordi personen ikke er i stand til å ta klare valg, bør handlingen respekteres?

Det skal godt gjøres å forstå logikken din her.

Gjest Aviaana
Skrevet

"Men i enkelte tilfeller synes jeg det er helt på plass med åpenhet. En person som satt med spisskompetanse på selvmord i et fylke, personen arbeidet med åpenhet rundt selvmord. Personen valgte selv bort livet. Da valgte familien å være åpen om dette. "

Dette viser jo at det 'kan skje den beste'. Ved åpenhet kan man lære seg mer om det å håndtere situasjonen i ettertid for pårørende - unngå at det skjer osv. ? Med forbehold etter 'vis varsomhet plakaten' referert til her.

i dette tilfellet synes jeg det hadde vært rart å ikke ha full åpenhet, når vedkommende selv jobbet i fagfeltet og var opptatt av åpenhet.

Men ellers så må folk få gjøre det som føles riktig for dem. Det er ikke alle som føler seg konfortable med å være åpen om det. Om man velger åpenheten så vil også omgivelsene forholde seg til en på en annen måte. Andre vil kanske også forvente og tro at en ønsker å prate om vedkommende og hvordan h*n valgte å avslutte livet til alle og enhver og når som helst.

Skrevet

"Min personige mening er at det er en egoistisk handling fordi det påvirker de pårørende m.m veldig negativt. Så er det en handling man bør respektere fordi det er psykiske lidelser med i bildet."

Så selv om personen ikke er i stand til å gjøre rede for sin handling, mener du det er egoistisk?

Og fordi personen ikke er i stand til å ta klare valg, bør handlingen respekteres?

Det skal godt gjøres å forstå logikken din her.

Det jeg mener er vel at det er en sammensatt problemstilling. Ikke alltid jeg tenker helt rasjonelt - og heller ikke den som feks. tar selvmord.

Skrevet

Jeg husker ikke helt hva jeg skrev i hovedinnlegget mitt - men det gjelder jo ikke bare i media dette. Blant familie/venner gjelder jo det samme. I hvilken grad skal man 'offentliggjøre' det.

Nå er det vel ikke alt som er nødvendig kommer fram. Det er en kjempebelastning for de nærmeste - de føler en skyldfølelse , kunne jeg ha gjort noe osv. Derfor er jo selvmord en nokså egoistisk handling synes jeg.

En teori - hvis man åpent kan diskutere selvmord , pårørende som står fram med følelser de har etterpå osv. Kan ike dette få de som tenker på selvmord til å tenke seg om - fordi det påvirker de nærmeste på en brutal måte - de kan heller søke hjelp. Da må man selvsagt ha et system som kan gi disse hjelp på en profesjonell måte.

Problemet er at hvis man har havnet langt nok ned i uføret, i den dypeste depresjon (som gjerne er årsaken til at folk velger selvmord), så tenker man ikke lenger klart. Man ser ikke at det er noen hjelp å få. Man ser gjerne på seg selv som en belastning for sine nærmeste, og at denne belastningen vil ta slutt dersom man ikke lenger er i live og "plager" dem med sin sykdom og sine problemer.

Dyp depresjon er ikke synonym med stor grad av rasjonell tenkning...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...