Gå til innhold

hvor sikkert er det at en har 50 prosent sjanse for å arve noe?

Anbefalte innlegg

Gjest genetikk og arv
Skrevet

Hvordan kan man vite om sjansen er så mye som 50 prosent, eller om den er mye mindre?.

Nå vet jeg svært lite om matematikk og statistikk, så dere får bære over at spørsmålet sikkert er teit.

men altså: Hvor sannsynlig er det at jeg har 50 prosent sjanse for å arve noe?. hvis vi er en søskenflott på 5, vil to av oss arve det da?. Eller er det helt vilkårlig?.

Og hvordan regner det ut hvor mange prosent sannsynlig det er for å arve noe?.

Har dere en god forklaring?.

Skrevet

Man ser på tilsvarende tilfeller, og er det mange nok av dem, kan man lage pålitelig statistikk av dette.

Så hvis man har samlet informasjon om 5000 mennesker som har en sykdom, og fulgt dem og barna deres over tid, og sett at halvparten av barna fikk sykdommen, så kan man si at det er 50% sjanse for at dette vil skje også andre i samme situasjon.

Det er vanskelig å ta slik statsitikk ned på individnivå igjen, det kan være at ingen av en søskenflokk på fem arver sykdommen, og det kan være at alle får den. .

Skrevet

Man regner det ut fra et større antall ja.

Hvis en eller begge foreldre er bærer av et sykdomsgen, og barna deres har 50% sjanse for å arve sykdommen, så vil allikevel denne sannsynligheten nullstilles for hvert barn som blir til. (Når jeg skriver en eller begge av foreldrene, så er det slik at det for noen sykdommer holder at en av foreldrene er bærer, mens andre sykdommer først "slår ut" hvis begge foreldre er bærere.)

Jeg kjenner til en mor i USA, som er bærer av et sjeldent sykdomsgen. Sykdommen er slik at kun gutter evt. blir syke, mens jenter evt. blir bærere. Foran hver graviditet (før kjønn er kjent) er det derfor 25% risiko for at barnet blir sykt (og da altså en gutt). Men når man først vet at det er en gutt, så er risikoen for at gutten får sykdommen 50%. Tilsvarende er risikoen for at en jente blir bærer 50%. Det da med utgangspunkt i at kjønn er kjent.

En mor som da får fire barn, to jenter og to gutter, skulle da statistisk sett få 1 syk gutt, 1 frisk gutt, 1 frisk jente som er bærer, 1 frisk jente som ikke er bærer.

Men slik fungerer det ikke i en så liten skala som innen en familie. Tilbake til den nevnte moren i avsnittet over (jeg sporet visst litt av for å klare å forklare bakgrunnen). Hun fikk 3 barn. Alle gutter. Alle syke! (Og for å gjøre det ennå verre, alle døde i ung alder som en følge av sykdommen).

Allikevel er hun en kjemperessurs for andre foreldre som har barn med samme sykdom, og bruker sin energi på å hjelpe andre, fremfor å begrave seg i sorgen. Helt utrolig!

Men altså - arvemønstre er basert på statistikk i et større antall, og kan slå ganske vilkårlig ut når man ser nærmere på den enkelte familie/person som er i risiko-sonen.

For å se illustrasjon av de ulike arvemønstrene, så kan du se i følgende artikkel, et stykke ned på siden:

http://www.sos.se/SMKH/2000-29-107/2000-29-107.htm

(sykdommen som omtales er vilkårlig valgt, ikke den jeg refererte til i eksemplet over)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...