Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er mitt andre svangerskap og jeg er i uke 20. Om natten eller når jeg legger meg ned så hardner magen av og til - det er vel såkalte kynnere. Kjenner ikke dette når jeg er i aktivitet.

I tillegg så kjente jeg tydelig små spark på fredag kveld, men siden har jeg bar kjent luftbobler. Stemmer det at bevegelsene er veldig uregelmessige så tidlig? Er i tvil om jeg skal kontakt legen - var til kontroll i uke 12 og skal ikke tilbake før i uke 22.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26141-er-det-noe-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Ikke noe av det du beskriver er unormalt. At du får litt kynnere er ganske vanlig, selv om du kun er i uke 20. Det viktigste er at kynnerne ikke gjør vondt, eller at de kommer svært regelmessig og hyppig. Det er fint at du har kjent liv. Man forventer at man kjenner de første bevegelsene rundt uke 20. Det kjennes gjerne ut som små luftbobler eller "som en liten gullfisk som slår med halen", som jeg hørte det bekskrevet. Bevegelsene er ikke nødvendigvis så uregelmessige, men det er veldig varierende i hvilken grad man kjenner dette i begynnelsen. Husk at barnet er svært lite, og noen ganger ligger det sånn at det ikke går an å kjenne liv. Etterhvert vil du kjenne det mer regelmessig. Den regelen man har om at man bør kjenne liv opptil flere ganger i timen, gjelder ikke så tidlig i svangerskapet.

Jeg kan ikke se at det er noen grunn for at du skal kontakte lege nå. Hvis det stemmer at du ikke har fått tilbud om noen kontroll mellom uke 12 og 22, så synes jeg det er i minste laget. Det vanlige er at man går en gang i måneden fram til uke 32, hvor man begynner å gå hver 14.dag. Fra uke 36 er det på sin plass å få ukentlige kontroller. Nå er det 2 uker til neste kontroll for deg, og det skulle være liten grunn til å fremskynde denne timen, men jeg forstår at det er mange spørsmål som har samlet seg opp. Skriv gjerne opp det du lurer på, så du får skikkelig svar ved neste kontroll.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26141-er-det-noe-galt/#findComment-107750
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...