Gå til innhold

Trær som blåser overende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som vet om man er erstatningspliktig dersom et tre fra egen eiendom faller ned over nabohuset og skader det??

Evnt har naboen mulighet til å be om at treet blir hogget?

Har sett på lovdata, på naboloven, men den er veldig uklar.

Fint om noen kan svare meg.

Skrevet

Dette lurer jeg også på gitt! Gi meg en lyd om du finner ut noe. :-)

Skrevet

Ser ikke bort i fra at naboen kan bli erstatningspliktig hvis treet er av en slik art at det generelt er en fare for at det kan blåse overende.

Da har naboen en plikt til å gjøre forebyggende arbeid.

Men hvis treet er normalt friskt og blåser overende uten at noen forventet at det skulle skje, så er nok ikke naboen erstatningspliktig i samme grad.

Men det er mulig at det er noen forsikringer som gjelder her.

Skrevet

Med mindre dere hadde rimelig grunn til å anta at de kunne ramle ned, f,eks, ved at det var gammelt og råttent, er dere ikke erstatningspliktige. Var borti en lignende sak og fant ut av dette.

Naboen kan kreve treet fjernet dersom han kan bevise at det er sannsynlig at det vil falle ned. Da er det en fare for liv og helse. Han kan også kreve det fjernet/beskjært dersom det i vesentlig grad skygger for hans hus/eiendom. Men her er lovverket meget lite konkret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...