Gå til innhold

vedfyring

Anbefalte innlegg

Gjest Fyrbøteren
Skrevet

et kjapt spm...

Har fått tak i noe ved, en del av veden er litt gammel og det har satt seg litt sopp i den, men fra gammelt av er jeg vandt med å fyre med denne typen ved. Frua derimot er selvsagt helt i hundre all den tid dette er livsfarlig og setter liv og helse i fare. Spesielt tenker hun da på ungene som kan utvikle allergier og sykdommer jeg ikke engang visste fantes...

På toppen av kaka har hun og hennes ferierende mor begynt å bli litt snufsete og litt vondt i hode. Hun mener at veden har skylda, jeg mener det er hyppige væromslag og synes at det er påfallende at dette plutselig skulle komme nå.

Spørsmålet må da bli; er det farlig å fyre med denne typen ved? Om man brant evt. en halv favn slik ved så kan det da ikke være så ille som de skal ha det til?

Som nevnt tidligere, jeg har vokst opp i et hus der det ikke var uvanelig at vi brukte tilsvarende ved, og jeg har ikke noen allergier eller noen andre varige mén...

Skrevet

Tror ikke det er farlig å fyre med veden - varmen tar knekken på det meste. Men det er neppe lurt å lagre den inne i huset, for da kan soppsporene kose seg.

ilene1365380268
Skrevet

Man blir i alle fall fortere syk av å fryse.

Snakker av erfaring.

Jeg ville i alle fall brukt veden.

Skrevet

Spør kjerringa di hvor all allergien var for 100 år siden når folk bare fyra med ved?

Skrevet

Synes det høres ut som om de overdriver en smule... Vi har fyrt med de fleste varianter av ved i hvert fall, uten å ta noe skade av det.

Skrevet

Snakker om overhysteri.

Forundrer meg ikke om kona di røyker og det er nok greit, tenker jeg:-)

Det er nok mye mer å bekymre seg om når det gjelder forurensing enn denne veden.

Ingen fare å fyre med den, men det er nok ikke lurt å lagre veden inne, så få den inn i ovnen med en gang.

Skrevet

Du sier ikke noe om hvilken type sopp det er snakk om. Slett ikke all sopp er farlig for mennesker.

Videre tåler sopp dårlig temperaturer over 50 grader. Ved vedfyring får en mange hundre grader og ingen sporer vil kunne overleve.

Dersom det er en helseskadelig sopp bør den ikke oppbevares innendørs.

Det kan virke som om både kone og svigermor er hypokondere og at deres plager er mer innbilte enn reelle. De skyldes ikke brenning av ved med litt sopp på seg i alle fall.

Skrevet

ehh....dere har vel pipe???

Ikke åpent bål i stua....

Ser ikke helt problemet...

Gjest Fyrbøteren
Skrevet

Takk til alle... Regnet med denne tilbakemeldingen i grunn, har som sagt aldri lidd noen nød...

Nå skal jeg bare sette meg tilbake og "fyre løs"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...