Gå til innhold

pompel og pilt!! grøss!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på dem (er født i 1971), men kan ikke huske at jeg var redd for dem. Husker ikke mye av handlingen, men bare at de sa mange rare ord (reparere, konstruere, informere osv) i en mørk tunnell?

Men Karius og Baktus - de var ekle de!!!! Jeg klarer fremdeles ikke å se den filmen!!! Får skikkelige grøss inni meg :-(

Caloni Makaroni
Skrevet

Sent i 1994? Hm..rart jeg aldri fikk det med meg, da. Men jeg skjønner jo egentlig at jeg hadde best av å -ikke- få det med meg ;)

Skrevet

Jeg kan aldri huske å ha sett disse på barne-tv, men min barne-tv periode var på 80-tallet, og da sendte de vel ikke dette.

Jeg ser jo at de ser litt sånn makabre ut (det gjør for så vidt både snøbarna og teletubbies også - litt sånn halvdøde), men hvorfor var de skumle egentlig? Bare pga utseende? Eller var handlingen også skummel?

Det begynte alltid med en ekkel melodi (synes jeg). De går inn en skummel dør og det er ganske dystert.

Rommet de kommer inn i er som tatt fra en skrekkfilm, der det henger masse tråder el.l ned fra taket.

Der inne går de å surrer rundt og leter etter hverandre; Pompel!!! Piiiilt! Av og til møter de Gordon vaktmester som barer surrer rundt og reparerer, repeterer osv. alt som rimer på reparere!

Andre ganger møter vi en ekkel babyskapning oppi en vogn som bare vræler. Det er også noen kostelignende skapninger som flyr rundt og lager ekle lyder. Og alt mens disse to vanskapningene surrer rundt og leter etter hverandre.

Æsj, får helt backflash her! *grøsser*

Skrevet

Det begynte alltid med en ekkel melodi (synes jeg). De går inn en skummel dør og det er ganske dystert.

Rommet de kommer inn i er som tatt fra en skrekkfilm, der det henger masse tråder el.l ned fra taket.

Der inne går de å surrer rundt og leter etter hverandre; Pompel!!! Piiiilt! Av og til møter de Gordon vaktmester som barer surrer rundt og reparerer, repeterer osv. alt som rimer på reparere!

Andre ganger møter vi en ekkel babyskapning oppi en vogn som bare vræler. Det er også noen kostelignende skapninger som flyr rundt og lager ekle lyder. Og alt mens disse to vanskapningene surrer rundt og leter etter hverandre.

Dette programmet høres egentlig litt ut som feberfantasier.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg var faktisk ikke redd for pompel & pilt.

Jeg var derimot veldig, veldig redd for de skumle, skumle biomatene, som jeg ble presentert for i følsom alder..;-)

Skrevet

Pompel og Pilt var bortimot det eneste barneprogrammet jeg likte godt. Hele familien elsket det.

Surrealistisk og herlig, ikke sukkersøtt som Pernille & diverse annet kliss.

Skrevet

*ler* Slik var det, ja! Genialt, synes jeg ;)

Skrevet

Pompel og Pilt var bortimot det eneste barneprogrammet jeg likte godt. Hele familien elsket det.

Surrealistisk og herlig, ikke sukkersøtt som Pernille & diverse annet kliss.

Pompel og pilt skremte vettet av meg. Favoritten min var vel Colargol i den tiden..

Skrevet

Så leit. Jeg elsket dem (til min mors store frustrasjon:-)

Eg og du ser ut til å vere i mindretall - ikkje mange som deler vår kjærleik til Pompel og Pilt her på DoL i alle fall...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg var faktisk ikke redd for pompel & pilt.

Jeg var derimot veldig, veldig redd for de skumle, skumle biomatene, som jeg ble presentert for i følsom alder..;-)

Biomatene?

Må være noe jeg har fortrengt.

Skrevet

Jeg var ganske redd dem jeg også og hadde mareritt om Gorgon vaktmester reparere, redusere, komprimere... http://home.powertech.no/shoiem/turidg/lyd/gorgon.wav

Men når det er sagt så, MÅ de reddes, de er et stykke viktig norsk kunsthistorie.

Og det er kjempekult å se de nå som jeg er voksen.

*ler* den lyden der var velkjent ja:)

Skrevet

Jeg kan aldri huske å ha sett disse på barne-tv, men min barne-tv periode var på 80-tallet, og da sendte de vel ikke dette.

Jeg ser jo at de ser litt sånn makabre ut (det gjør for så vidt både snøbarna og teletubbies også - litt sånn halvdøde), men hvorfor var de skumle egentlig? Bare pga utseende? Eller var handlingen også skummel?

Hva finner man ikke på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=Q5RTpx9CkBY

Sommerfugl i vinterland
Skrevet

Herregud, dette er jo det jeg har drømt mange ganger. Jeg trodde det var mareritt jeg, også var det bare barne-tv. Jeg var jo liten da dette gikk på tv, har antakelig sett reprise eller noe, men dette var jo rett og slett verre en den værste Steven Spielberg filmen jo. Kunne nesten like godt sent Ondskapens hotell, for den minner litt om den filmen. Litt sånn blanding av den og Twin Peaks. Hva i alle dager tenkte de med på den tiden? Det er vel kanskje ikke så mye bedre nå, i går så jeg en tegnefilm på barne-tv om en Champis flaske, og han gledet folk hver gang han ble fylt med champis, jammen meg et godt budskap til barn. Drikk Champis så blir du lykkelig...:) Kanskje er det på tide at alle som har blitt skremt av Pompel og Pilt og diverse slike serier å ta affære, si i fra at vi ikke ønsker at våre barn skal bli skremt. Med hensyn til å bevare dukkene så syns jeg de skal bevares for ettertiden til skrekk og advarsel. Er sikkert mange av dagens serier som skremmer like mye...ta istid for eksempel..man kan jo bli litt skremt av et dovendyr med bergens dialekt når man er liten. Jeg husker at jeg ble skremt av en serie der de rev en bygning med folk og dyr inne i bygget. Det var barne-tv, ikke David Copperfield.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Gorgon vaktmester, ikke Gordon. Og han der babyen til Gorgon som aldri ble mett! *grøss*

Gjest ChiengMai
Skrevet

Poooooooompeeeeeel! Piiiiiilt! :D

Bortsett fra den baby-Gorgonen så var det skumleste "Pompel først!", "Nei, Pilt først!", "Nei, Pompel først!". _Hvorfor_ville_ingen_av_dem_inn_døra?

Skrevet

Bortsett fra den baby-Gorgonen så var det skumleste "Pompel først!", "Nei, Pilt først!", "Nei, Pompel først!". _Hvorfor_ville_ingen_av_dem_inn_døra?

*ler høyt* Jeg må definitivt få tak i noen Pompel og Pilt episoder :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Herrejemini! At de sendte det der på barne-TV da jeg var barn er i og for seg forståelig ettersom jeg hører til 1. generasjon Pompel og Pilt-seere. Men at NRK sendte det i reprise, det er nesten en dødssynd mot barnesinnene! En eller annen i reprise-generasjonen(e) burde saksøkt dem, hihi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...