Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld koste vi oss med oppskjært frukt, blant annet fersk ananas.

Jeg var, klok av skade, veldig forsiktig så jeg ikke fikk ananassaft på leppene.

Men etter bare 4 - 5 biter fikk jeg en stikkende, kløende følelse på tunga. Jeg måtte drikke masse melk (som er syrenøytraliserende) for at 'smerten'/ ubehaget skulle gå bort.

Reagerer dere også? Eller er det en form for svært mild allergi?

Skrevet

Jeg blir veldig sår i munnen av ananas, bare en skive er nok. Mest av fersk, men også fra boks. Ikke stekt på pizza f.eks.

Skrevet

Jeg blir veldig sår i munnen av ananas, bare en skive er nok. Mest av fersk, men også fra boks. Ikke stekt på pizza f.eks.

De som har ananas på pizza har misforstått noe grunnleggende. Den har _ingenting_ der å gjøre!

*gjør et opprør mot en barndom med ananas-på-pizza-tortur*

;-)

Skrevet

Jeg har ikke spist mer enn et par biter fersk ananas og reagerer ikke på hermetisert i alle fall.

Men jeg spiste en gang 2 kiwier på rappen og da hadde jeg skikkelig sår i ganen etterpå fordi det var så surt.

Skrevet

Ja, dessverre.

Det er enzymene i ananas som gjør det, de samme enzymene som gjør at geléen ikke stivner hvis du bruker fersk ananas (eller kiwi) i den.

Selv tåler jeg kiwi, men datteren min kan ikke spise det heller.

Skrevet

De som har ananas på pizza har misforstått noe grunnleggende. Den har _ingenting_ der å gjøre!

;-)

*skriver under!*

Skrevet

Jeg reagerer ikke på fersk ananas, ikke mann eller barn heller.

Skrevet

;-)

Det som er så godt! og med reker!

Skrevet

Gi deg da :-o

Ananas og sjømat sammen?? To ting som absoutt ikke burde få bo på en pizza uansett.

Men hver sin smak :-)

Skrevet

Reagerer på frukt med kløe og prikking på tunge og i svelg. Spesielt regerer jeg på tropiske frukter som ananas, kiwi, leche etc.

Skrevet

Da jeg var liten, brukte vi ganske ofte hermetisk ananas som dessert. Jeg fant ut at jeg ikke tålte ananas - det snørte seg liksom i halsen på meg når jeg spiste det. På samme måte hadde jeg det når jeg tok Dispril. Var såååå glad da paracetamolenkom på markedet!

I mange år spiste jeg ikke ananas. Men som voksen begynte jeg igjen forsiktig, og det har gått helt fint. De siste årene har jeg også spist fersk ananas, og det er jo såååå godt! Har ikke reagert...frem til nå i desember.

Vi hadde kurs med jobben, og det var satt frem fruktfat. Jeg spiste flere store biter med ananas. Plutselig begynte jeg å klø i øynene, slik jeg gjør når jeg er i nærkontakt med katt og hund (er kraftig allergisk). Det var så ille at jeg egentlig burde tatt allergitablett, men jeg hadde jo ikke det. Gikk ut, vasket meg på hender og i ansikt, og kløingen forsvant etter en time eller to.

Kjedelig.

Minstejenta reagerte på kiwi på lørdag. Det har gått fint tidligere, men da fikk hun masse rødt utslett rundt munnen.

Kjedelig.

Skrevet

;-)

Jo, det må være ananas på pizza. Ellers er ikke pizzaen god, synes

Skrevet

Reker?? OG ananas?

Er du sikker på at vi mener det samme med pizza. Du vet, sånn deig som stekes med kjøtt og ost oppå?

*vantro*

;-)

Skrevet

Jo, det må være ananas på pizza. Ellers er ikke pizzaen god, synes

Uff, jeg synes ikke den søt-ekle smaken hører hjemme noen steder jeg. _Særlig_ ikke på pizza...

Skrevet

Jeg reagerer ikke, men hvordan mener du at du skal klare å spise noe uten å få det på leppene, særlig ananas som er såpass fuktig?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg får også sånn stikkende følelse og blir sår i munnen.

Både av ananas og kiwi

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg reagerer ikke på ananas, hverken fersk eller hermetisk.

Men jeg får kløe i munnen av kiwi, men spiser det allikevel. For det er både godt for fordøyelsen og mot sukkersug.

Skrevet

Jeg reagerer ikke, men hvordan mener du at du skal klare å spise noe uten å få det på leppene, særlig ananas som er såpass fuktig?

Jeg prøvde å putte hver bit inn i munnen, uten å berøre leppene.

Fersk ananas er ikke så saftig som hermetisk.

Skrevet

Gi deg da :-o

Ananas og sjømat sammen?? To ting som absoutt ikke burde få bo på en pizza uansett.

Men hver sin smak :-)

Jo ananas er godt på pizza. Men da med skinke, ikke reker, synes jeg.

Skinke, ost og ananas er godt sammen også i andre sammenhenger, bl.a. varme ostesmørbrød.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...