Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lørdag skal vi ha ost og vin-kveld her hjemme. Vi blir en liten gjeng.. Men jeg har aldri arrangert ost og vin før, så om noen har noen gode tips til hvordan jeg skal tilberede ostefatet, så skyt ut!

Alt fra hvilke oster jeg bør ha med, hvilke kjeks/brød, hva slags frukt/bær, grønnsaker etc. Hvert minste lille tips mottas med takk! Også når det gjelder vin som passer til. Har kjøpt et par viner, men skal kanskje kjøpe en eller to til... (røde).

Skrevet

Jeg pleier å ha brie, blåmuggost, ridder eller port salut. Kanskje også noen kremoster som f.eks hvitløksost eller pepperost. Pleier også å ha en dessertost med appelsin eller ananassmak. Det er greit for å avslutte måltidet.

Pære og druer er et must. Jeg har også ofte paprika, agurk og appelsin eller klementin. Stangselleri kan også være godt. Salinas er en en god kjeks. Det finnes også mange nye på markedet nå. Sånne tapas-kjeks. De er gode. Kjøp også en stor fersk baguett. Det slår alltid an.

Jeg har god erfaring med en chilensk vin som heter Chill Out. Ha en hyggelig ostekveld!

Skrevet

Tips til ost er i alle fall blå st.albray (blåmuggost). Favorittosten min :) Den røde er også god, det er en hvitmuggost. President er en god brie. Og så kanskje en god, norsk chevre?

Ha gjerne noe godt grovbrød, gjerne med salt på skorpen. Og noe godt hvitt brød (ikke femkronersloff), og kornmo-kjeks er veldig godt til chevre.

Skrevet

Gode oster: St.Albray, Morbier, Chaume, Cambozola. Sleng på en brie og en kremost i tillegg (feks en hvitløksost), så har du et brukbart utvalg.

Legg dem på fat og dander frukt/grønnsaker rundt. I tillegg til klassikeren druer, er det godt med epler i skiver, paprika i ringer og selleri i tynne staver.

Valnøtter er veldig godt ved siden av, og til blåmuggosten er det nydelig med en marmelade.

Gjest ferskentre
Skrevet

Kjøp en hvitvin også! Det er faktisk kjempegodt til ost. Når folk får smake det, så gjetter jeg at mange vil kjøpe det selv også. Jeg liker best tørr hvitvin da, men mange vil jo ha den halvsøte.

Skrevet

Hvis noen av gjestene er gravide, så pass på å ha andre oster i utvalget enn bare blåmugg-ost og myke oster som brie etc. Utenlandske upasteuriserte oster, samt de andre jeg nevner er ikke helt trygt å spise for gravide, pga fare for listeriabakterier. Ufarlige for folk flest, men farlig for fosteret.

Jeg var hos en venninne før jeg hadde lyst til å annonsere at jeg var gravid, og det var bare såvidt jeg kunne spise noe av det som var på fatet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...