Gå til innhold

Folk som mobber andre, er de selv klar over at de mobber?

Anbefalte innlegg

Gjest Tiljanne
Skrevet

Er de klar over at de sårer andre, eller er dette en mere ubevisst atferd fra dem?.

Hva kjennetegner voksne mennesker som mobber andre?. Er det blottet for empati?. Eller er ofrene spesielt sårbare fra før av?.

Skrevet

Snakker du om voksne mobbere, eller barn og unge?

Hvis det er voksne det er snakk om, så vil jeg si at de mangler empati og diverse annet ja.

Er det barn eller unge, så er det nok flere faktorer som spiller inn - og de ser nok ikke alltid rekkevidden og konsekvensene for offeret. Dessverre.

Skrevet

Gjetter på dette:

Voksne: Lengter etter makt, dominere andre, føler seg overlegne, ser ned på andre eller andres svakheter, føler seg interessant, kjedsomhet, misfornøyd med sitt eget.

Tror mange voksne, som barn, er avhengig av et publikum for å mobbe, og da sier det seg selv at de ønsker at de andre skal se deres "styrke"/overlegenhet.

Teoriene mine er bare gjetninger, da jeg kun har vært vitne til en mobbesak der voksne var invilvert.

Skrevet

Gjetter på dette:

Voksne: Lengter etter makt, dominere andre, føler seg overlegne, ser ned på andre eller andres svakheter, føler seg interessant, kjedsomhet, misfornøyd med sitt eget.

Tror mange voksne, som barn, er avhengig av et publikum for å mobbe, og da sier det seg selv at de ønsker at de andre skal se deres "styrke"/overlegenhet.

Teoriene mine er bare gjetninger, da jeg kun har vært vitne til en mobbesak der voksne var invilvert.

Jeg tror de som mobber, i alle fall voksne, egentlig er veldig usikre på seg selv og føler at de må trøkke andre ned for å komme seg selv litt opp.

Gjest Tiljanne
Skrevet

Snakker du om voksne mobbere, eller barn og unge?

Hvis det er voksne det er snakk om, så vil jeg si at de mangler empati og diverse annet ja.

Er det barn eller unge, så er det nok flere faktorer som spiller inn - og de ser nok ikke alltid rekkevidden og konsekvensene for offeret. Dessverre.

Ja jeg tenker på voksne mobbere, spesielt inspirert av saken om Gerd Liv Valla på nyhetene nå.

Er mobbere usikre på seg selv og får bekreftet seg selv gjennom å hakke på andre?.

Eller har de fleste mobbere høy selvfølelse og mobbingen ses på som en fornøyelse?.

Jeg har selv en far som blir utsatt for noe jeg ville kalt grov jobbmobbing. Og jeg fatter ikke hvorfor og hvordan voksne mennesker kan oppføre seg sånn.

Gjest Tiljanne
Skrevet

Jeg tror de som mobber, i alle fall voksne, egentlig er veldig usikre på seg selv og føler at de må trøkke andre ned for å komme seg selv litt opp.

Men de må vel være utstyrt med en mindre mengde empati enn oss andre?.

Selv om jeg selv i perioder er usikker på meg selv om mine ferdigheter, så kunne jeg da aldri gå inn for å knekke et annet menneske. Såpass sosiale antenner har jeg.

Er noen antenner hos mobberne som ikke er utviklet?.

Skrevet

Ja jeg tenker på voksne mobbere, spesielt inspirert av saken om Gerd Liv Valla på nyhetene nå.

Er mobbere usikre på seg selv og får bekreftet seg selv gjennom å hakke på andre?.

Eller har de fleste mobbere høy selvfølelse og mobbingen ses på som en fornøyelse?.

Jeg har selv en far som blir utsatt for noe jeg ville kalt grov jobbmobbing. Og jeg fatter ikke hvorfor og hvordan voksne mennesker kan oppføre seg sånn.

Jeg tror nok det kan være en slags bekreftelse eller noe på at de er sterkere eller har mer makt enn andre, altså en trykker en annen person ned ved ulike mobbemetoder og når en ser at det virker og det går inn på personen, så får en bekreftelse på at en har makt til å få andre til å dukke/føle seg mindreverdige.

Noe sånt.

Dessuten hender det at det lett blir korridor-snakk på enkelte arbeidsplasser, oftest er det kvinner som står for dette. Snakking i gangene, om andre, baksnakking, trakassering mellom linjene på en måte. Det er nok en måte å føle seg mektigere enn andre på, og så får en bekreftelse fra de andre på at en greier å ha denne makten.

Vikler meg inn i det jeg skriver her, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Gjetter på dette:

Bra skrevet!

Du fikk fram det jeg mente, bare at du fikk fattet deg i korthet, jeg skrev meg helt inn i min egen forklaring lenger nede i tråden. .-)

Skrevet

Du har nok rett i alt det du nevner der.

Det fins mange situasjoner og mange forskjellige grunner til at folk mobber eller føler seg mobbet.

Jeg har vært i en situasjon der en kollega var ubetenksom i sine kommentarer. Jeg vet at han egentlig ikke mente noe vondt med det, men det var det ikke alle som skjønte. Jeg tror ikke at han forsto at han såret andre med sin oppførsel.

Det er også stor forskjell på hvordan folk takler flåsete kommentarer. Jeg kjenner flere som føler seg mobbet og trakasert av ting som jeg selv ikke ville ha brydd meg om.

Skrevet

10% av oss er forstyrret, så det er nok av drittsekker. Noen skjønner bare juling.

Skrevet

det spørs vel litt på hvor mye empati/antenner man har. min familie ser ikke at de mobber folk om så noen brøler det til dem (ja, de mobber).

sjefen min ser det helt klart om noen heller bittelitt mot å mobbe. det er egentlig superskjønt, og veldig bra for miljøet der jeg er. her forleden var det en som sa "det må nesten bli mindre koselig å jobbe her snart. det er for koselig". :P

Skrevet

Du har nok rett i alt det du nevner der.

Det fins mange situasjoner og mange forskjellige grunner til at folk mobber eller føler seg mobbet.

Jeg har vært i en situasjon der en kollega var ubetenksom i sine kommentarer. Jeg vet at han egentlig ikke mente noe vondt med det, men det var det ikke alle som skjønte. Jeg tror ikke at han forsto at han såret andre med sin oppførsel.

Det er også stor forskjell på hvordan folk takler flåsete kommentarer. Jeg kjenner flere som føler seg mobbet og trakasert av ting som jeg selv ikke ville ha brydd meg om.

For at man skal kalle det mobbing må det for det første:

1) foregå over tid, altså gjentakelse

2) være ubalanse i maktforholdet, altså flere mot en eller sterk mot svak

3) være av svært negativ art

Skrevet

Det er mange ledere som mobber og i de fleste tilfeller har de psykopatiske trekk.

Gjest ferskentre
Skrevet

Noen har en personlighetsforstyrrelse. De er vel ikke klar over det kanskje.

Andre har dårlig selvfølelse, og må få andre til å føle seg mindre siden de er så 'små' innvendig selv. Da føler de seg litt større en kort stund. Men de er nok mer klar over hva de gjør, og det får dem dessverre bare til å bli enda verre til å mobbe. Mobberen trenger ofte psykolog. Det dumme er jo at det er hos psykologen mobbeofferet havner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...