Gå til innhold

gravid i store høyder

Anbefalte innlegg

Gjest klatremus
Skrevet

Hei!

Denne sommeren står fjellekspedisjon for tur, og målet er å bestige en topp på 6000 m.o.h. Mitt spørsmål er følgende;

etter ventetid har jeg nå fått beskjed om at jeg skal få IVF-behandling (prøverørsbefruktning)om en drøy mnd. Dvs at dersom forsøket lykkes vil jeg være gravid i 8-9 uke når fjellekspedisjonen finner sted. Denne har jeg meldt meg på og betalt for, og dersom jeg er i form vil jeg gjennomføre turen som går til Andes-fjellene i Peru. Jeg lurer på om fysisk påkjenning i tynn luft (6000 m.o.h) på noen måte kan være skadelig for fosteret????? Jeg har klatret i denne høyden uten plager tidligere.

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege
Skrevet

Jeg er litt usikker her,men intuitivt ville jeg nok ikke anbefalt dette.6000 moh er høyt og er risikofylt selv om man ikke er gravid.I 8-9 uke er man i den organogenetiske periode dvs da organene dannes.Det skjer mange ting i kroppen ved slike høyder,ikke minst en konsentrering av blodet som neppe vil være heldig dvs det kan lettere oppstå komplikasjoner f eks i form av blodpropper i livmorkaken med meget uheldige følger for fosteret.Andes vil alltid ligge der.Vent til etter fødselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...