Gå til innhold

MR/CT undersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest urolig mann
Skrevet

Jeg var forleden dag hos min fastlege med symptoner som jeg er livredd kan være svulst i hode. Han mente at det ikke var noe å engste seg over, men at for å berolige meg så kunne han sette opp en henvisning på CT.

Da jeg i dag kom til CT undersøkelsen hadde Caprio Røntgen endret den til en MR undersøkelse. Jeg spurte om hvorfor, og fikk til svar at legen ikke alltid viste hva som var best.

Nå begynner ihvertfall jeg å lure, er det normalt at man skifter mellom CT og MR sånn uten videre...f.eks å ha konfrontert legen etc?

Skrevet

Jeg tror ikke du behøver å engste deg dersom legen din har undersøkt deg og funnet at det meste er i orden.

Det spiller ingen rolle om du bytter mellom CT og MR av hodet, den første undersøkelsen som gjøres er oftest CT, dersom pas. kommer inn akutt på sykehuset. MR tar lengre tid, men er klart best på å fremstille alle delene av hjernen. Ned mot lilehjernen kan det bli litt flere forstyrrelser på bildene dersom disse tas med CT.

Røntgeninstitutter har oftest lengre ventetid på MR enn CT, men det er helt greit at de bytter mellom CT til MR dersom de har anledning. Undersøkelsene er tilsvarende likeverdige.

Prøv å ta det med ro så lenge. Det tar noen dager før legen din får tilsendt svaret. Er det derimot noe fullstendig galt så får du vite det tidligere.

Ørkenvandreren
Skrevet

Det er ikke alltid fastlegene har helt "snøring" på hvilken modalitet som er best egnet.

Når henvisningen kommer til et sykehus eller rtg-institutt vil alltid en radiolog (lege m/spesialistutdannelse) vurdere henvisningen og hva som er den beste undersøkelsesmetoden, problemstillingen tatt i betraktning.

I tillegg tillater jeg meg å tillegge at Capio nok også teller penger, og generelt gir MR høyere refusjon/inntekt for dem fra Rikstrygdeverket enn hva CT-undersøkelser gir....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...