Gå til innhold

Sprukne lepper - au au - gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har fått ei fæl sprekk i overleppa mi. Merka ikkje så mykje til at eg begynte å bli tørr på leppene før plutseleg den berre sprakk ein morgon. det er mest på innsida - den mjuke fuktige kanten. Det gjer det kanskje verre å få bra :(

Vanlegvis syns eg at Blistex har vore veldig god til tørre lepper, men eg har smurd ganske ofte i fleire dagar no, og det er framleis eit sårt, vondt problem det her.

Gode råd og tips om kva eg kan gjere for å få leppa mi bra igjen?

Skrevet

Er kommet noe plastergreier for sprukne lepper.

Ifølge reklamen skal du kunne kysse fantastisk rett etter at du har tatt på plasteret ;-))

Skrevet

Jeg ble faktisk anbefalt å bruke "brystvortekrem". Den du bruker til å smøre såre brystvorter når du ammer. Denne funker veldig bra som lypsyl på dagtid.

Og bruk gjerne en god salve om natten. Jeg bruker det jeg har i skapet. Alt fra zink-salve til fucidin.

Man tager hva man haver;)

Skrevet

Jeg ble faktisk anbefalt å bruke "brystvortekrem". Den du bruker til å smøre såre brystvorter når du ammer. Denne funker veldig bra som lypsyl på dagtid.

Og bruk gjerne en god salve om natten. Jeg bruker det jeg har i skapet. Alt fra zink-salve til fucidin.

Man tager hva man haver;)

Fucidin...? Det er jo antibiotika - tør du det?

Tenkte på sinksalve i går, men blei litt usikker, for den er jo styrkande, men samstundes uttørrande. Hmmm...

Skrevet

Er kommet noe plastergreier for sprukne lepper.

Ifølge reklamen skal du kunne kysse fantastisk rett etter at du har tatt på plasteret ;-))

Det var interessant. Kan det kanskje vere compeed som har kome med ein ny variant, det får eg undersøke. Takk for svar :-)

Skrevet

Spør på apoteket.

Ja, det går jo også an :-) Men gode råd som kanskje er utførbare utan å ta den lange turen dit, er også velkomne.

Gjest Løvinne71
Skrevet

Når skaden først har skjedd, tror jeg ikke du kan gjøre så mye annet enn å ta tiden til hjelp, og bare prøve å holde dem myke og fuktige i mellomtiden.

Men jeg har en anbefaling av hva du kan bruke for å forebygge at det skjer igjen.

Jeg er selv kronisk avhengig av leppepomade, og har vært det i alle år. Har derfor prøvd alle slags merker, og oppdaget at det er stor forskjell i effektivitet.

Men i sommer fant jeg den som overvinner alt annet jeg har brukt!

Det er lip balmen fra Agatha Ruiz De La Prada, som kommer i 15 ml. bokser, (litt større en Blistex boksene) i forskjellige frukt varianter.

De selges i parfymerier, (bl.a Vita parfymeriene), og koster kr 49,- pr boks.

Dette er den beste lip-balmen jeg har prøvd!

Den lukter godt, trenger godt inn og myker opp leppene uten at de blir "glinsende"

Den sitter lenge, og er veldig drøy.

Jeg kommer aldri til å bruke noe annet igjen. Og har skaffet meg en boks av hver type.

Bør prøves!

Skrevet

Det var interessant. Kan det kanskje vere compeed som har kome med ein ny variant, det får eg undersøke. Takk for svar :-)

Ja, tror det var compeed, eller noen av de andre som har type gnagsårplaster. Verdt et forsøk

Skrevet

Når skaden først har skjedd, tror jeg ikke du kan gjøre så mye annet enn å ta tiden til hjelp, og bare prøve å holde dem myke og fuktige i mellomtiden.

Men jeg har en anbefaling av hva du kan bruke for å forebygge at det skjer igjen.

Jeg er selv kronisk avhengig av leppepomade, og har vært det i alle år. Har derfor prøvd alle slags merker, og oppdaget at det er stor forskjell i effektivitet.

Men i sommer fant jeg den som overvinner alt annet jeg har brukt!

Det er lip balmen fra Agatha Ruiz De La Prada, som kommer i 15 ml. bokser, (litt større en Blistex boksene) i forskjellige frukt varianter.

De selges i parfymerier, (bl.a Vita parfymeriene), og koster kr 49,- pr boks.

Dette er den beste lip-balmen jeg har prøvd!

Den lukter godt, trenger godt inn og myker opp leppene uten at de blir "glinsende"

Den sitter lenge, og er veldig drøy.

Jeg kommer aldri til å bruke noe annet igjen. Og har skaffet meg en boks av hver type.

Bør prøves!

Takk for svar, eg skal notere meg den, og kikke innom Vita når eg er i byen!

Skrevet

Fucidin...? Det er jo antibiotika - tør du det?

Tenkte på sinksalve i går, men blei litt usikker, for den er jo styrkande, men samstundes uttørrande. Hmmm...

Nei, fucidinen bruker jeg egentlig bare når jeg har skikkelig munnsår . Dårlig å foreslå noe slikt kanskje;)

Det er en annen salve jeg bruker når jeg bare er tørr og sprukken, men kommer ikke på hva den heter (gul og hvit tube iallefall)

Skrevet

Jeg kjøpte en aloe vera leppepomade, og den var kjempebra!

Ren aloe vera fra planten er sikkert heller ikke så dumt.

Eller rett og slett vaselin.

Skrevet

Nei, fucidinen bruker jeg egentlig bare når jeg har skikkelig munnsår . Dårlig å foreslå noe slikt kanskje;)

Det er en annen salve jeg bruker når jeg bare er tørr og sprukken, men kommer ikke på hva den heter (gul og hvit tube iallefall)

Vitapan?

Skrevet

Verdens beste leppepomade heter PL3, og fås kjøpt på parfymerier. hvis den fortsatt eksisterer, har ikke kjøpt den på lenge.

Men den har en kjerne av sårsalve inni og er fabelaktig bra.

Gjest ferskentre
Skrevet

Honning skal jo være så bra for sår, så smør på litt hvis du har i huset. Har bare lest det jeg altså.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Elizabeth Arden 8 hour cream er veldig god for sår og sprukken hud. Finnes i tube eller som lypsyl. Kjøpes i parfymeri.

Skrevet

Elizabeth Arden 8 hour cream er veldig god for sår og sprukken hud. Finnes i tube eller som lypsyl. Kjøpes i parfymeri.

Det eneste som funker! :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Det eneste som funker! :)

Den er knallgod! Men lukter skikkelig ille. :)

Skrevet

Den er knallgod! Men lukter skikkelig ille. :)

Ugh, ja, den lukter tjære. Litt bunnsmørning på leppene gjør susen! Jeg har brukt den i årevis, og etterhvert har alle mine venninner en tube i veska. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...