Gå til innhold

babyens øyefarge


Gjest minniepus

Anbefalte innlegg

Gjest minniepus

hei,prøver bli gravid,tenkte litt på det om hvilken farge min evt baby vil få på øynene?jeg har blå,mine foreldre har blå,min samboer har brune,hans mor brune men hans far blå.er det noen som har greie på dette?vet f.eks en lege dette med arv og sånn?klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest angie85

Brunt er en dominant farge, så hvis en av foreldrene har brune øyne, vil barnet få brune øyne også. Men når en av foreldrene til samboeren din har blå øyne, mens samboeren har brune, kan han ha "blå-øyne"-gener i seg, så barnet ditt _kan_ få blå øyne, selv om dette er mindre sannsynlig..

Jeg tror ikke legen eller noe kan svare på dette, du må neste bare vente å se...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunt er en dominant farge, så hvis en av foreldrene har brune øyne, vil barnet få brune øyne også. Men når en av foreldrene til samboeren din har blå øyne, mens samboeren har brune, kan han ha "blå-øyne"-gener i seg, så barnet ditt _kan_ få blå øyne, selv om dette er mindre sannsynlig..

Jeg tror ikke legen eller noe kan svare på dette, du må neste bare vente å se...;)

"Brunt er en dominant farge, så hvis en av foreldrene har brune øyne, vil barnet få brune øyne også."

Dominant betyr ikke at den fargen alltid går foran den andre. Men at den har tendens til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minniepus

Brunt er en dominant farge, så hvis en av foreldrene har brune øyne, vil barnet få brune øyne også. Men når en av foreldrene til samboeren din har blå øyne, mens samboeren har brune, kan han ha "blå-øyne"-gener i seg, så barnet ditt _kan_ få blå øyne, selv om dette er mindre sannsynlig..

Jeg tror ikke legen eller noe kan svare på dette, du må neste bare vente å se...;)

oki,er spennende dette her,får sette igang et veddemål blant venner om hva resultatet blir,håper på brune,de er så pene,selv om blå også er fint.kan teste over helgen om det lyktes denne gangen.leit å gå å vente slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NurseNovel

"Brunt er en dominant farge, så hvis en av foreldrene har brune øyne, vil barnet få brune øyne også."

Dominant betyr ikke at den fargen alltid går foran den andre. Men at den har tendens til det.

Men det er ikke _alltid_ det dominante genet slår til:) barna kan komme ut med grønne eller "gusjegrønne" øyne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trultemor26

oki,er spennende dette her,får sette igang et veddemål blant venner om hva resultatet blir,håper på brune,de er så pene,selv om blå også er fint.kan teste over helgen om det lyktes denne gangen.leit å gå å vente slik.

Bare husk at alle barn blir født med blå øyne. Barnet vil omsider få "sin" øyenfarge, men fargen er ikke helt "ferdig" før ungen er rundt 2 år, altså den kan forandre seg litt frem til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NurseNovel

Bare husk at alle barn blir født med blå øyne. Barnet vil omsider få "sin" øyenfarge, men fargen er ikke helt "ferdig" før ungen er rundt 2 år, altså den kan forandre seg litt frem til da.

ehm:) min farge gikk fra blå til grønn i 14-års-alderen.....

Litt sent utviklet jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest så det går an!

Bare husk at alle barn blir født med blå øyne. Barnet vil omsider få "sin" øyenfarge, men fargen er ikke helt "ferdig" før ungen er rundt 2 år, altså den kan forandre seg litt frem til da.

Jeg har skrevet/sagt det før og skriver/sier det igjen. Jeg er født med brune øyne. Det er også en annen i familien. Hadde mørke mørke brune når jeg ble født og har det fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet/sagt det før og skriver/sier det igjen. Jeg er født med brune øyne. Det er også en annen i familien. Hadde mørke mørke brune når jeg ble født og har det fremdeles.

Og dattera mi hadde blå øyne helt til hun begynte på skolen og så begynte de å forandre seg og nå har hun grønne med brune spetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke _alltid_ det dominante genet slår til:) barna kan komme ut med grønne eller "gusjegrønne" øyne:)

Grønt er det samme genet som brunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men 2 forskjellige farger:)

Ja, det er det. Faren til dattera mi hadde brune øyne med to sikre gen, jeg har grønne og eldstemann har blå og dattera mi mye mer grønne enn meg. Begge foreldrene mine hadde blå.

Når begynte du å skifte farge? Knis, du er ikke dattera mi vel ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NurseNovel

Ja, det er det. Faren til dattera mi hadde brune øyne med to sikre gen, jeg har grønne og eldstemann har blå og dattera mi mye mer grønne enn meg. Begge foreldrene mine hadde blå.

Når begynte du å skifte farge? Knis, du er ikke dattera mi vel ;o)

Var ca 14 da det skjedde:) Men min mor har blå øyne og far grønne. Så nei, du er ikke mamman min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ca 14 da det skjedde:) Men min mor har blå øyne og far grønne. Så nei, du er ikke mamman min:)

Det ble jeg i grunnen glad for å høre for jeg vil helst ikke at dattera mi skal inn her å lese. Nicket ditt fikk meg til å svette litt siden hun er ferdig sykepleier til sommeren :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NurseNovel

Det ble jeg i grunnen glad for å høre for jeg vil helst ikke at dattera mi skal inn her å lese. Nicket ditt fikk meg til å svette litt siden hun er ferdig sykepleier til sommeren :o)

Oj, ja da skjønner jeg du ble litt svett:)

Men nei, jeg er ferdig utdannet for noen år siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ja da skjønner jeg du ble litt svett:)

Men nei, jeg er ferdig utdannet for noen år siden:)

Ikke så mange som har gått fra blå til grønne øyne, vet du og attpåtil kan kalle seg NurseNovel :o)

Hun vet nicket mitt også så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forenklet kan man si at barnet vil ha 50% sjanse for begge fargene. Du har to blå anlegg etter dine foreldre, og samboeren din har ett brunt og ett blått anlegg fra sine.

Brunt er dominant, så hvis han sender videre sitt brune anlegg, vil barnet få brune øyne. Dersom det er sin fars blå anlegg han har levert fra seg, blir de blå :o)

Hans ene brune anlegg vil med andre ord overstyre dine blå dersom det videreføres.

I virkeligheten er det litt mer komplisert enn som så, men dette er basicen i alle fall :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brune eller blå

Jeg kan ikke så mye om arv og slikt, kan bare fortelle om egne erfaringer. Jeg har bruneøyne, mannen min grønne. En av mine foreldre har brun, en har blå, min manns foreldre blå. Vi har to barn og begge har blå/grønne. Jeg var sikker på at barn nr 2 ihvertfall skulle få brune øyne, men den gang ei. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...