Gå til innhold

en skikkelig lapskaus!

Anbefalte innlegg

Gjest jada mhm
Skrevet

noen som har en skikkelig god lapskaus oppskrift?

kjøper disse lapskausblandingene i butikken og steiker like mye hver gang.

de blir jo så fort oppløste jo!!

kom med tips!

flere forskjellige taes med takk!

takker på forhånd!

(må være til 4pers)

ferske grønsaker,kjøttyper/pølser

BRING IT ON!

Skrevet

Jeg pleier å lage lapskaus av steik-rester. Bruker da brun saus som jeg har kjøttet opp i. Så grønnsakene. Av og til bruker jeg slike poser, andre ganger kutter jeg selv. Gulrot, potet, kålrot, purre, selleristang.

Lapskausen skal ikke koke for lenge etter at grønnsakene er hatt oppi - da blir de ikke så gode.

Svigermor pleier å ha litt pasta oppi også.

Gjest ChiengMai
Skrevet

I motsetning til jubalong70 syns jeg lapskaus skal være skikkelig godt kokt. :-D Ikke liker vi brun lapskaus noe særlig heller.

Jeg bruker salt fårekjøtt som jeg koker ferdig. Så tar jeg kjøttet ut av krafta og deler det opp i terninger. Så må du smake på krafta sånn at den ikke blir for salt. Er den passe salt er det bare å pøse på med grønnsakene og potetene. Er den for salt tar jeg vekk en del kraft og erstatter det med tilsvarende mengde vann. Til oss fire bruker vi nesten 2 liter væske, men så er vi skikkelig glad i lapskaus altså...

Tilsetter altså gulrot, kålrot, løk og masse poteter. Lar dette koke i krafta til det blir sånn passe lapskauskonsistens. Har så kjøttet og to-tre middagspølser i terninger oppi. Det er kjempegodt med hjemmelaget flatbrød til, men mors hjemmebakte fra butikken fungerer også fint.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Glemte å få med at det skal være pepper og litt timian nedi også.

Skrevet

I motsetning til jubalong70 syns jeg lapskaus skal være skikkelig godt kokt. :-D Ikke liker vi brun lapskaus noe særlig heller.

Jeg bruker salt fårekjøtt som jeg koker ferdig. Så tar jeg kjøttet ut av krafta og deler det opp i terninger. Så må du smake på krafta sånn at den ikke blir for salt. Er den passe salt er det bare å pøse på med grønnsakene og potetene. Er den for salt tar jeg vekk en del kraft og erstatter det med tilsvarende mengde vann. Til oss fire bruker vi nesten 2 liter væske, men så er vi skikkelig glad i lapskaus altså...

Tilsetter altså gulrot, kålrot, løk og masse poteter. Lar dette koke i krafta til det blir sånn passe lapskauskonsistens. Har så kjøttet og to-tre middagspølser i terninger oppi. Det er kjempegodt med hjemmelaget flatbrød til, men mors hjemmebakte fra butikken fungerer også fint.

Sånn lager jeg også lapskaus. Det hender jeg har i purreløk og litt hodekål også. Noen ganger bruker jeg svineknoke. Den er ofte så salt at jeg har den i vann over natta.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sånn lager jeg også lapskaus. Det hender jeg har i purreløk og litt hodekål også. Noen ganger bruker jeg svineknoke. Den er ofte så salt at jeg har den i vann over natta.

Liker ikke kokt svinekjøtt, så det er bannlyst her hos meg. Men mamma brukte svineknoke ganske ofte, og da jeg var lita skjønte jeg ikke helt hvorfor ikke lapskausen hennes var like god hver gang. :-) Purre og litt hodekål er slett ikke verst oppi, det heller, nei.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg bruker en røkt svineknoke, og evnt spekeskinkerester om jeg har. Nå kjøttet har tørket ut slik at det ikke er spisendes, men gir knallgod kraft.

Men har jeg ikke det, bruker jeg bare en knoke.

Koker den, bruker krafta, smaker for og sjekke at det ikke er for salt.

Rensker kjøttet, mens det andre koker i krafta.

Har kålrabi, potet, gulerøtter, purre oppi.

Oppi med kjøttet, og på har oppi middagspølse.

Smaker til med krydder, litt aromat, grønnsaksbuljong alt etter som.

Har ingen direkte mål og gå etter, hiver bare oppi. Lett og fryse, så har man rask middag senere.

Skrevet

Liker ikke kokt svinekjøtt, så det er bannlyst her hos meg. Men mamma brukte svineknoke ganske ofte, og da jeg var lita skjønte jeg ikke helt hvorfor ikke lapskausen hennes var like god hver gang. :-) Purre og litt hodekål er slett ikke verst oppi, det heller, nei.

Når du sier det, så tror jeg alle her liker den med fårekjøtt best. Jeg liker svinekjøtt godt da, så for meg er det greit å variere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...